Lunar Lander 4

Ik ben vandaag als leek ook maar eens begonnen aan de bouw van een multicopter.

Frame: Lunar Lander 4 van quadframe.com met gimbal mount
Motor: RcTimer CF-2822/14 1200kv
Regelaar: Towerpro w12a
Props: GWS HD 8040 drieblad
Accu: 3s2200mah 25c Zippy

Tot hier heb ik de aanbevolen setup van quadframe gevolgd. Gewoon omdat dat mij het makkelijkste leek.

FC wordt een goedkoop bordje: http://www.goodluckbuy.com/free-flight-ff-auto-balance-controller-with-3d-acceleration-sensor.html
Deze schijnt het uit de doos redelijk te doen. Ik heb voor en goedkope oplossing gekozen, omdat er in sneltreinvaart nieuwe FC's worden uitgebracht. Tegen de tijd dat ik een beetje kan vliegen, kijk ik wel naar een bord met iets meer opties.

Vorderingen tot zover:
- frame in elkaar;
- regelaars direct op distribution board gesoldeerd;
- motoren gemonteerd.

Tips en tricks zijn welkom!

IMG_7374.jpg

IMG_7372.jpg

IMG_7371.jpg

En klaar is ie. Omdat ie bij het kleinste beetje gas al de lucht in ging, heb ik om wat gewicht toe te voegen meteen maar de Gimbal gemonteerd.

Vliegklaar gewicht, zonder gimbal en camera, is 784gram.
Met gimbal en JVC Cam is het gewicht 1007gram.

P1020653.jpg

Tis een fijn framepje, mijn kameraad Pieter en ik hebben allebei een lunarlander.

Ben je van plan om hem FPV te vliegen zoals wij? ;)

moet je flightcontrol niet in het midden zitten? zie dat ie wat meer naar de zijkant zit, volgens mij moet ie precies in het midden...;)

Ben je van plan om hem FPV te vliegen zoals wij? ;)

Niet meteen. Eerst leren vliegen ;-)
en daarna een Go Pro of iets vergelijkbaars. Ik had deze eerst gekocht om te kijken of ik het wel leuk zou vinden. Inmiddels heb ik ook een mini frame besteld om binnenshuis een beetje te kunnen oefenen.

Ik vind et wel grappig dat iedereen denkt dat je eerst normaal moet kunnen vliegen met een quad voordat je ermee kunt FPVen. ;) Toen ik met FPV quad vliegen begon, kon ik op zicht nauwelijks mijn quad "nose in" vliegen, maar met de bril op vloog ik ermee weg alsof ik het al jaren deed. Op zicht of aanboord is absoluut niet te vergelijken. ;) Kun je in een videospelletje een helicopter bedienen met je controller, dan kun je ook FPV vliegen met een quad, zo makkelijk is et. :yes:

Dat is het niet hoor, ik wil gewoon eerst kunnen vliegen en goed orienteren. Interesse ligt nog niet op FPV gebied, dat komt misschien later wel.

Heheh dat klinkt precies als mijn kameraad Pieter, die wil ook eerst normaal vliegen met de quad.
Maar ik kan jullie verzekeren, eens je eenmaal die bril op je snoet gehad hebt is et al te laat. :twisted:

Ik vind et wel grappig dat iedereen denkt dat je eerst normaal moet kunnen vliegen met een quad voordat je ermee kunt FPVen. ;) Toen ik met FPV quad vliegen begon, kon ik op zicht nauwelijks mijn quad "nose in" vliegen, maar met de bril op vloog ik ermee weg alsof ik het al jaren deed. Op zicht of aanboord is absoluut niet te vergelijken. ;) Kun je in een videospelletje een helicopter bedienen met je controller, dan kun je ook FPV vliegen met een quad, zo makkelijk is et. :yes:

Ik heb eerder zo iets van, eerst een paar keer neer komen met een quad en zo al vallend leren vliegen, dan neerkomen met je FPV en gelijk je FPV spullen kapot hebben..

Tsja, of is et beter om in een keer weg te vliegen omdat je aanboord zit en niet meer hoeft na te denken over hoe de quad georiënteerd is ten opzichte van jou? ;) Ik vond het vele malen makkelijker om met de videobril te vliegen dan op zicht. Je slaat het hele inbeeldings denkprocess over, je hoeft met FPV vliegen niet meer in je hoofd te doen alsof je erin zit.

Ik vond het veel vertrouwelijker aanvoelen om mijn lunarlander aanboord te vliegen.

Dit was mijn aller eerste FPV vlucht met de lunarlander,
ongeveer mijn 5e FPV vlucht als je mijn vliegtuig meerekend. ;)

Dezelfde lunarlander, een accu of 6 later. ;)

Echt, de lunarlander is FPV snoep, dat moet je niet te lang laten liggen,
want dan mis je echt een hele boel plezier. :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit, ik ben nog aan het kijken voor FPV spullen.
Maar het leek mij geen overbodige luxe op ook op zicht te kunnen vliegen :)

Het zal uiteraard helpen, maar et is beslist geen "must" om hem op zicht te kunnen vliegen. ;)
Ik schrok er zelf van hoe makkelijk ik het FPV vliegen oppakte ondanks dat ik nog wat klungelig ben met op zicht vliegen.

wow, das best een heftig bordje. Ik zou wel dom zijn als ik nu nog de miniwii zou kopen denk ik.
Van een ding ben ik alleen nog niet zeker, kan dit bordje de traditionele kanalen aan, of is dit PPM?

Volgens mij ook normaal te gebruiken.

I received a ton of complaints about my 8bit board that it only supported CPPM for RC input. Why would people WANT to connect 6+ servo wires to a receiver instead of just one? The mind boggles. Anyhow, reality is, CPPM is only used by hackers, everyone else just wants to use $5 OrangeRX receivers.
FreeFlight has 8 PWM inputs, and so does my clone. Since all those channels are on hardware timers, I could reuse any of them either as inputs or outputs, so theoretically with CPPM, this can fly an octo with camstab.

Die knakker kan er met zijn verstand niet bij dat veel micro ontvangers CPPM niet ondersteunen. ;)
Mijn assan kan het volgens mij niet, alleen bij de fullrange koeie ontvangers geloof ik.
Ik snap ook et probleem niet, van GND, +5v en vijf signaal draadjes ga je niet dood. :lol:

Maar wat wil die nu eigenlijk zeggen daarmee?
Gewone aansluiting kan, maar dan kun je bicopter, tricopter, quadcopter en verder niks?
Dat zou het bordje wel eeuwig zonde maken, et is anders best een fijn ding.
Maar ik ga er toch niet een compleet nieuwe zender setup voor aanschaffen. ;)

Back