luchtfilter buiten kap goed idee?

oke
zo hoort het :
koude lucht bevat meer zuurstof dan warme lucht! meer zuurstof betekend betere verbranding!
byv. lachgas (nos) op een gewone auto kryg je een flinke vermogenswinst mee!
lachgas is gewoon PURE zuurstof!
dit betekend dus hoe meer zuurstof des te meer
vermogen! dus als je blokje koudere zuurstof
krygt, heb je meer vermogen! dus plaats je luchtfilter nooit achter je (warme) motortje
ik hoop dat het zo duidelyk is!
gr han v.

hoe kan lachgas nou pure zuurstof zijn, ik snap wel wat je bedoeld maar het klopt niet helemaal wat je zegt... het is distikstofoxide, dus in verhouding meer stikstof dan zuurstof... maar omdat de dichtheid zo klein is gaat er meer in de motor zegmaar en dus meer 'zuurstof'

zoiets :D

laterr, thomas

NMTRacer zei:
hoe kan lachgas nou pure zuurstof zijn, ik snap wel wat je bedoeld maar het klopt niet helemaal wat je zegt... het is distikstofoxide, dus in verhouding meer stikstof dan zuurstof... maar omdat de dichtheid zo klein is gaat er meer in de motor zegmaar en dus meer 'zuurstof'

laterr, thomas

Bijna, de buitenlucht bevat iets van 16% zuurstof (O2), Lachgas (N2O) bevat iets van 40% zuurstof.... Efficientere verbranding daardoor...

Bart_Banaan zei:
NMTRacer zei:

laterr, thomas

Bijna, de buitenlucht bevat iets van 16% zuurstof (O2), Lachgas (N2O) bevat iets van 40% zuurstof.... Efficientere verbranding daardoor...

Brrrrrrr ik krijg het al benauwd als ik het lees, onze buitenlucht bevat 20.9% vrije zuursof N2O bevat (uit mijn hoofd) 33% maar zou ook 40% kunnen zijn.
Dit zuurstof is gebonden en komt alleen maar vrij bij een hele hoge temp.(in de cilinderkop dus).

Ps :offtopic: de lucht die je uitademt bevat nog 17% zuurstof

ja dat is ook zo, er zit namenlijk 22% O2 in de lucht
of idd zoals jij zegt (weet natuurlijk niet of jij het hebt kunnen opzoeken) 20% iets met 2 in ieder geval

Bart_Banaan zei:

trouwens, wij zeggen precies het zelfde. alleen jij wat meer met getallen. maar in princiepe bevat N2O niet meer zuurstof, maar omdat er in de lucht meer elementaire stoffen in zitten (zelfs radioactieve) zit er in verhouding minder zuurstof in. omdat je bij lachgas alleen maar N2O injecteerd zal er in verhouding meer zuurstof in de motor komen.

laterr, thomas

en om even op topic terug te komen.... als je je filter een end van de motor af plaatst krijgt ie koelere lucht, da's inderdaad beter voor de ontbranding, als je er een ram-air systeem op zet dan gaat je motor schraler lopen naarmate je harder gat en dat is dus niet zo'n heel goed idee......
het is bij de t-maxx een tijdje mode geweest om te voorkomen dat de brandstof in je carburateur op kookpunt komt. ( beetje beter afstelen had ook gewerkt....)
tussen twee haakjes: (nos koelt toch alleen maar af als een dwaas?)

of je nu hem er erbuiten laat komen of niet vuil wordt hij toch met je body erop wordt je auto soms nog smeriger omdat het vuil dat je banden opnemen steeds in je wagwen wordt geslingerd en overal in je wagen komt te zitten. voordeel is als hij erin zit dat je bij een eventuele rol hem niet kwijtspeelt of kapotmaakt

zoals eerder opgemerkt, afstand tussen filter en carb zo klein mogelijk houden..

Dit omdat je de lucht met zo weinig mogelijk weerstand in je carter wilt hebben, want dan kun je meer mengsel aanzuigen = meer vermogen

Back