lucht in het kijkglas,dat kan mits......

Halo allen

Hier ben ik weer"verdreven doch niet verslagen".

Ik wil nog even in gaan op lucht in een peilglas ,en hier voor heb ik een nieuw topic geopend zodat de mooie topic van de stoomsloep van onze mede modelbouwer Klaas Rodenhuis ook niet nog naar de "euwige jachtvelden" verdwijnt.

Lucht in een peilglas kan, mits het proces in ruste is, d.w.z. dat er in de ketel geen toegevoegde warmte plaats vindt(is druk verhoging)of afname van stoom plaats vindt,hier bij het warmte verlies door de ketelwand niet mee gerekend wat bij een goede ketel te vewaarlozen

Als men de ketel gaat vullen en daarna in bedrijf gaat stellen zit er ook een gedeelte lucht in en dat is normaal tijdens het opstoken of afname van stoom voledig in beweging (volle 100 procent)met de stoom die dan ook aanwezig is,dan zal er ook geen lucht laag boven de waterspiegel in het peilglas aanwezig zijn.Maar als het proces in ruste is gaat het zwaarste gas,in dit geval lucht, boven de waterspiegel liggen,dus ook in het peilglas!

Dit is te verklaren doordat het molucuulgewicht van lucht 15 (zuurstof 16 en stikstof 14 )zwaarder is dan waterdamp,die een gewicht van 1 heeft.

Boven op de berg heb je ook minder zuurstof ,en lagere druk,omdat die zwaarder is dan stikstof( wet van Dalton).

Lucht is zowiezo een sterk fenomeen tijdens het verdampings of condensatie proces van andere gasen zoals waterdamp want waar lucht zit kan geen ander gas zitten omdat bij normale omstandigheden lucht niet condenseerbaar is.Daarom ga ik na het vullen mijn ketel vacuumeren zodat de vullinggraad van stoom honderd procent is( hier speelt de wet van" Dalton"een grote rol,raad pleeg het internet).lucht werkt ook nog aan het oxidatieproces mee en is dus niet wenselijk in de ketel,ja de lucht verdwijnt wel tijdens het afnemen van stoom maar duur langer dan menig een denkt!

Gr.Joop

Het massagetal van een atoom is niet per definitie het molecuulgewicht. Het massagetal van zuurstof is 16 en dat van stikstof 14 (beide ongeveer). In de lucht komt zuurstof voor als O2. Een molecuul zuurstof zal dus een massa van 32 hebben. Stikstof in de lucht is N2, dus de massa van stikstof is 28. Moleculen lucht bestaan niet. 'Lucht' is een mengsel van gassen, hoofdzakelijk stikstof en zuurstof. De verhouding is niet 50/50, maar 80/20, zodat de massa van lucht niet 15 (of 30) is, maar 28,8. Water is H2O. Massa is 1 + 1 + 16 = 18 (twee maal waterstof, 1 maal zuurstof. Stoom drijft dus inderdaad op lucht.

Echter, in de stoomketel is het dermate roerig, met kokend water, verdampend water vanaf het oppervlak, stoombellen die in de pot roeren, dat je met zekerheid kunt stellen dat de lucht en de stoom in een ketel volledig door elkaar gemengd zijn.

In een koude ketel zit boven het water lucht met een beetje waterdamp. naarmate de ketel op druk gebracht wordt, komt er steeds meer stoom in de ketel, terwijl de hoeveelheid lucht hetzelfde blijft. Daarna ga je de druk gebruiken om een machine aan te drijven. Het lucht/stoom mengsel wordt afgetapt, terwijl er steeds meer water tot stoom verdampt. Het aandeel lucht in de ketel zal dus steeds minder worden.

De ketel 'vacumeren' na het vullen zal niet lukken. Bij het afnemen van de druk in de ketel wordt het kookpunt van het water in de ketel lager. Op een goed moment zal het water gaan koken en in stoom (jaja) overgaan. Als je maar lang genoeg doorpompt met de vacuumpomp, is de ketel weer leeg. Wat je wel bereikt is dat je, als het water gaat koken onder invloed van het 'vacumeren', vooraf de hoeveelheid lucht verminderd door eerst lucht en dan lucht/stoom mengsel af te zuigen.

Ik zie alleen niet wat de Wet van Dalton hiermee van doen heeft en hoe die je gaat helpen.

Ja Martijn

Met het vacumeren tot de ketel leeg is kun je ,daar heb je gelijk aan,maar ik heb dit verhaal geschreven voor de hobbyisten in het algemeen met oppevlakkige para meters zodat het voor iedereen begrijpelijk overkomt,ik weet ook wel hoe het precies in elkaar zit,ook kan ook de cijfers achte de komma mee tellen maar dat speelt in dit vehaal geen rol

Bij ons vacumeren wij de koelinstallaties dagelijks,nieuwe als gebruikte waar het gas verdwenen is door lekkege en daarna wordt hij gevuld met een koelmiddel.Hierbij vacumeren wij tot 50 micron zodat alle waterdamp praktisch verdenen is.

Bij mijn ketel hangt de vacuum pomp er ook geen uren aan want dat heeft ook geen zin,want dan heb je aan het eind alleen maar stoom tot de ketel leeg is. en dan heb echt pas vacuum ,en met een goede olie gevuld vacuumpomp kun je altijd nog 10 micron halen

We kunnen met zijn allen het door mij geschreven verhaal dieper op in gaan tot het een eindelose discussie wordt.Waar het mij omgaat of er wel lucht boven op de waterspiegel in het peilglas kan staan,en dat kan in bepaalde omstandigheden.

Gr.Joop

Ik ben zelf een liefhebber van alles wat met modelstoom en 1:1 stoom te maken heeft. Ik was dan ook bijzonder verheugd dat er een apart forum werd opgericht voor de liefhebbers van stoomtechniek.
Wat ik alleen bijzonder spijtig vind is dat structureel dezelfde individuen willen bewijzen dat ze goed hebben opgelet op school, en de veelal zeer interessante topics van mede-forumgenoten verzieken met oeverloos ge*** over insite information die de doorsnee bezoeker totaal niet interesseert en waardoor de meesten hard gillend wegrennen en wellicht zelfs niet meer terugkomen.

Sorry, ik moest dit gewoon even kwijt...

Ik ben zelf een liefhebber van alles wat met modelstoom en 1:1 stoom te maken heeft. Ik was dan ook bijzonder verheugd dat er een apart forum werd opgericht voor de liefhebbers van stoomtechniek.
Wat ik alleen bijzonder spijtig vind is dat structureel dezelfde individuen willen bewijzen dat ze goed hebben opgelet op school, en de veelal zeer interessante topics van mede-forumgenoten verzieken met oeverloos ge*** over insite information die de doorsnee bezoeker totaal niet interesseert en waardoor de meesten hard gillend wegrennen en wellicht zelfs niet meer terugkomen.

Sorry, ik moest dit gewoon even kwijt...

Zo'n angst voor mensen die vroeger wel goed opgelet hebben op school en ook nog hun best doen iets met die (onzinnige) informatie te doen is helemaal niet erg. Ik heb het zelf met Clowns, vooral die met flapschoenen en een rode neus (Cliniclowns, Ronald McDonald, die viezige clowns uit die goedkope buurtcircusjes, ik trek het even niet meer en stop nu met deze lijst....).

Maar het goede nieuws is dat er een oplossing voor jouw probleem is. Op het gevaar af te worden verweten dat ik goed heb opgelet bij het aanmelden op dit forum, kan ik je adviseren :teacher: personen waarvan jij vindt dat ze te goed hebben opgelet op school in je 'negeerlijst' bij je 'Gebruikersinstellingen' te zetten. Je wordt dan niet meer lastig gevallen met 'oeverloos ge***' ;).

At your service! :pim:

Laatst bewerkt door een moderator:
@Gkokkes
Tja Ger, er zijn mensen die graag wat dieper op een onderwerp ingaan en er zijn er ook die dat zeer interessant vinden (zoals ik). Dat maakt fora zoals dit nu zo leuk, er is plaats voor iedereen, zolang we elkaar maar met respect behandelen. Joop opende voor zo'n onderwerp een nieuw topic net om een ander topic niet te belasten. Ik zie hier niemand die dit topic verziekt.
Topics die mij niet echt interesseren lees ik gewoon niet, zo simpel kan het zijn.

Indien nodig kunnen we dit verder zetten in 't café. Oké? ;)

De groeten,
A!H

@Archibald H:
Begrijp me vooral niet verkeerd. Stoomtechniek is een zeer interessante materie, ik ben zelf lid van Stoomgroep Holland. Ik stoor mij alleen aan de mensen die mede-forummers dusdanig afzeiken dat er topics verwijdert worden of uit nood worden geopend (zoals dit topic) om te trachten een discussie te verplaatsen waardoor een bestaand topic ook niet verwijdert wordt.

Topic door mij opgeschoond omdat ik dit gezeur meer dan zat ben.
Ga ergens anders een wedstrijdje verpissen houden.

Iedereen is zelf verantwoordlijk voor zijn eigen spullen,
niet dit forum of de (mede) gebruikers, waaronder de moderatoren.
Of dit stoomketels, helicopters, raketten whatever zijn.
Bigboot, on topic aub, of je kunt een weekje op de bank.

:ontopic:

Heren (en mogelijke dames) stoort u zich verder niet aan dit voorval,
en kijk weer verder in het glas. (pun intended ;))

Laatst bewerkt:
lucht in de ketel

Heb geleerd met een ware grootte ketel tijdens het opstoken de koude lucht eruit te stoken. :alien:
Als er uit de afsluiter na de warme lucht waterdamp gaat blazen , zet dan de kraan pas dicht om druk op te gaan bouwen.
Lucht heeft ook geen enkele kracht vergeleken met expanderende stoom, zodat je zolang er met de stoom lucht mee komt minder kracht hebt van de machine.

Weet niet of dit in model ook werkt, snap niet dat niet genoemd wordt.

Verhaal over molecuul gewicht is erg leuk maar geen oplossing voor het gevraagde.:rolleyes:

hoop dat je er nog wat aan hebt.
Is tenslotte al weer enige tijd teug dat hier het laatste bericht is geplaatst.:mrgreen:

En vacumeren is slecht voor de ketel, omdat die is ontworpen en getest is op over druk.:schrik::schrik:

Pakkingen van slik-/man-gatdeksels kunnen door onderdruk ook naar binnen gezogen worden.

Zuig maar eens aan een limonade blikje dat gaat echt plat met maar 20mili bar.:banana:

Lucht in een stoomketel is zo weg, in een modelketel via de zuigermachine, in een full scale gaat de stoom naar atmosfeer tot de juiste temperatuur, omdat anders de oververhitter beschadigd wordt.
Ik lees hier een posting van al wat geleden, maar wat is een vacuum van 50 MICRON? Is dat een nieuwe eenheid van druk?

Back