M-klasse

• Topicstarter Topicstarter Sembot
  • Startdatum Startdatum
S

Sembot

Guest
Hai ,

kan er mij iemand het verschil tussen M-klasse en IOM-klasse uitleggen , lengte hoogte tuigage , wat mag en niet mag , kortom alles wat men van beide klasse moet weten

mvg
Erwin

Erwin. Je vraag is te veel omvattend voor volledige beantwoording, daarom vast wat info.
Kijk op www.radiozeilen.nl en www.iom-ned.nl ; check ook de links en Google.

De M is 1,27 lang, de IOM 1 meter. Bij de IOM zijn max 3 tuigen toegestaan, bij de M 6. De IOM staat koolstof alleen toe in de kiel en het roer, bij de M is het gebruik geheel vrij. Zo zijn er nog meer verschillen.
Op basis van mijn ervaring zeilt een A-klasse beter dan de M, de M beter dan de IOM en de IOM beter dan de MicroMagic. Hoe langer, groter etc hoe beter het zeilt onder diverse weersomstandigheden.

Er is een belangrijk kost element: hoewel je bv een VW Golf kunt kopen die meer kost dan een BMW, worden de kostenverschillen tussen M en IOM vooral bepaald door waar je je spullen koopt, zelf bouwt etc.

Als je wilt gaan wedstrijdzeilen zijn er ook andere overwegingen. Met de A klasse worden in NL geen wedstrijden gezeild, de IOM is in NL net begonnen en er zijn nog geen wedstrijden geweest (behalve bij een enkele club) de M heeft relatief kleine velden en de Micromagic vaak grote velden met wedstrijden op vele plaatsen. Ik vaar met net zoveel plezier MicroMagic als M klasse wedstrijden!

Hoop dat dit helpt.
Groet
Wim Bakker

Back