Luchtbanden geremd maken.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Jasper-daniel, 30 mrt 2014.

  1. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Beste,

    Graag zou ik op mijn Carbon Cub luchtbanden zetten en deze geremd maken.
    Mijn bedoeling hiermee is opstijgen zoals de 'bushplanes' in "Stol" wedstrijden opstijgen.

    Ik weet dat de Cub weinig lengte nodig heeft om op te stijgen, maar het heeft gewoon wat.

    Ik heb op internet e.e.a. gevonden, bijvoorbeeld van Kavan, de Elektromagnetische rem, maar ik weet niet of deze de wielen ook blokkeert, of alleen maar afremt zoals in de beschrijving vermeld wordt.
    Elektromagnetische rem Kavan.

    Graag zou ik willen weten of en hoe jullie dit gedaan (zouden) hebben.

    Vriendelijke groet,
    Jasper
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Deze rem werkt op het zogeheten wervelstroomprincipe.
    Als je stroom op de spoel zet wordt er een magnetisch veld opgewekt. De schijf die met het wiel is verbonden draait in dat magnetisch veld waardoor er spanning in die schijf wordt opgewekt. Die schijf vormt een kortgesloten winding waardoor er een flinke stroom (de wervelstroom) in die schijf gaat lopen. Die stroom veroorzaakt een tegengesteld magnetisch veld waardoor hij wordt tegengehouden, hij remt dus.
    Hoe sneller de schijf draait des te groter de stroom en dus de remwerking. Hoe langzamer het wiel draait des te kleiner de stroom wordt en dus de remwerking. Het wiel kan dus nooit blokkeren omdat er bij stilstand geen stroom meer wordt opgewekt en dan is er geen remwerking meer.
    Je zou kunnen zeggen een ingebouwde ABS. ;);)
     
  3. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    je banden blokeren op een cub zou ik niet doen. beste en leukste is gewoon: flaps vol down, elevator beetje down geven en rustig met gas spelen, zo kun je hem stil laten staan en toch de staart van de grond halen, als hij zo staat ineens vol gas geven, en je bent in 2m los :D
     
  4. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    schijf rem(kleintje van rc auto)

    Graag zou ik op mijn Carbon Cub luchtbanden zetten en deze geremd maken.
    Mijn bedoeling hiermee is opstijgen zoals de 'bushplanes' in "Stol" wedstrijden opstijgen.



    Graag zou ik willen weten of en hoe jullie dit gedaan (zouden) hebben.

    Vriendelijke groet,
    Jasper[/QUOTE]


    hoi ,Ik zou de wielen vast op de as zetten,en de as in lager laten lopen
    dus als je dan met een wiel draai ,de ander mee draai.
    ,
    dan tussen de twee wielen ,een schijf rem maken een van rc auto en met klein servo aan sturen ,
    zo kan je ook af remmen en blokkeren.(voor de start )
    die vliegtuigenwaar jij over hebt,hebben grote diameter wielen ,dat is ook belangrijk voor het geen wat jij bedoel.

    ik heb het ook gezien op youtube, laten ze eerst de staart los komen , terwijl ze stilstaan , en dan hup.
     

Deel Deze Pagina