Luchtvaartwet?

Beste leden,

Ik wil mijn quadcopter verzekeren + aansprakelijkheidsverzekering nemen. Echter vraagt ABN AMRO over deze copter onder de luchtvaart wet valt.

Heeft iemand meer informatie? Of een andere verzekeraar?

Ik hoor het graag!

Als user:

Mijn quad/vliegtuig, modelauto's valt onder de WA. Toen ik belde...
Heb het wel even zwart op wit toegestuurd gekregen op mijn verzoek..

Hmm, thanks voor de info! Niemand anders die hier meer ervaring mee heeft? Ik neem aan dat er vast wel mensen zijn die hun copter verzekeren, en een aansprakelijkheids verzekering hebben!

(als user)
Ligt eraan of je het als hobby hebt, of dat je hem commercieel inzet...
Indien het laatste zijn er hele andere wetgevingen aan de orde...

Voor bedrijfsmatig gebruik valt hij zeer waarschijnlijk onder de luchtvaartwet. Denk dan ook aan de nodige ontheffingen en vergunningen van de gemeente of andere overheden om overal te kunnen vliegen met je Quadcopters. En ja, ook die kosten weer geld. Verder zou ik ook bij de Luchtverkeersleiding Nederland eens informeren hoe hun het gebeuren allemaal zien en eventueel met hun ook de nodige afspraken maken.

ik heb er totaal geen verstand van, maar ik heb een poosje geleden gelezen dat alles dat boven de 1200 m vliegt onder luchtvaart valt

Vlieghoogten
De overheid heeft minimale vlieghoogten vastgesteld voor militaire en civiele vliegtuigen en helikopters. Defensie wijkt van deze hoogten af bij laagvliegoefeningen.

Algemene vlieghoogten
In Nederland gelden onderstaande vlieghoogten.

Militaire vluchten:
Jachtvliegtuigen: minimaal 360 meter (1200 feet);
Helikopters: minimaal 50 meter (150 feet);
Propellervliegtuigen: minimaal 300 meter (1000 feet);
Voor opleidingsdoeleinden bestemde propellervliegtuigen: minimaal 150 meter (500 feet).

Civiele vluchten:
Algemeen: 0-450 meter (1500 feet);
Helikopters: 0-450 meter (1500 feet);
Verkeersvliegtuigen: hoger dan 450 meter (1500 feet).

Vlieghoogten | Ministerie van Defensie

Modelvliegtuigen vallen onder de luchtvaartwet maar wel met een aantal aanvullende regels. Zie Regeling Modelvliegen Een normale WA-verzekering dekt het recreatief vliegen met modelvliegtuigen. Voorwaarde is (onder andere) dat het een model van geringe afmetingen is met een startmassa van minder dan 25kg.
Ga je bedrijfsmatig met een modelvliegtuig vliegen dan verandert er wel wat lijkt mij maar dat zit meer in het "bedrijfsmatige" dan in het feit dat het om een modelvliegtuig gaat.

Je verzekering zal waarschijnlijk willen weten of jouw quad een modelvliegtuig is zoals beschreven in de regeling modelvliegen (en dat is het). Voor wat betreft het dekken van de risico's die je als bedrijf loopt zullen zij je verder kunnen helpen.

Het is eigenlijk hetzelfde als bij auto's. Jij kunt voor persoonlijk gebruik een WA-autoverzekering afsluiten maar dan zal in de polis staan dat je je auto niet mag verhuren etc.
Het verbaast mij dat ze jou die vraag stellen, je zou verwachten dat ze zelf het antwoord weten.....

Gewoon vliegen met die banaan, tenzij je hem beroepsmatig gebruikt.
Anders valt het gewoon onder je WA omdat jij dat ding bestuurd.

Dit begrijpen verzekeraars nog niet, past niet in een "standaard" product ... in Nederland bestaat er (nog) geen aparte verzekering voor "modelvliegtuigen", het "ding" zelf zal heel moeilijk te verzekeren zijn ... WA in het kader van bedrijfsaansprakelijkheid moet wel lukken ...

knvvl die weten het wel.
vukbont voor model vliegers. sory con het niet laten.

[mod] Erg constructief, dit....
Erg informatief ook....

Graag even wat volwassener posts, het is nl de bedoeling dat een geintje leuk moet zijn....[/mod]

Laatst bewerkt door een moderator:
Michel en dutchcommando vergeet niet dat wij zonder de KNVvL niet hadden kunnen vliegen in Nederland, en als je het niet meer weet klop je wel bij ze aan ???.

Even op het verzekerings verhaal terug te komen zakelijk is het haast niet te verzekeren of je betaald een mega premie ik zelf heb hem daarom in Duitsland verzekerd deze dekt ook in Nederland.
De multicopter valt gewoon onder de luchtvaartwet en je mag er niet boven de 300 meter mee komen net als de rest van de modelvliegtuigen.

@Trebor : ik heb zelf een commerciële licentie vanuit duitsland.
deze hadden we nodig daar we veel commercieel vliegwerk deden in duitsland.
in duitsland is trouwens een max start gewicht van 5 kilo!

verzekering :
deze dekt WEL schade aan derden.
maar deze verzekering dekt niet als je niet aan onderstaande voldoet :

je kan gewoon een extra uitbreiding bedrijfs verzekering afsluiten kost je ongeveer 60 euro per jaar extra op je gewone BV.

knvvl : simpel het is commercieel dus knvvl doet hier niet aan mee.

belangrijk : NIET boven 100 meter
altijd ILOS en niet in NLOS vliegen

altijd spotter hebben of cameraman.

ALTIJD een convenant aanvragen bij de lucht verkeersleiding om te vliegen.
waar je ook vliegt gewoon doen.
des te eerder komt er een fatsoenlijke regelgeving.
ons nederland is zo klein dat we meestal wel ergens in een ATR rondvliegen.
dus toren bellen , die zullen je doorverwijzen naar schiphol , convenant maken , notam maken
en vliegen.

simpel toch?:help:

Back