luchtscouts zoeken verf

• Topicstarter Topicstarter Airscout BasQ
  • Startdatum Startdatum
A

Airscout BasQ

Guest
Beste lijnbestuurders,

Een aantal jaar geleden hebben ik samen met een aantal modelbouwers voor alle luchtscouts een cox modelbouwpakket samengesteld, met als gevolg 15 vliegende cox racers!

Nou willen wij dit jaar weer nieuwe bouwpakketjes maken alleen zitten wij met de kwestie lakken/verven. Het namelijke de bedoeling dat de luchtscouts zelf het model gaan schilderen. Ik ben dus opzoek naar een verf die goed tegen brandstof kan en (hoe kan het ook anders met scouting) goedkoop is!

(Dit is het model)

scaled.php

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.

met vriendelijke scoutgroet,

BasQ

Scoutinggroep Van Weerden Poelman

goedkope lak?

Ik ben kennelijk de eerste die reageert. Er zijn legio mogelijkheden.

Om goedkoop, makkelijk kwastbaar en lichtgewicht te combineren, stel ik voor, een twee component bootlak te gebruiken. Per kilo duur, maar je verdient terug omdat je die lak direct op spanlak kan zetten, met een goede dekking.Er is geen aparte fuelproofer nodig. Die lak heet DD-lak en is verkrijgbaar bij het merk "De Ijssel" en "Polyservice". Wanneer jullie willen spuiten dat is een twee componenten autolak een optie. Ik gebruik DD lak als mijn standaard lak en ben er blij mee.

Maar er zullen vele anderen zijn die van mening verschillen!

Wat leuk dat je met de scouts bezig bent met Cox modellen.

Ik hou me aanbevolen voor een bouwplan!

Tevens kan ik je misschien helpen als je onderdelen en of de cox motoren nodig hebt.

ikke en scouts?

Wat leuk dat je met de scouts bezig bent met Cox modellen.

Ik hou me aanbevolen voor een bouwplan!

Tevens kan ik je misschien helpen als je onderdelen en of de cox motoren nodig hebt.

Ik doe heel niets met scouts. Dus beter rechtstreeks de scouts benaderen.

Voor toestellen met motoren die op pure methanol met wonderolie lopen, dus zonder nitro, zijn de meeste lakken op polyurethaanbasis (PU) voldoende brandstofbestendig. Er is in mijn beleving echter geen enkele commercieel verkrijgbare ééncomponentverf dit bestand is tegen de hoge nitro component in de voor Coxjes benodige brandstof. Er valt toch wat voor te zeggen om voor modelvliegtuigen bedoelde brandstofbestendige tweecomponentenlak, bijvoorbeeld van Oracover, te gebruiken. Met één pot kun je behoorlijk wat van dat soort toestellen beschilderen, en als je twee of drie kleuren neemt kun je lijkt me toch zonder al te veel kosten bereiken dat leuke kleurenschema's mogelijk zijn. Juist als er meerdere toestellen beschilderd moeten worden is 2-componentenlak een betere optie, omdat je voor één toestel snel te veel aanmaakt of moet aanmaken.

Een alternatief voor gebruik met de kwast is wellicht dunne (2-componenten) epoxy, bedoeld voor lamineren. Dit is bij de modelbouwzaak verkrijgbaar. Dit is doorzichting, maar ik neem aan dat dit door toevoeging van pigment van een kleurtje kan worden voorzien.

Verder zou een alternatief zijn om de modellen met bespanfolie te bekleden, bijvoorbeeld Oracover light, maar dat heeft ook nadelen. Het zal sowieso duurder uitpakken dan welke verf ook. Voor beginners is het mogelijk lastig aanbrengen, zeker als het binnendringen van brandstof moet voorkomen. De film zelf is zeker bestand tegen brandstof, maar de randen en naden zijn kwetsbaar. Als er brandstof onder komt gaan ze los en dat gaat snel verder.

Back