Luik landingsboot

Hallo mannen;
Momenteel ben ik bezig een landingsboot(LCM 6)schaal 1/16 te bouwen.
Wie weet hoe je makkelijk het luik kan doen open en dicht klappen?
Hoe krijg je dat luik ook waterdicht?Normaal is dit luik en de vloer van de boot boven water,maar er kan altijd een snor voor de boot komen hé?

Groetjes
:wink:
Marc

Hi Marc,

Die klep hangt normaal toch aan staalkabels ?
Zoiets zou je toch ook kunnen namaken, kleine liertje met trommel onder de laadvloer.
De klep kan je misschien het beste wat verzwaren met Messing of staal strippen, zodat hij door de zwaarte kracht altijd wel wil zakken.
Om het zaakje af te dichten zou je er een strip op de klep kunnen lijmen, die als de klep in opgetrokken, in een negatief/uitsparing valt in de romp zelf.
Succes,

Groet,
Andre

tochtrubbers voor deur?

en dan een deur die met 2 zeilliertejs of zo bediend word.

(ik zou er zelf servo's voor aanpassen, microswitch en diode tussen de motor en het printje van de servo, asl de deur dicht is trekt de motor niet verder, en asl je dan de servo weer de andere kant op laat draaien dan kan dat wel.)

Frederik,
Met messing staaf en buis, of misschien door een scharnier te bouwen dat vertand is, aan het einde van het dek
Voor dat scharnier zou je nog een rubberflapje aan kunnen brengen. Die maakt het welliswaar niet 100% waterdicht, maar wel behoorlijk spat waterdicht, en buigt tenminste mee, als de klep opengaat.

Ik zou trouwens wel een drainagegootje met lens pomp achterin de laadruimte maken.

Groet,
Andre

openen en sluiten van die klep zou ik doen door middel van tandwielaandrijving
tandwiel op de as van de klep en eentje op een motor met grote vertraging

groeten

Hoi;
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe :lol:
Een pomp is goed bedacht maar ik zal er geen plaats voor hebben omdat de vloer van de laadruimte moet open kunnen om de accus van de boot te plaatsen.
Die tandwiel oplossing zal ook niet kunnen,de schanier zelf is maar iets zoals een pianoschanier of nog kleiner?
Misschien inderdaad met een rubber of iets dergelijks?
Tips welkom :lol:

Een boegschroef van 20mm dia en ongeveer 320 mm lang,kan dit en werkt het ook nog?Origineel zitten ze er wel niet in,maar...?

Nu word de boot aangedreven door 2 schroeven 42 mm in een soort van halfopen tunnels in de romp met achter iedere schroef nog een klein roer,goed genoeg of kan het beter?
De LCM zal ongeveer rond de 20 kg wegen
groetjes
Marc :wink:

die scharnier kan je ook zelf maken Marc , het is immers schaal 1/16

een messing asje waar je dat tandwiel op monteert wat op zijn beurt vasthangt aan die klep en een paar draaipunten gemaakt van een messing pijpje ( vind je in elke modelbouwwinkel) vastgemaakt aan de romp waar dat asje in draait

groeten

@Marc: de 'echte' kleppen in moderne landingsboten werken met hydrauliek. Da's voor jou waarschijnlijk geen optie.
Een schootlier die aan beide zijden de klep omhoog trekt middels een draad, zou een oplossing zijn.
Vergrendeling van de klep zou je kunnen doen middels grendels die door 2 parallel geschakelde servo's de klep hoog aangrijpen en vergrendelen. Als je dat een beetje 'strak' laat lopen (De laatste millimeter trekt de grendel de klep tegen de romp) kan je het geheel ook behoorlijk waterdicht maken. Voor de afsluiting kan je holle tochtstrip gebruiken die je bij de bouwmarkt haalt. Deze sluit goed af omdat het hol is en samengedrukt kan worden.

Hallo;
@Roel;Inderdaad met een kabelsysteem op 2 lieren moet het luik kunnen werken. Was in 40-45 ook nog zo.
Denk je dat de lieren het luik genoeg kunnen dichttrekken om hem af te sluiten tegen een rubber?
Het gedacht van de servo's met een sluiting is zeer goed maar ik heb maar max.25 a 30 mm opening in de zijwanden van de boot?
Ik zou graag de tank kunnen zelfstandig uitrijden en nadien terug afvaren?
groetjes :wink:
Marc

@Marc
[Het gedacht van de servo's met een sluiting ]
Dat begrijp ik even niet,leg dat eens even uit a .u .b :cry:
mvg
Frederik :D

Hoi;
@Frederick;in het echt gebeurd het eigenlijk ook zo,aan de voorkant van de boot zitten links en rechts bovenaan een haak die wanneer het luik dicht is ,daar in het luik in een opening :oops: passen en zo het luik opspannen tegen de sluiting.

@frederick;wat denk jij;kan zo een lange boegschroef(320 mm lang dia 20?mm ) effekt hebben?

Groetjes :wink:
Marc

@Marc
Ik begreep als dat er op de SERVO een sluiting zat van daar mijn vraag :cry:
Maar nu bl;ijkt als dat het de vergrendeling is was :!:
Ja die boegschroef.
Zal met die kleine diameter wel geen schroef in zitten he.
Dat zal wel zo.n lepeltje zijn.
Ja en die zijn nu niet zo sterk hoor :oops:
Zet er eens een fototje van op
mvg
Frederik :D :D

@frederik;
Zal binnenkort eens enkele fotos plaatsen,maar ben nu nog bezig aan de spanten,dus nog even geduld
Wat is volgens U dan de kleinste diameter boegschroef die wel effekt zou hebben?

Groetjes

Marc

Jaren geleden in Modelwerft gelezen meende schaal 1 : .. een tank, dieplader en landingsbak.

Dit werd allemaal met 1 zender bediend als de tank op de dieplader stond en de achteroprijplaten omhoog stonden werd de tank uitgeschakeld en werkte de dieplader.
Als de tank op het landingsvaartuig stond en de klep was dicht was de tank uitgeschakeld en de dieplader natuurlijk ook dan werkte alleen de landingsbak.

In de landingsbak vervoerde hij ook zijn dochtertje die kon daar gewoon in zitten zal een jaar of 6 geweest zijn.

De zenders die op de markt waren in die tijd zal een 6 of 8 kanaals geweest zijn.

Ik heb wel een vraag waarom een boegschroef in een landingsbak je hebt toch twee schroeven daar kan je die bak wel mee draaien.
Heb wel langere gevaartes gezien die konden draaien met 2 schroeven.

@Jan;
bedankt voor Uw antwoord,zal het dan met de 2 schroeven alleen proberen,en op de beide schroeven sturen?
Zou hem wel graag tamelijk kort laten draaien.

Groetjes

Marc

@Marc: De boeg van een landingsboot ligt vrijwel gelijk met de waterspiegel, omdat het ding vrij ver het strand op moet varen om z'n lading te lossen. Als je er een boegschroef onder zet, is je diepgang te groot. En juist omdat de boeg niet diep steekt, zijn 1:1 landingsboten vrij wendbaar. Ik ben 2 maanden geleden op een landingsboot van het Korps Mariniers naar Texel gevaren; de schipper vond het wel een aardig idee om midden in het Marsdiep een paar rondjes te draaien. De schoenendoos draaide om z'n eigen as... (Ik moet wel zeggen: er zaten Schottels onder :oops:) Maar ook met conventionele schroeven zal hij vrij wendbaar zijn mits de breedte van de boot maar een beetje behoorlijk is t.o.v. de lengte. Mijn advies is dus ook: Maak je motoren apart regelbaar, zodat je de ene vooruit en de andere achteruit kan. Dan kan je, als je een strand opvaart, en je wilt er af, je model achteruit 'wrikken'.

Hier nog een plaatje van een LCT5 met er in getekend een systeem wat ik zou gebruiken om de klep te vergrendelen. Het mechanisme om de klep neer te laten heb ik (bewust) niet getekend.
normal_LCT5kleur.JPG

Back