Lumenier QAV250

Na een aantal RTF heli´s en quads toch maar een DJI f450 met Naza gekocht om een beetje echt te leren vliegen. Heel spannend is dat allemaal niet natuurlijk. Omdat ik gewend ben om te racen (1:10 off-road) miste ik de snelheid toch wel een beetje.
Toen zag ik een tijdje terug dat welbekende Wipeout/StarWars-achtige filmpje op YT waar een stel Fransozen met hun mini quads door de bossen racen. Uiteraard was ik ook verkocht en gelijk de eerste stap gezet om zelf te gaan bouwen.
Eerst maar begonnen met heel veel te lezen op forums om een idee te krijgen wat ik wil en vooral om erachter te komen hoe je het goed vliegend krijgt.
Ik heb wel besloten om maar gelijk wat kwaliteitsprodukten te gebruiken ;).
Ben de laatste tijd (na zo´n 10 bestellingen in de afgelopen 7 jaar) wel een beetje klaar met de "ik-hoop-maar-dat-alles-het-nu-wel-doet" onderdelen van HK :( . Laatste keren last van spullen die DOA waren, verkeerde order, verkeerde onderdelen en dingen die na een paar dagen al in rook op gingen.....

Vandaag eerste pakketje ontvangen :D













 
Vandaag de FC binnen gekregen : Naze 32
Nou zie ik pas wat voor een bakbeest die Naza is !
Overigens heb ik wel het plan de QAV250 eerst even te proberen met de Naza met GPS, aangezien ik weet hoe het werkt en wat het ongeveer doet. Dan stort hij in ieder geval niet gelijk neer.
Aan de andere kant heb ik ook gelezen dat de Naze32 standaard al aardig te vliegen is...

Verder zat ik nog te twijfelen of ik OPTO of BEC regelaars zou nemen. Uiteindelijk toch maar ZTW Mantis meebesteld met de FC. Gewoon in NL, dus ook snel in huis :D .
Het eerste maar tevens ook laatste pakketje uit NL. Hopelijk laten de andere niet lang op zich wachten...

Vanavond eerst maar even beginnen het frame in elkaar te zetten.






 
Moeten bij een multirotor alle ESC´s vantevoren apart gekalibreerd worden ? Of kan het ook allemaal tegelijk nadat ze ingebouwd zijn ?
 
Als je de esc's wilt kalibreren dan kan dat allemaal tegelijk met een naze32! Echter lees ik dat je eerst een naza wilt en daar weet ik het niet zeker mee van. Wat ik wel weet is dat een naza in een 250 size frame echt niet top is. Je zult alles zo terug moeten trimmen in je naza config waardoor de heli voor geen meter vliegt. (spreek uit ervaring) gewoon gelijk de naze32 erin zetten. Dat is gewoon het allerbeste voor je 250 size quad! Er valt genoeg te vinden om je naze32 snel in te stellen zodat je er lekker mee kan vliegen. Suc6
 
Ja, heb me inmiddels ook al bedacht wat betreft de Naza.
De Main Controller, Versatile Unit en aparte LED met dikke lange kabel nemen zoveel plaats in.....
Daarom begonnen met de ESC's te solderen op de PDB. Maar als ze vastzitten is het weer lastig ze 1 voor 1 te kalibreren.
 
Maar met welke pid controller dan? nog meer keuzes en meningen :)
Zelf heb ik nog geen esc's die met oneshot werken en zie cleanflight meer als de laatste mode en niet per se beter ;) zoals dat eerst de naze32 met baseflight was terwijl anderen enthousiast zijn over de laatste openpilot/cc3d firmware. Het beste is misschien maar gewoon proberen en kijken wat je goed bevalt.
 
ESC´s gesoldeerd. Goed dat het maar 12A esc´s zijn, want deze passen er amper in, de PDB staat zelfs een beetje bol. Ondersteboven zou beter uitkomen met de uitsparing in de plaat ivm de condensator die uitsteekt. Maar dat komt niet uit met de + en -. Misschien ophogen met 1 of 2 ringetjes.



 
Ook nog een paar props gemonteerd.
De carbon props kun je blijkbaar alleen direkt op de motor bevestigen....of je moet het gat uitboren zodat de adapter er doorheen past, maar ik ga ervan uit dat ze nu gebalanceerd zijn, dus laat het zo, scheelt ook gewicht. Mooi vind ik het overigens niet









 
Gisteren de pinnetjes op de Naze gesoldeerd. Toen ik klaar was allemaal check-check of ze goed vastzitten...niet dus. De 5V van de ontvanger aansluiting trok ik los. Helaas kwam het hele soldeer padje mee. Niet meer te gebruiken volgens mij :confused:
Kan ik de 5V voor de ontvanger ook ergens anders van de printplaat halen ? Bijvoorbeeld de 5V pad die in de hoek zit naast de 2 Bootloader pads ? :?:
 
Of je de 5v ergens anders van je naze kan halen weet ik zo niet. Je zou evt ook nog een Bec van een esc kunnen gebruiken De naze heeft ze niet alle 4 nodig.
 
Ik begrijp niet helemaal hoe je die pad eraf trekt ? Je hebt dus de solderpad van de + poort eraf getrokken ( dus tussen de Ground en reciever poort 1 ) ? Je soldeerd daar toch een rits op van 5 pinnen ( 2 rijen dik) dan kan je die er toch echt lastig aftrekken hoor. Of bedoel jij de 5 v pad ( fig 7 ) van de manual ? Want die heb je namelijk helemaal niet nodig. Je onvanger krijgt gewoon stroom van de poort die ik aan geef >>
Figuur 1 nummer 2 in de manual, de 2e poort met dat rondje is de + , links daarvan de 1e poort is ground.


blz 4 fig 4 :

With the connector facing out, the pins are used as follows. Unmarked pin
(left-most top side) is ground, pin marked with dot is 5V supply, the rest are
RC signal pins for CPPM (channel 1) or channels 1 through 8.
Standard female to female servo cable can be used to connect a CPPM receiver.
Default channel order is AIL, ELE, THR, RUD, AUX1..AUX4. A breakout cable is provided
for connection to standard receiver.

http://www.abusemark.com/downloads/naze32_rev3.pdf

RC
Input
(CPPM/PWM)
Motor output
 
Ja ik weet waar ze horen te zitten.
Had alleen de fout gemaakt om eerst de pads van soldeer te voorzien en daarna het rijtje pinnetjes erover te leggen om ze vast te solderen. Maar door doordat de pads door het soldeer hoger geworden waren paste het rijtje met pinnetjes er niet meer aan 2 kanten (boven - en + en 1,2,3 en onder 4 en 5) echt lekker overheen. Heb ze losgehaald en ze wel netjes 1 voor 1 vastgesoldeerd. Alles mooi recht, maar helaas 1 die niet mee wilde werken.

Iedereen leert van z'n fouten
 
Back
Top