Luchtfilter

• Topicstarter Topicstarter Oregon
  • Startdatum Startdatum
O

Oregon

Guest
m'n luchtfilter ziet nu wel al aardig zwart
de vraag die ik me nu stel is : wanneer moet deze vervangen worden...?
kan ik ook zelf wassen/reinigen?
en hoe?
dank!

legt aan het filter.
de meeste filters als je die wast dan gaan ze uitzetten en daar door worden de porieren groter en laat hij vijner vuil door.

ik was de mijne uit met wasbenzine, gele kleur
goed laten drogen,
ik heb een filter met centerstuk en daarover nog eens een filter (gebruikt bij 1/8, heeb content van.
filter is echt niet stuk als je hem uitwast

Luchtfilter kan je prima wassen met hand zeep niet met terpentine doen want dan zet hij idd uit :lol:

Ik was het schuimrubber van de mijne gewoon uit met (oude) brandstof die ik niet meer gebruik... Maakt goed schoon, en is vettig. Daarnaa masseer ik er wat luchtfilterolie door en is ie weer als nieuw...

Ik heb een msx3 ook met een schuimluchtfilter.
Ik was het altijd uit met dreft. gewoon heel rustig door een bak met dreft (en water ofcourse :P ) heen halen. Laten drogen en vervolgens invetten met of afterunolie of luchtfilterolie.
Werkt perfect.
Mij is wel aangeraden niet teveel in het schuim te knijpen. Hiermee knijp je het schuim binnenin kapot waardoor je filter minder goed gaat werken op den duur.

ik heb een k&n filter je kunt hem altijd uitwassen zodat ej hem op nieuw kunt olien en weer lekker kunt tijden.

wat voor filter raadden jullie aan voor een circuit auto?

voor een .15 een schuimfilter
voor een .21 een schuimfilter
voor een 4takt een schuimfilter
voor een zenoah motor een k&n

en met schuimfilter bedoel ik een kant en klaar schuimfilter met redelijk wat schuimoppervlak.
tamiya maakt bijvoorbeeld prima filtertjes.

Ja het wordt een serpent.
Dus ik hoef niet speciaal een ander filter aan te schaffen? , het standaard erbij geleverde filter is goed genoeg?

je gaat op het circuit rijden dus een insbox is wel gepast.

zeker als je ook vroeg gaat rijden.
en in de insbox gaat een schuimfilter van 7€

Of je een insbox nodig hebt hangt een beetje af van het circuit waar je rijdt en het soort motor wat je hebt. Zo'n 2.1 cc motortje maakt relatief weinig geluid en dan is zoiets niet zo belangrijk. Als je grotere motoren gaat gebruiken is een INS box weer wel een goed plan...

Ik heb zelf (nog) geen INS box en een K&N luchtfilter op mijn impulse.

neej maar om de baan niet in de problemen te brengen kan je het beter wel doen.

ik heb gemerkt hoeveel het scheelt en het is enorm.
dat het niet verplicht voor vrij rijden ok.
voor wedstrijden moet het wat ik begreep.
dus ik heb het meteen aangeschaft dan ben ik daar van af.

een Insbox is inderdaad verplicht bij wedstrijden. Het geluid dat je motor maakt gaat met zo'n 4 dB naar beneden. Ik moet zeggen dat ik niet veel geluidsverschil merk of ik nou met of zonder insbox rijdt. Wel iets, maar heel weinig.

Overigens is een insbox niet verplicht bij 200mm circuitwagens. Daar is een schuimfilter genoeg. Serpent maakt goede schuimfiltertjes voor .12 en .15 smallblock motoren.

De 4dB factor is een breed begrip. Verdubbeling van geluid is 3dB en volgens het verhaal van serpent produceren inlaat en uitlaat ongeveer net zoveel en zou het dus betekenen dat 1 van de 2 broennen helemaal weg moet vallen om 3dB te verminderen dus hoe ze aan de 4dB komen......
Het is ook geheel onnodig om het bij de 2.1cc te verplichten als de andere klasses nog steeds veel te veel herrie maken.
Ook de tourwagen kap is al een grote factor om het geluid van de inlaat te dempen.

Volgend jaar willen ze de INS-BOX op NK niveau bij de 2.1cc verplicht hebben maar bij veel clubs als clubrijder zal het nog niet echt een verplichting zijn.

Ach, het is een flinke aanschaf maar je doet er best lang mee.

O ja, als je zo'n ding wilt/moet hebben moet je die van Picco/R&B hebben. die is iets kleiner maar heeft een iets gemakkelijker luchtdoorvoer door de grotere gaatjes intern.

Back