Luidsprekerbox Leo2 A6 Tamiya

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Arie de Koning, 3 okt 2004.

  1. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Hallo Allemaal.

    Ik ben nieuw hier maar doe al geruime tijd aan modelbouw. Voor modeltanks ga ik meestal naar het TWENOT forum. Daar lijk men ook begonnen te zijn met de winterslaap. Daarom hier maar eens proberen.

    Ik lees op duitse forums en zo dat ze vinden dat de Leo te weinig herrie maakt in vergelijking met eerdere modellen (ik hoor de vertragingsbak ook boven de motor uit maar bij flink gassen wordt dat wel minder) dat die zwarte luidsprekebox ontzettend veel plaats inneemt was mij al lang duidelijk. is dit nodig?? (meer dan 1/3).
    Die zwarte doos zou volgens hen geen (geluids)funktie hebben. M.I. wel voor de stevigheid omdat de box onder in de bak geschroefd zit en dat het dek onder de toren weer op die box wordt vastgeschroefd.
    Ze wilden oa de accu onderin leggen en niet in de toren en eventueel een betere/sterkere versterker en speaker in willen bouwen maar dan moet die "black Box' eruit.
    De speakers etc, kunnen wel op de bodem op een laagje schuim ofzo. Anders gaat het hele spul meetrillenOok hebben dan de kabels meer vrijheid met draaien etzo.

    Ik wil die box ook wel kwijt of er openingen infreesen oid zodat m'n accu erin kan en zo. Ik denk ook dat het beter is voor de toren als die accu weg is.
    Minder belasting en de koepel draait soepeler en met minder belasting bij schokken enzo. Gewicht voorin lijkt me ook mooi. duikt de tank iets meer bij het hard remmen.Er is meeer ruimte ook in de koepel voor berading etc Kan mijn stabilisatie voor koepel en kanon er ook bij. (testing)
    Versterkertje en ander speaker later misschien.

    Wie heeft zinnige (of leuke ) antwoorden/ suggesties??? Heeft die doos nou wel of geen zin voor geluidsdoeleinden en zo ja welke??

    Groeten
    Arie
     
  2. Hoi Arie,

    Ik zag jou vraag ook bij Twenot, maar dient die zwarte box niet als en soort klank kast :?:
    En als de accu onderin ligt kan je die dan nog makelijk uitwisselen

    Wat bedoel je hier precies mee :? :?:

    En wij willen natuurlijk foto's :wink:

    [​IMG]
     
  3. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    ja ja ja foto's!!!!!!!!!!!!!!
     
  4. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Hallo Theo

    Je hebt gelijk. Het is een soort klankkast. Maar zou de bak van de romp niet dezelfde taak kunnen vervullen!!

    En..Stabilisatie : daar heb ik ruimte voor nodig dus weg met de accu.
    Daarna kan ik verder prutsen.
    Ik heb een 3300 ma NiHi accu en die laad ik in no time weer op in het veld. Misschien past er nog iets zwaarders in en nog een versterker en en en........................?????????????
    Hoeft die tank nie eens open.

    Verder hebben (als de box weg is) alle draden en kabels meer lengte, speling en dus ruimte bij het draaien van de koepel. Ik kan de tank op de plaats laten draaien terwijl de loop in de zelfde richting blijft wijzen. Simpel maar staat erg leuk. Bij rijden en wat scherper wenden werkt het ook. Als je dan een paar keer vergeet na heeen ook weer een paar keeer weer terug te draaien dan gaat het behoorlijk in de knoop.

    Ben benieuwd naar de rest van de antwoorden.
    Groeten
    Arie
     
  5. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Foro's??????????????????

    Van m'n tankje's of de (gedeeltelijke) "stabilisatie"
    "ik ruik spionage"

    Groeten
    Arie
     
  6. Nou Arie, de bak van de Leopard is ook van kunststof dus je heb gelijk, zou waarschijnlijk ook als klankkast kunnen dienen :p
    En als de box voor de rest geen dragende functie heeft dan...........kan deze misschien wel weg :!:

    Maar dan moet ik eigenlijk iets meer zien van de Leo :lol: :yes: misschien in de vorm van een foto :yes: :yes: :banana:
    Maar om echt een goed beeld te krijgen is 1 foto natuurlijk niet genoeg :wink: :lol:
     
  7. beagle

    beagle Guest

    In mijn Pershing tank heb ik ook die zwarte doos waar de luidspreker inzit eruit gedaan. Zelf hoor ik niet veer verschil in geluid met of zonder die zogeegde klankkast.

    De vrijgekomen ruimte heb ik genut voor de kabels, een aansluiting voor het laden van de accu's een schakelaar enz. de luidspreker is dan geplaatst op 3 alu buisjes met aan ieder eind een ingetapte schroefdraad, zodat ik ze kon bevestigen op de bodemplaat en aan de bovenkant de luidspreker kon vastvijzen.
     
  8. Het lijkt er gezien de constructie op dat de speakerbox voornamelijk voor extra stijfheid in het chassis zorgt bij de leopard, qua volume zal je er denk ik niet veel van merken als die er uit zou zijn.

    Tamiya heeft nu trouwens ook een stabilisatieunit voor de Leopard uitgebracht in de vorm van een extra kastje wat op de foto qua grootte op de HV unit lijkt maar aannemelijk is dat hij iets kleiner is.
    Ik neem aan dat ze een plekje bedacht hebben waar je het ondanks de volle toren nog kwijt zou moeten kunnen.
    Daar was dus 1 van die geheimzinnige extra aansluitingen op de DMD voor bedoeld Arie, zodra Backyard Armor ze in voorraad heeft ga ik er zeker 1 bestellen.

    Op de Japanse Tamiya pagina ( http://www.tamiya.com/ ) is een fotootje te vinden, op de Engelse nog niet en op de NL Tamiya site is er helemaal nog niets over te vinden.

    Dit is de beschrijving van Tamiya USA:

    Following the popular release of the 1/16 R/C Leopard 2 A6 battle tank, Tamiya releases a Gun Barrel Stabilizer (GBS) unit meeting the demands for more realism and more options. Just like the full-size tank, the GBS unit automatically adjusts cannon angle relative to turret, keeping cannon pointed at a fixed target even while on the move.

    GBS unit easily connects to DMD unit with only slight adjustment required.
    Unit can be switched on and off via transmitter.

    *Compatible DMD: DMD T-07 (Leopard 2 A6) only
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    What's next?

    GPS? (Zodat je exact weet waar je Leo is?)
    WB? (Zodat je via een display op je zender mee kan kijken met je 1:16 schutter?)
    Automatische halon brandblusinstallatie in geval van een kortsluiting in je accu?
    7,5mm (120 : 16) Rheinmetaal High Velocity gladloops kanon met APDSFS/T granaten met een effectieve dracht van 187,5 (3000 : 16) meter?
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Krijg je geen acoustische "kortsluiting" als je die box weg haalt?
    Er is mij altijd verteld dat de trillingen geproduceerd aan de voorzijde van de speaker niet bij de achter zijde mogen komen.
    Je zou dan klank en volume verliezen?!
     
  11. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Hallo Allemaal

    Bedankt voor al de reakties. Daar kan ik wel wat mee denk ik. Ik ga maar eens schroeven enzo. Die stijfheid in m.i. minder nodig als die zware accu uit de toren is. En anders, inderdaad wat aluminium buisjes met draad voor de speaker en misschien bevestiging chassis aan dek.

    Ik dacht overigens aan een niet te groet tweeweg speaker voor autoradio met een versterkertje. (Conrad)Ik hoop dat de diverse geluiden (piepen, fluitende turbo's, gekletter van tracks etc.) duidelijker te horen zijn.
    Maar dat dek is al vrij stijf. Verder, als die kabels niet meer door dat gaatje (van de black box) hoeven en dus vrij hangen is er niet alleen meer speling voor het draaien maar kun je ook het dek gemakkelijker even eraf tillen voor "klein onderhoud" Je kabels zitten niet meer gevangen in die box. :D
    Is dit 1e echelons onderhoud trouwens?? (Roel?? ik was lichting 81-2 en ben dat intussen vergeten) :oops:

    En VERTEL VERTEL: WAAR IS DIE STABILISATOR VAN TAMIYA> BEDRAGEN, BESTELNUMMERS, PRIJZEN, LEVERANCIERS, DAT HEBBEN WE NODIG. :bad-words:

    Zo, dat is er even uit!!
    :tank:
    Even bijkomen
    Groeten
    Arie
     
  12. Dit is het itemnummer: Item 53762 1/16 RC Tank Gun Barrel Stabilizer Unit
    Prijs op de Tamiya site Japan van Yen naar Euro omgerekend 95 (euro dus) dus daar zou ik nog heel ff mee wachten, bij Backyard armor zal ie dat niet gaan kosten......als ik op de Tamiya USA site de Leo voor 1500 dollar zie staan terwijl ik er 864 dollar incl. verz. voor betaald heb dus ik bedoel maar.....nog ff geduld Arie 8O

    Ja Roel, het word steeds echter, nog ff en ze zijn in 1/16 net zo gevaarlijk als een 1/1 maar dan kom jij vast met een 1/16 antitankeenheid met PWAT PRAT en weet ik niet WAT op de proppen :wink:
     
  13. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    ik zoek nog een richtlaser om maar even wat te noemen.

    arie
     
  14. :cry: foto's :cry: die groene poppetjes moesten helaas weg, waren te storend :lol: :roll: :lol: :lol: :lol: :lol:
     
  15. Hee kijk nou, Theo komt met allemaal groene richtlasertjes :banana:

    Is zo'n sleutelhanger laserpointer niet te gebruiken Arie ? niet in oogjes richten he.....
    Misschien met wat aanpassing/slopen van het lasertje onder de bult boven de loop te bevestigen of zo......ik roep ook maar wat hoor :hammer:
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    :lol: Arie, volgens mij is wat jij wilt ongeveer 5e echelon...
    Compleet demonteren, modificeren en daarna monteren.
    En hopen dat je geen schroefje overhoudt... (of tekort komt natuurlijk)
     
  17. Wat loopt de motor toch vreemd denk je nog terwijl de Leopard weg scheurt het terrein in....hmmm.....en dan opeens voel je dat schroefje in de zak van je overall zitten.....
     
  18. truckaart

    truckaart Guest

    Nou Hugo loopstabilisatie lijkt mij ook wel wat, maar even op de japanse site gekeken maar dat is verdomd lastig dat japans.
    Als je je trackspanners gemonteerd hebt kan je dat nog even laten zien op een foto.
    Tamiya heeft hier nog niet goed over nagedacht om de tracks op spanning te houden.
    Verder rijdt leo heerlijk en heb ik er aan zitten denken om een licht versterkerprintje aan de luidspreker te hangen, onder in de kuip is nog wel ruimte voor wat extra cellen die d.m.v een laadplug geladen kunnen worden.
    Zo hoeven ze niet perse bereikbaar te zijn.

    groet aart
     
  19. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Hallo Aart.

    Leuke verstekers bij Conrad elektronic, uit 1 stuk in kunststof gegoten.
    Diverse vermogens en niet al te prcies met de voedingsspanning.

    Kijk op de site. Of vraag mij dan zoek ik ff.
    Ik wil die zelf ook namelijk.

    Groeten
    Arie
     
  20. Ja Japans is ook mijn sterke punt niet maar er stond tenminste een fotootje bij :wink:
    Maar ik wacht even rustig af tot er wat op Backyardarmor of Axels Modellbau verschijnt.
    Ik heb de nieuwe idler set bij Axels Modellbau vandaan, ik ga vandaag even op het postkantoor informeren of het pakje terecht is want dat waren ze namelijk kwijt 8O
    De nieuwe idler set (van messing) is met een fijne vertanding dus daar moeten de tracks netjes mee te verstellen zijn.
    Ik zal er even wat foto's van op mijn site zetten als ik ze in mijn handen heb weten te krijgen.
     

Deel Deze Pagina