LRP 4000 pack niet zo best ?

• Topicstarter Topicstarter B4M
  • Startdatum Startdatum
B

B4M

Guest
Hallo,

Ik ben sinds twee weken bezig met een electro auto (Lazer zx-5 brushless) en mijn zoontje heeft een Tamiya Rising Storm. HIj heeft twee accu packs (LRP) van 3600 mAh en ik heb toen 2 LPR 4000 mAh packs gekocht.
Samen met deze accu's heb ik een ultramat 16 gekocht.

Nou heb ik eerst mijn zoontje geholpen met zijn auto in elkaar te zetten en een beetje mee te leren rijden, dus we hebben in eertse instantie alleen die 3600 packs gebruikt.

Deze heb ik met de lader op de automatische laadstand geladen op 3,6A (Delta peak van 5 mV per cel) Op het display staat rechtsbovenin de capaciteit af te lezen. (ik neem aan dat dat de afgegeven capaciteit is aan de accu) Deze loopt bij de 3600 packs op tot ruim boven de 3600 voor dat ie na net iets meer dan een uur afslaat. en dat lijkt me prima. Accu's worden een beetje warm, maar er gaat (denk ik) voldoende in.

Na 1,5 week ben ik zelf met mijn auto gaan rijden. Maar bij het laden van de 4000 packs , met een zelfde Delta peak van 5 mV per cell en een laadstroom van 4A, komt de capaciteit niet erg veel hoger dan tussen de 2500 en 2700. Het laden stopt na ongeveer 45 minuten, en de rijtijd is niet (uiteraard) zo lang , maar dat kan natuurlijk zijn omdat de motor best wat trekt.

Ik heb vorige week 1 van de 2 4000 packs teruggebracht naar de winkel met de hierboven omschreven klacht, en ik heb hem omgeruild voor een team orion 5100 pack. Deze heb ik overigens nog niet geladen....dat ga ik later vandaag doen.

Nou denk ik dat ik voor die packs de delta peak wat moet verhogen , maar de packs zijn al behoorlijk warm met de standaard instelling van 5mV. En ik denk dat dat alleen nog maar warmer word als ik die delta peak verhoog.

Kan iemand een nieuweling nog aan wat tips helpen. Verwacht ik bijvoorbeeld ten onrechte dat de de capaciteits waarde rechtbovenin de ultramat 16 lader ongeveer 4000 aan gaat geven. En verwacht ik ten onrechte dat als ik met 1C laad dat de de laadtijd ook zo om en nabij het uur zijn moeten zijn. (deze dingen dacht ik namelijk begrepen te hebben na het lezen van de laad faq)

Groeten
Jerry

Hallo Jerry,

Heb je de nieuwe packs wel een formeringslading gegeven (100-300mA gedurende 24u, tot ze lichtjes warm worden?
Nieuwe cellen moeten eerst op hetzelfde ladingsniveau gebracht worden, vóór je ze met hogere laadstromen kunt 'kwellen'...
NiMH reageren over het algemeen niet zo goed op hoge laadstromen, probeer het eens met 2A.

Groeten, Jan.

De op cellen vermelde capaciteit is door de fabrikant bepaald op basis van voor de modelbouwer volkomen onrealistische ontlaadstromen. In de praktijk zal de capaciteit (veel) lager uitkomen!

Hallo Jerry,

Heb je de nieuwe packs wel een formeringslading gegeven (100-300mA gedurende 24u, tot ze lichtjes warm worden?
Nieuwe cellen moeten eerst op hetzelfde ladingsniveau gebracht worden, vóór je ze met hogere laadstromen kunt 'kwellen'...
NiMH reageren over het algemeen niet zo goed op hoge laadstromen, probeer het eens met 2A.

Groeten, Jan.

was is vergeten te vermelden, maar dat heb ik wel gedaan, ik heb alle packs 16 uur op 1/10 van de capaciteit geladen ....dus niet 24 uur.(dit staat echter op de cellen zelf vermeld) En nadat ik op die "lage" capaciteits waardes uit kwam heb ik ook nog geprobeerd om ze met lagere laadstroom te laden (idd op 2A) maar steeds komt er te weinig in het pack terecht.

dank voor je reply

Groeten,
Jerry

De op cellen vermelde capaciteit is door de fabrikant bepaald op basis van voor de modelbouwer volkomen onrealistische ontlaadstromen. In de praktijk zal de capaciteit (veel) lager uitkomen!

OK dat zou idd kunnen, maar dan werd ik op het verkeerde been gezet door de capaciteit die de lader aangaf bij het laden van de twee (LRP) 3600 packs.
Die gaven zo tussen de 3600 en 3800 aan na 1 uur laden, en dit was geheel volgens mijn verwachting. Vandaar dat ik min of meer verwachte dat bij dat 4000 pack de capaciteit zo rond de 4000 uit zou komen na 1 uur laden.

En het is me ook verteld toen ik het spulletje kocht .... ongeveer 1 uur laden op 1C en dan is ie goed.... niet dat dat nu zaligmakend is.....maar vandaar mijn aannames en veronderstellingen.

edit : en het werd gestaafd door het feit dat de winkelier ook zonder mokken of morren het pack wilde omruilen aan de hand van mijn ervaringen.

Dank voor je reactie

Groeten,
Jerry

Laatst bewerkt door een moderator:
Een deel van de geladen 3600-3800 mAh wordt omgezet in warmte. Dat voegt niets toe aan de werkelijk geladen capaciteit.

hmja....makes sense ...

Maar die 4000 accu's zouden toch wel om en nabij de 4000 uit moeten komen en niet tussen de 2500 en 2700 ..... da's nog minder als die 3600 packs. Daarbij word ie ook redelijk warm al, dus mij lijkt (maar ik ben nog niet erg ervaren met de materie) dat de accu al "vol" zit, ook omdat de lader afslaat door een Delta peak van 5mV.
Kan ik straffeloos deze Delta peak eens wat verhogen om de laadtijd wat te verlengen ? Uiteraard binnen grenzen en met kleine stapjes, een kijken wat de temp dan doet.

Groeten,
Jerry

Weet je zeker dat de accu leeg was vóór het laden? Als er nog restcapaciteit aanwezig is wordt er altijd minder geladen. Met het verhogen van de delta peak spanning zou ik heel voorzichting zijn. Dit gaat altijd ten koste van de levensduur van de accu. Verder betwijfel ik of het veel verschil maakt. Veel van de extra geladen energie wordt omgezet in warmte. De accu wordt dan immers veel heter.

De autorijders gaan heel anders om met hun accu's dan de modelvliegers en hebben er ook totaal andere ideeen over.

Laatst bewerkt:
Ik heb de accu helemaal leeggereden met de auto ... teminste de auto stopt dan uit zichzelf (Team Orion Experience Vortex Buggy motor en regelaar)
Hierna heb ik het pack ontladen dmv de lader naar 6.00 Volt (1 volt per cel) Ik heb ergens gelezen dat je tussen de 0.9 en 1.1V per cel over moet houden, dan is je accu goed ontladen en ben je niet aan het diepontladen.
Daarna heb ik gewacht tot het pack weer koud was (+/- uurtje), en heb vervolgens in de automatische laad stand de accu opgeladen. (deze hele procedure doe ik steeds) en dit maximaal 2x per dag , dus maximaal 2x de accu laden per dag.

Voor zover ik kan zien houd ik me aan de verschillende "regels" die ik gevonden heb, maar wellicht zijn er nog meer :-D

Groeten,
Jerry

Na een paar keer laden en ontladen zou er verbetering op moeten treden.
Zo niet dan begin ik te twijfelen aan die 4000 packs en dat zou die winkelier ook moeten doen.
Dan presteren die 3600 packs meer om mij onduidelijke reden.
Een maandag ochtend exemplaar kan voor komen maar 2 identieke accus verbaast mij.
Ik vraag mij af als je beide(een 3600 ene een 4000 pack) met een gelijke stroom belast welke dan de grootste spannings dip vertoont.
Het zal wel moeilijk zijn maar is het mogelijk de individuele cellen te meten.:confused:

Laatst bewerkt:
hmja..... dat deed ik dus ook al...dat twijfelen.
Maar goed , ik ben ook nog niet erg bedreven met het laden etc.. Vandaar mijn vragen hier. Ik heb de accu ook al 2x een cyclus laten ondergaan van 3x laden en ontladen (met de automatische functie van de ultramat 16), 4A laadstroom , en 2A ontladen tot 6.0V. Dus hij is al wel een paar keer geladen en ontladen.

Helaas kan ik de cellen niet appart meten zonder de verpakking te beschadigen, en als ik hem nog wil omruilen dan moet ik hem heel laten.

Vanmiddag dat 4000 pack nog even op 2A geladen met een Delta Peak van 7 mV.... 69 minuten was ie klaar ...... capaciteit in het display : 2638

Ik zal straks ook dat 5100 pack (Team Orion Rocket Pack 5100) beginnen met langzaam laden. Eens kijken hoe die het doet. Ben erg benieuwd. moet van de week toch weer wat onderdelen voor mijn zoon ophalen , als dat 4000 pack niet veel beter geworden is zal ik die ook proberen om te ruilen.

Dank voor de reply's , ik zal hier de resultaten posten.

Groeten
Jerry

Van gisteren op vandaag het 5100 orion pack een lading gegeven .... heel rustig aan. (250mA) en deze stopte uiteindelijk bij 5087mAh aan capaciteit na +/- 20 uur. Dit dus zoals ik verwacht van dat pack.

Vandaag ook even de modelbouw winkel gebeld om te vertellen dat ik nu naast de problemen met het eerste 4000 pack hetzelfde ondervind met het tweede 4000 pack.

Hij stelde voor om het pack maar mee te nemen dan ging hij hem een paar keer laden/ontladen....mij best, dat heb ik ook al een paar keer gedaan, en volgens mij gaat dat niet helpen. Volgens mij is het een slechte serie of zo iets.

Ik hoop te kunnen melden dat ik nog een Team Orion 5100 heb gekocht. (meerprijs 6 euro). Maar goed , eerst maar even wachten tot hij de onderdeeltjes van mijn zoon zijn achter demper binnen heeft.....als ik die ophaal laat ik daar mijn accu achter. Nieuwegein --> Veenendaal --> Nieuwegein is net effe te ver om zo effies heen en weer te rijden. (+/- 60 minuten)

wordt vervolgt

Zojuist de onderdelen voor mijn zoontje opgehaald en het accupack omgeruild voor een Team Orion 5100. Wederom werd er niet moeilijk gedaan.
Hij wilde hem gaan testen , en toen vroeg ik of ie dan gelijk wilde zorgen dat ie een Team Orion 5100 rocket pack in huis wilde halen als ie die niet al had, omdat ik anders weer een keer een uur moet rijden om dat pack om te ruilen.
Hij bood toen direct aan om direct het pack om te wisselen .... en dat heb ik maar gedaan.

Ik weet niet of het aan de serie ligt, maar kijk dus even goed uit met die LRP 4000 Packs.

grtz en bedankt voor jullie hulp
Jerry

Veel reacties maar ik geloof niet dat hetgeen erbij staat wat ik erachter zocht :)

Je zoontje rijd met een auto met een brushed motor en jij brushless.
In een brushless regelaar zit vaak een afslaag voor een bepaald voltage i.v.m. eventueel lipo gebruik.
Als jij met normale cellen vol gas ergens rond scheurt dropt je pakket onder een bepaald voltage. Je zegt zelf al dat de auto er plots mee stopt.

Waarschijnlijk trekt jij met zoveel vermogen het voltage omlaag dat je afslag in werking treed en je accu nog helemaal niet leeg is.

mee eens,

Maar als ik na het rijden de accu's met het ontlaad programma van mijn lader (Ultramat 16) ontlaad naar 1.0 Volt per cel (6.0 Volt voor het complete pack)
Dan zou hij daarna toch ongeveer 4000 mAh aan capaciteit kwijt moeten kunnen. Ook bij het cycle programma van dezelfde lader (3x geheel ontladen en laden) komt hij alle drie de keren rond de 2700 mAh uit.

zie ook dit voorgaande bericht #9 : [79035] lrp-4000-pack-niet-zo-best

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo allemaal.

het kan aan de lader liggen dat hij de accu niet helemaal leeg trekt. en zo dus mindeer hoeft op te laden.

ik heb de 4600 mah en een goede robbe lader. en ik heb nergens last van.

maar ik werk in een modelbouw winkel. en ik ken de vertegenwordiger van LRP en kan het hem vragen of het een bekend pobleem is.

groetjes peter

ook dat zou kunnen ..... maar in mijn ogen "not likely"
De andere packs ( de lrp 3600 en de team orion 5100) doen het wel zoals verwacht na ontladen door de Ultramat 16.
Maar vraag idd eens na bij die LRP vertegenwoordiger, ik ben benieuwd of het een bekend probleem is. De accu's liggen in Veenendaal bij Quartel ;)

Back