M-Klasse Zeilers Regio Doesburg

• Topicstarter Topicstarter Mark Collewijn
  • Startdatum Startdatum
M

Mark Collewijn

Guest
Hallo zeil freaks

Zijn er actieve M-klasse zeilers in regio Doesburg te vinden die het leuk vinden om te toeren en samen te zeilen.

als er intresse is hoor ik het graag.

Greetz Mark

Vandaag eindelijk mijn M-klasse boot opgehaald

Wat een pracht ding
afb18274.jpg

Gezien de meetbrief die ik erbij heb uit 1986
Is de boot ooit van W Bakker geweest met zeil nummer H 342
En is de romp een Dejah II

De boot werd compleet met 4 sets zeilen van Graham Bantock geleverd
Zender baterijen bok en de hele mikmak erbij

Tevens zat bij de koop een extra koolstof Romp van een Cédar 1 mtr klasse met alle bouwtekeningen en erbij

Heb ik weer wat te doen in de wintermaanden
( Ehh alle hulp is welkom hier)

Ik heb dit alles voor een zeer scherpe prijs van 195 euro kunnen overnemen van een goede vliegervriend van mij die hem de deur uitdeed.

Gezien de staat van de boot en de zeilen is dit echt voor niets.
Nu net terug van de eerste meters zeilen op de oude ijssel en dat voelde goed aan. lekker snel en reageerd goe dop het roer.

Wel heb ik al een paar vragen.

Wie kan mij helpen met het juiste materiaal om het dek weer dicht te maken de stukken waar de servo's en andere belangrijke spullen onderdeks zitten waar in de loop der jaren vergaan ik heb inmiddels het dek dicht geplakt met gewoon plakfolie maar dat is naar mijn mening te dun.

Gaan er de komende paasdagen nog mensen in de buurt van Doesburg het water op die mij kunnen helpen met wat zeil tips en de afstelling van de diverse zeilen.

Alvast bedankt

Greetz Mark

probleem is dat ik niet weet hoe ik ze on-line moet gooien op het forum

dus daar is wat hulp welkom

Vraag ??

ik heb vier verschillende masten bij de boot

wie kan mij helpen met het wind bereik van deze zeilen.

afb18275.jpg

dat kun je toch makkelijk bekijken door de zeilen op te meten of over elkaar heen te leggen toch?

In mijn speurtocht heb ik inmiddels een leuke berg geschiedenis van de H342 met dank aan Wim Bakker en Jon Verlinden

De romp is gekocht bij Provoost/ Erasmus modelbouw in Breskens in 1985 door de eerste eigenaar Wim Bakker
De ontwerper is Pierre Jahan uit Frankrijk, ex wereldkampioen. De boot is
afgebouwd met het zwarte alu beslag van KMS uit Frankrijk.
De boot ging wel aardig, maar kwam snelheid tekort bij
licht weer, vooral op ruime rakken.
Er was in Nederland nog een zusterschip aktief, gevaren door Tom Koornhof.
Na een jaar of 2 is de boot verkocht aan Jon Verlinden uit Amsterdam.
Jon Verlinden verkocht de H342 weer aan Dick Ter Sla en nu heb ik de boot.

Als alles volgens plan gaat krijgt de boot van de winter een opknap beurt en wordt hij nog lichter uitgevoerd met koolstof bediening in de romp nieuwe laklaag en schoot voering. Tevens ga ik beginnen om de Cédarclub romp op te bouwen en deze zeil klaar te maken.

Mark,

Ik vaar zelf ook m-klasse.
het hoogste tuig is voor licht weer en het laagste is voor veel wind.

je zou zelf een beetje moeten kijken wanneer je welk tuig erop zet.

groeten
jeroen

Mooie boot Mark, wanneer kom je hem eens laten zien en vaar je mee met een van onze toertochten, zou erg leuk zijn :lol:

Hallo Chris en anderen De Draak die ik ooit bouwde gaf ik toen de maten die voor de M klasse golden en was blij verrast dat ik nu een link zie in je reply van deze vereniging Ben er 20 jaar uit geweest
Uiteraard zal de Draak deze snelheden niet halen omdat ik hem in zijn originele rompmodel heb opgezet ; sierlijk dus
Vraag [2x]: Het schip weegt totaal 7 kilo en daar lees ik niet over
Kan een dergelijk schip hier ook aan deelnemen of moeten ze er allemaal hetzelfde uitzien ; bestaat er ook handicaprace ?
Hieronder een plaatje van de boot
Yfrog Image : yfrog.com/mxdraak5j

Groet Kasper [Apeldoorn]

Back