Lrp ai pro probleem?

• Topicstarter Topicstarter erwin b
  • Startdatum Startdatum
E

erwin b

Guest
Hallo

Ik heb mijn eigen balsa bootje bijna klaar. Ik heb vandaag de eerste testvaart gemaakt en dat beviel allerminst.

Ik heb een lrp eraser 9.5t brushless motor gecombineerd met een lrp ai pro regelaar.Dit aangesloten op een 7.4 volt lipo 3000mah. Na ong. 2 minuten varen toerde de motor langzaam af en viel toen stil , en weer een paar seconden later kon ik weer zachtjes varen.Toen ik de boot naar de kant haalde was de regelaar veel te warm , althans de koelribben.Ik denk ook dat de hitte beveiliging hem stop heeft gezet.De motor was op dat moment handwarm en de lipo's waren ook niet warm ofzo .

Maar toen ik vanavond de motor onbelast liet draaien(dus niet in het water) deed hij naar een paar seconden hetzelfde alleen was de regelaar niet heet.

Iemand een idee ???

Ook kan ik nergens vinden hoeveel amprere mijn regelaar kan "trekken"??
Dit kan ik dan meten en vergelijken met wat de motor trekt .

Als iemand er ervaring mee heeft hoor ik het graag

Heb net ook nog even de stroom gemeten wanneer de boot in het water ligt en ik hem tegen hou en Dit zou dan toch de hoogste stroom moeten zijn? In ieder geval kwam ik uit op 61.8 ampere.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Erwin,

Deze motor / regelaar combi heb ik zelf in een buggy geplaatst. Er kan niet veel ingesteld worden aan de regelaar. Het enige dat je volgens mij kan instellen heeft te maken met het afslagpunt om je accu's te behoeden voor te veel ontlading. Heb je je regelaar op de lipostand gezet? Is je accu nog voldoende opgeladen?

Wellicht dat de boel te warm is geworden. Wat voor een speedboot ligt deze motor in? Maak je gebruik van waterkoeling? Wat voor prop gebruik je?

groeten, Frank

Hallo

Volgens mij regelt hij automatisch over op lipo's . Zal het nog ff nakijken. De accu's zijn volgeladen .

Ik heb een balsa houten boot van 100cm lang . Volgens mij heet de vorm een deep vee.
De prop merk en maat weet ik niet maar toen ik het rompje gekocht heb stond er in de papieren dat bij deze romp een type 700 motor werd geadviseerd.En de prop zat er bij , zal wel standaard zijn . Verder heb ik op de motor waterkoeling en dat werkt tot nu toe goed , maarja nog niet echt goed getest lijkt me zo . Op de regelaar heb ik nog geen koeling want ik wilde eerst jullie mening horen .

100 cm? Tja, dan krijgt het motortje het zwaar te verduren. Als de bijgeleverde prop iets aan de te grote kant is (je zou hem eens even moet meten), kan ik mij voorstellen dat de handel te heet is geworden.

Ik heb nog even snel gekeken in de handleiding van de regelaar, maar bij gebruik van lipo's moet je de regelaar toch echt even in de lipo stand zetten.

ok zal ff opzoeke hoe je dat moet doen en zal hem dan in de lipo stand zetten , kijken of dat beter gaat , en dat van de prop meet wel ff en zet ik hier wel neer

De prop is 4.9 cm . Zou dit te groot zijn ?? Even een kleinere regelen . Ik had de regelaar nog niet in de lipo stand staan zie ik net dus dat zal ik gelijk even doen.

ik heb gelezen:

Als vuistregel word gebruikt , de prop niet groter dan de diameter van de motor . geld dit ook voor brushless motoren , dan zou ik inderdaad niet groter moeten gaan dan 3.6 cm

Erwin,

Een deel van je probleem zit in de combinatie motor & boot (met name het formaat), over de vorm kan ik zonder wat foto's niets zinnigs zeggen.

Als er een ervaren bootjevaarder bij je in de buurt woont kan die je misschien 'hands on helpen', da's altijd gemakkelijker dan via een forum.

Groeten, Jan.

49 mm op deze motor is veel teveel. Bij mijn zelfbouw Wiesel bootje maak ik gebruik van een 30 mm prop, deze draait geheel onderwater (submerged prop), aangedreven door een 540 type motor op een accupack van 7,2V. Bij mijn mono, met een Speed 600 erin, maak ik gebruik van een oppervlakte schroef (surfacing prop). In combinatie met een 8,4V accu pakket met lichte cellen gebruik ik een 33 mm prop uit de Graupner 2318 serie.

ik heb gelezen:
Als vuistregel word gebruikt: de prop niet groter dan de diameter van de motor. Geldt dit ook voor brushless motoren? Dan zou ik inderdaad niet groter moeten gaan dan 3.6 cm

Yep, dat geld ook voor brushless motoren; op 2S 7,4V kom je met jouw motor op ruim 34.000 toeren aan de prop.
Veel groter dan een 31 of 33 mm prop moet je niet proberen, dat trekt ontstellend veel stroom (maar daar was je al achter...)

Zit jouw schroef onder de boot, dus onder water, of erachter (= oppervlakteschroef)?

Groeten, Jan.

De prop zit volledig onder water , kan ik toch wel een prop bestellen bij 2 brothers? Welke 3 maten zal ik bestellen , 31 32 en 33 mm? Zal proberen een paar foto's te plaatsen zo snel mogelijk, ben er net achter dat ik om de 1 of andere reden geen fotos kan uploaden , moet nog even wachten met de foto's dus

Onder water, hmmm, dan moet je een prop met weinig stijging (spoed) nemen.

Iets van 28 mm is dan al fors...

Ik zou een reductie in de vorm van een getande riem nemen, dan kun je tenminste nog 'normale' afmeting (in de zin van rendement) prop draaien.

Als je mij de foto's mailt, zet ik ze wel op het forum.
Ik stuur je m'n mailadres per PB

Groeten, Jan.

Ja of een andere set up , ligt eraan hoe duur dat is . en ik heb 2 7.4 volt 3000 mah lipo´s dus kan ook voor 14.8 volt gaan , maarja als de kosten maar niet te hoog oplopen , als iemand een idee heeft hoot ik het graag

Foto's Equipage Daytona 100

Hier een paar foto's van Erwins boot.

full

full

(ze waren wat aan de grote kant, daarop lukte het uploaden niet.)

Zoals je ziet een joekel van een romp, leeg gewicht zo'n 1300 gram, aanbevolen motor: een 700.
Er staat precies één filmpje (van de fabrikant) op Youtube en het getoonde vaarbeeld is bepaald geen reklame (sturen tot de boot bijna op z'n kant gaat en uitsluitend 100% roeruitslag, een gameboy piloot...).
0PaQSQ9d7tw[/media] - Daytona 100 Equipage Models

De romp komt niet echt in plané, waaruit ik concludeer dat een 700 nog te licht is.

De (te) steile hoek van de as laat eigenlijk geen zwaardere motorisering toe dan de genoemde 700 motor of een borstelloos equivalent, want anders vaar je de boot om...

De motor/regelaar combinatie die Erwin er bij is verkocht(!) is véél te licht in een direkt aangedreven set-up (dit is geen blijk van vakbekwaamheid van de winkel in kwestie).

Als je een reductie zou toepassen zou het nog nét gaan, maar de snelheid zal tegenvallen.

Groeten, Jan.

hallo

twee turn fins aan een deep V ?????en dan nog achteraan
dat roer moet naar rechts en die as een pak langer en veeeeeeeeeel platter
en die as zou tevens een degelijke steun moeten hebben als die zo staat
want nu hangt die maar wat te zwieberen

op dat filmpje zie je dat de boot niet juist in evenwicht ligt er zou veel meer gewicht naar voor moeten om hem mooi recht te krijgen
planee ga je die zo echt niet krijgen

motor een 700 is niet slecht maar een andere as zou ik zeker steken en er een hydro van maken dus het roer naar rechts en die vinnetjes als soevenier op de schoorsteen
of rechts eentje laten staan maar dan een beter type dan dit
en zeker water koeling voor de motor en regelaar mee inbouwen
en gewicht naar voren zodat hij platter vaart

het is een prop en geen soepmixer want zoals hij nu staat duwt hij water omlaag en dat geeft geen snelheid water moet naar achter weg geduwd worden

groetjes raf
ps ik heb nog slechtere gezien daar stond de as bijna loodrecht omlaag en ik heb het wel over een boot en niet over een hely

Hej pompebled bedankt voor de moeite..
Ik zal dit verhaaltje van jou even doorsturen naar de desbetreffende winkel omdat hun zeiden dat ze er wel degelijk veel kennis van in huis hadden .

Tot zo ver dit project denk ik .... ik wil toch iets dat harder vaart en het geld dat ik er in de tussentijd aan heb uitgegeven wil je ook niet weten ...Komt allemaal bij elkaar in een grote teleurstelling.
Als iemand er toch nog iets positiever is hoor ik het graag.

Raf ook bedankt voor jou menig , ik heb er niet zoveel verstand van dat blijk wel want anders had ik niet gekocht , het werk wat er nog aan moet gebeuren is mij echt te veel denk ik .. Dus ga ik maar even twijfelen wat ik ga doen .

Hej pompebled bedankt voor de moeite..
Ik zal dit verhaaltje van jou even doorsturen naar de desbetreffende winkel omdat hun zeiden dat ze er wel degelijk veel kennis van in huis hadden .

Ik weet niet of dat verstandig is, als je nog eens zaken met ze wilt doen...
Er is eigenlijk maar één winkel in Nederland waar ze veel verstand van boten hebben, en die staat niet in de buurt van Denekamp.

Groeten, Jan.

hallo

je wil een snel goedkoop bootje
dan is dit iets voor je bij de firma gundert
91candy.jpg

trekt een beetje op de stingers waar ik mee gevaren heb
het is een eco classe boot die je vaart met een 600 type motor
en 7 cellen accu
deze boot voor 142 euro met motor ,as ,roer , water koeling en een hoogwaardige propeller

dit gaat dus heel snel als hij goed uit getrimt is
een eco wedstrijd ga je der niet mee winnen want daar is het model te oud voor
maar voor de fun is dit een ideale boot
en gundert is een bekende naam in de modelbouw racerij
Gundert - Modell Boot Spaß - Rennboote - Elektrorennboote
en wil je wat actie foto's zien dan vind je die hier
SEC
en dan verder klikken op de dagen in de betreffende jaren

veel plezier met kijken

groetjes raf

Laatst bewerkt:
bedankt voor de tip.
Maar ik ga hier wel contact met ze over opnemen want ik weet zeker dat ik nooit meer zaken met ze doe!
Verder denk ik dat ik de huidige regelaar en motor weer ga verkopen , is nog nieuw 2 keer 1 minuut mee gevaren , en dan maar even kijken of ik hem toch ga verbouwen .
Denk je dat als ik hem verbouw zoals jullie beschrijven dat hij dan wel goed vooruit komt op 14.8 volt 3000mah lipo's en een andere regelaar en motor??En is het al die moeite dus wel waard?

Hallo Erwin,

Als je de Daytona 100 gaat ombouwen naar een oppervlakte aandrijving, zal die met de goede motor best van d'r plek komen.

Het enige dat in mijn ogen een beperkende factor voor een hoge eindsnelheid zou kunnen zijn is de lengte/breedte verhouding, de romp is met z'n 21,5 cm vrij smal en zou, eenmaal in plané, onrustig kunnen worden om de lengte-as (chine-walking op z'n Engels).

Een forse aandrijving, zoals ik in m'n mailtje suggereerde, is in staat om de boot om de lengteas te laten draaien als je vanuit stilstand ineens volgas geeft, of na een bocht volgas accelereert.
Dit gedrag is te voorkomen door je vaarstijl, maar de romp blijft smal.

Als je twee (kleinere) tegengesteld draaiende motoren en props zou nemen, vallen vaarproblemen door het koppel van de motoren weg.

Groeten, Jan.

Back