Luchtcompressor maakt amper druk

Frohmann ,een kleine sneldraaiende compressor.Hij heeft amper 30 uur gedraaid.
Bij 4 bar stopt hij met druk maken,inlaat en uitlaat worden dan even warm.Het lijkt of de inlaat blaast en zuigt.
Druk blijft op het vat staan als ik die leiding los doe.Klep aan vat is dus goed en visueel nagekeken.
Ik heb de kop van de cilinder gedaan.Er ligt een los langwerpig plaatje over de cilinder die de inlaat afdekt.
De uitlaatklep zit in de kop verwerkt.Iets van brons en verend..
Ik weet het niet meer.Deed ik de persleiding naar vat los dan zoog de luchtfilter continue en goed.Druk maakte hij ook.
Ik heb een compressiemeter aangesloten aan de persleiding.Gaat niet hoger dan 1 bar en krijgt dezelfde kuren.Tot zelf de motor faalt.
Foto heb ik ook evtl.
 
Dan heb je hoogstwaarschijnlijk een lekke zuigklep (inlaatklep), en zal bij vier bar persdruk de lucht precies even hard uit die zuigklep teruglekken het luchtfilter in, als dat het aangezogen kan worden....

Het warm worden van de inlaat wijst daar tenminste wel op....

Die inlaatklep, dat is dat los liggende langwerpige plaatje, en je moet kijken of daar scheuren in zitten, of dat hij niet meer goed vlak is, of eventueel dat er putjes of butsjes in het vlak zitten waar die plaat tegenaan ligt....

Groet, Bert
 
Kan ook, dan doet een compressor het ook niet, maar wordt meestal de luchtinlaat niet warm, omdat er als de persklep lekt en de zuigklep niet, ook geen warme lucht terugstroomt naar het luchtfilter....

Groet, Bert
 
Naar ik begrepen heb is de cilinderkop eraf. Dan is de uitlaatklep simpel te testen, hou de cilinderkop op zijn kop en giet een klein beetje wasbenzine in de uitlaatpoort. Kijk dan aan de onderkant van de kop of de klep lekt en in welke mate. Als dat acceptabel is kan je die uitsluiten als boosdoener.
 
Dat gaat ook gewoon met water hoor, dat hoeft niet met wasbenzine per sé....

Maar die vloeistoftest heb ik altijd uiterst bedenkelijk gevonden, want vaak genoeg goed draaiende compressors gezien waarbij de kleppen de vloeistoftest niet doorkwamen, maar onder bedrijfscondities toch gewoon afdichtten.

Wat ik gewoonlijk deed bij een enkeltraps compressor die geen opbrengst meer had, was starten en laten draaien tot de druk zich stabiliseert, zonder afname uit het drukvat. Dan de hand voorzichtig op de luchtinlkaat leggen: als de compressor he hand laat schudden, is de inlaatklep lek (er "davert" lucht de cylinder in en uit via die inlaatklep) en als je niets voelt, is het de uitlaatklep (er gaat lucht vanuit de persleiding terug de cylinder in).

Gezien de beschrijving in post#1 denk ik nog steeds aan de inlaatklep....

Groet, Bert
 
Back
Top