Luchtfilter op de carburateur

Vandaag heb ik een discussie hierover gehad.
Is het verstandig om een luchtfilter op de carburateur te zetten van je helimotor?
Heeft iemand dit al geprobeerd? Wat waren de resultaten?
Heeft iemand hier een onderbouwde mening over?

Mijn idee is dat het vuil kan tegenhouden maar ik heb het gevoel dat de motor dan niet altijd genoeg lucht kan aanzuigen. Maar dat is meer een gevoel.

Ik heb ooit eens een stukje nylon kous met een stukje siliconenslang over de carb. inlaat geschoven, dat gaf geen nadelen maar ook geen merkbare voordelen. Dat dit bij een RC auto wordt gedaan kan ik mij goed voorstellen, een heli snuift niet zo laag bij de grond en blaast bovendien langs de carb naar beneden. Een luchtfilter kost vermogen en is niet nodig bij een heli.

Rhelie zei:
Een luchtfilter kost vermogen en is niet nodig bij een heli.
Bij mijn X-Cell Pro II is een luchtfilter wel degelijk nodig en zit er ook op. Wanneer de heli op de grond staat zit de luchtinlaat maar een centimeter of 5 á 6 boven de grond. Op ons veld ligt altijd wel wat afgemaaid gras (behalve in de winter) dat ik regelmatig van het filter moet verwijderen. Dat gras en eventuele andere troep komt anders in m'n motor en dat lijkt mij niet echt een goed idee.

Bij mijn Raptor en Vario zit hij ook niet veel hoger, in beiden gevallen wordt er langs de carb. omlaag geblazen. Een luchtfilter zal slechts de lucht instroom verstoren en het vermogen negatief beinvloeden.

Ik heb ook een groot model auto luchtfilter op mijn Raptor 50.
Buiten het voordeel dat er geen vuil in de motor kan komen klinkt de heli een stuk stiller, de caburateur sproeit niet meer dus de heli blijft een stuk schooner en het levert ook zo'n twee minuten meer vliegtijd op.
Zorg wel dat het filter groot genoeg is dan zal je geen merkbaar vermogen verlies hebben.

filter.JPG

eddie zei:
2 minuten langer vliegen door een filter ???????? leg eens uit ??

Omdat een caburateur(lees luchtinlaat) bij een normale modelmotor niet alleen maar continu zuigt maar ook een kort moment blaast sproeit er bij iedere slag zo'n 3cm lange nevel uit de caburateur deze nevel gaat verloren, maar als je alleen maar een buisje van zo'n 4 centimer lang op je caburateur zou zetten kan je deze nevel als het ware weer aanzuigen en wordt de motor zuiniger.

8O , die nevel gaat dan terug naar je tank ofwat ? :P Volgens mij is het gewoon omdat je door die luchtfilter een andere lucht/brandstof verhouding hebt. Je zuigt minder lucht aan door die luchtfilter, dus moet je ook je sproeier armer zetten. Dit heeft dus als gevolg dat je minder brandstof verbruikt.

precies t zelfde dacht ik net !! je luchtinlaat word meer beperkt , dus minder brandstof !!! opzich wel logisch , ik vraag me alleen af of je wel een luchtinlaat hebt aan de voorkant van de canopie , normaal zit de carb heerlijk onder de koelvin lucht te happen , zoals die bij jou zit niet dus ??? dus ik dacht dat als je hard vooruit gaat vliegen krijg je nooit genoeg lucht bij t filter ?? kijk daar s naar voor de gein , verder zou t natuurlijk geen kwaad kunnen , we zitten allemaal te kloten met een brandstoffilter enzo , maar geen luchtfilter ??? hmmmm

Inferno zei:
8O , die nevel gaat dan terug naar je tank ofwat ? :P...
De nevel die uit de carburateur spettert, wordt weer via de carburateur in de motor gezogen bij de volgende inlaatslag

Inferno zei:
... Je zuigt minder lucht aan door die luchtfilter, dus moet je ook je sproeier armer zetten. Dit heeft dus als gevolg dat je minder brandstof verbruikt.
Dat verwacht ik ook, de motor zuiniger door het eerste effect en verbruikt minder door het tweede effect.

Heren, dank voor de antwoorden.
Maar ik zit nog te twijfelen om het eens te proberen.
Voor diegenen die het wel hebben gedaan:
Hebben jullie jullie standaard filters gebruikt? Zo ja, welke?
Of zelf wat gemaakt.
Foto's please !!
(Holco, bedankt voor de foto :wink: ) Type? Kost?

Bij mijn webra motor op mijn vario zat er een ring met een gaas voor de inlaatopening, mijn OS heeft dat niet.

Ik kan me voorstellen dat er minder brandstof verloren gaat doordat de sray weer opgezogen wordt, daardoor kan de sproeier iets verder dicht en dus minder brandstof verbruik/minuut, Veel interessanter vind ik de mogelijkhied dat de heli er stiller van zou worden.....

Kan iemand me daar ervaringen over vertellen....

Laten we eerlijk zijn, een van de problemen waar veel clubs tegenaan lopen is dat "men" vindt dat onze hobby te veel lawaai maakt en daarom vergunningen geweigerd worden of slechts onder beperkende voorwaarden afgegeven worden....

dat zou ik nu ook wel eens willen weten of je heli stiller wordt door een luchtfilter. (zie mijn topic: 'iemand ervaring met knalpotten en decibels)

Gr, Fréderic

@ ron, het is niet omdat de brandstof terug in de cylinder valt dat die daarom minder verbruikt, dat is gewoon extra benzine in de cylinder die niet nodig is, die zal toch onverbrand in de uitlaat terecht komen.

@ fred, als een brommer stiller wordt met een luchtfilter, zal een modelbouwmotortje ook wel stiller worden, bij mijn kanai buggy is dat toch zo....

Inferno zei:
@ ron, het is niet omdat de brandstof terug in de cylinder valt dat die daarom minder verbruikt, dat is gewoon extra benzine in de cylinder die niet nodig is ...
En daardoor kun je de regelnaald iets indraaien met als resultaat een lager verbruik.

fredje zei:
dat zou ik nu ook wel eens willen weten of je heli stiller wordt door een luchtfilter ...
Van een enkele laagje gaas zal de motor niet stiller worden. Je moet dan eerder denken zo'n geribbeld papierfilter of een filter met schuimrubber. En aangezien een filter altijd een restrictie is, zal de motor minder vermogen produceren, wat ook tot minder geluid leidt.

wrobijns zei:
Heren, dank voor de antwoorden.
Maar ik zit nog te twijfelen om het eens te proberen.
Voor diegenen die het wel hebben gedaan:
Hebben jullie jullie standaard filters gebruikt? Zo ja, welke?
Of zelf wat gemaakt.
Foto's please !!
(Holco, bedankt voor de foto :wink: ) Type? Kost?

Walter ik heb het filter bij Quartel gekocht was +/- 15 euro
merk en type zou ik echt niet weten maar het filter werkt op het olie princiepe.

Hoi,

Een motor kan op deze manier inderdaad wel degelijk zuiniger worden. Speciaal hiervoor worden er vaak zelfs kelken op carburatuers gezet (dus nog zonder filter) wat het zelfde effect veroorzaakt. Je verliest dan minder brandstof door het sproeien. Hierdoor kun je de naald inderdaad verder dicht draaien, en neemt het brandstof verbruik af bij het zelfde vermogen.

Ik zou echter wel opletten, dat je niet te veel koeling wegneemt van de kop doordat het filter in de weg zit.

Groeten,

John.

Hmzzz, ik heb me pas ook afgevraagd of dat nu een luchtfilter noodzakelijk is bij een heli... Niet vanwege het feit of dat ie nu zuiniger of stiller zou gaan lopen, maar meer vanwege protectie voor de motor.

Pas geleden was een maat van mij m'n heli aan het bekijken (hij rijdt een RC auto overigens) en vroeg mij ook al of dat dit niet noodzakelijk was bij een heli. Ik kan me voorstellen dat wanneer je op een normaal lekker grasveldje zou gaan vliegen, je hier niet heel veel last van zal krijgen. Maar als je nu in een wat stoffigere omgeving zou willen gaan vliegen, dat dit toch minder prettig zou zijn tijdens het optoeren van je heli.

Zover ik het hier heb kunnen lezen, is het dus niet echt van belang?

Groeten,

JD

Holco, leg eens uit hoe je het gedaan hebt. Om het filter naar buiten te brengen heb je een gat in de koeltunnel moeten maken. En hoe heb je het filter goed vastgezet op de kleine rand van de carburateur.

Ik vind het interessant, want als je je motor uit je heli haalt dan schrik je gewoon van de hoeveelheid troep die zich heeft vastgezet in de oliefilm in de koeltunnel. Een deel van deze troep is dus ook door je motor naar binnen gezogen.

Ook het verminderen van de geluidsemissie zou eigenlijk iedere modelbouwer moeten aanspreken. Hoe minder kans op klachten hoe beter toch?

Mvg,
Bert

Back