MA ION-X2 flybarless v-stabi 5.0

ik heb de tailblades nog eens nagemeten en die blijken 105mm te zijn en geen 115mm, wellicht ligt hier nog wat ruimte voor verbetering

even een update :
inmiddels heb ik er al een vlucht of 25 op zitten en ben erg tevreden met de huidige instellingen.
Het staartprobleem is opgelost door gain flink te verhogen en de pitch te verminderen naar 10gr, dit bleek voor de huidige accu's toch teveel van het goede, en bovendien vliegt hij nu zeer goed, meer pitch is niet altijd beter, hij heeft eigenlijk power zat, meer nog dan voor de ombouw naar fbless.

Verder zijn de trillingen er nog niet helemaal uit, ik vermoed dat dit toch verzoorzaakt wordt door de harde dempers in de kop, voorheen (toen nog met flybar) had ik ook iets gelijksoortigs. Ik zou de zachtere dempers er weer in kunnen zetten maar ik vermoed dat v-stabi dat niet leuk vind.

Verder ben ik dan ook druk aan het oefenen voor de dutch3d

Bas

Hi john, nou, ik doe weer mee in de B-klasse. Voor de A-klasse ben ik gewoon nog lang niet klaar, figuren zijn veel te ingewikkeld voor mij, die zal ik eerst op de sim moeten proberen ...
En jij ?

Bas

Tja, jou niveau ligt stukker hoger dan de mijn maar ik doe ook gewoon nog een paar jaartjes mee in de sportklasse. Ik zal wel figuren kiezen die een beetje met het F3C vliegen te maken hebben. Een definitieve keuze heb ik nog niet maar er zitten absoluut hover figuren bij, figuren die jij niet wil vliegen :-|

Tja, jou niveau ligt stukker hoger dan de mijn maar ik doe ook gewoon nog een paar jaartjes mee in de sportklasse. Ik zal wel figuren kiezen die een beetje met het F3C vliegen te maken hebben. Een definitieve keuze heb ik nog niet maar er zitten absoluut hover figuren bij, figuren die jij niet wil vliegen :-|

Ik krijg nu al spijt dat ik direct in de A klasse spring.....:rolleyes:

enfin, vandaag even naar de trillingen gekeken, ik had er al een tijdje last van en het zat me niet lekker.
Ik had er soms zelfs last van dat de heli bij het optoeren bij een bepaald toerental wilde overhellen, schrok me dood !

Elk onderdeel was al een keer uitgebalanceerd dus daar lag het niet aan, bovendien had ik al eens vibratieproblemen gehad met de huidige knoerharde dempers, toen de heli nog "flybar'ed" was.
Daarom de dempers (uit een stuk) eruit gehaald en er twee andere dempers in gedaan, die bestaan uit 4 rubber ringen. Zouden vrij hard moeten zijn.
Daarna gehooverd en ja de trilling was gelijk verdwenen.

Toch zit er nu wat teveel 'demping' op naar mijn zin, als ik snel nick geef dan zie ik dat de bladen na-ijlen.
Tevens kan ik met de hand de blad-as op en neer bewegen als ik kracht zet.
Ik denk dat v-stabi dit ook niet leuk vind, er wordt altijd aangeraden om zo hard als mogelijke dempers te gebruiken.

Helaas ben ik vergeten welke hardheid deze dempers hebben, heb ze ooit ongebruikt van iemand overgenomen (Laurens of Jurrien ...), dus ik zal andere hardere bestellen.

Heeft het in de tussentijd nog zin om de knoerharde dempers uit een stuk, te smeren met vet, daarmee wordt het rubber natuurlijk niet zachter maar krijgt de stalen blad-as wellicht wat meer 'smering' en kan hij een klein beetje meer heen en weer bewegen .... ?
Iemand ervaring mee ?
(blad-as monteer ik normaal altijd zonder smering)

Bas

Laatst bewerkt:
Bas,

ik weet niet wat alle merken adviseren ten aanzien van het vetten van de dempingsrubbers. maar de merken die ik heb geven beide aan de rubbers goed in te vetten zodat de as zich goed kan zetten en vooral het rubber ook.

Steven

net even nagezocht maar in mijn geval mogen de dempers niet ingevet worden.

Even verder gezocht en er blijkt een demperkit te bestaan : 0844-15 90D + 85D + 80D + one piece damper tuning kit
Deze dan maar hier besteld, kan ik nog verder tunen : Damper Tuning Kit (van de prijs en de verzendkosten werd ik niet vrolijk, maar ja, wat moet je als je het binnen 1 week binnen moet hebben ....)

Het kan natuurlijk ook zijn dat de huidige 90D dempers gedurende de tijd door uitdroging harder zijn geworden, nou ja we zullen het wel zien ...

Bas

Dempers toch ingevet om te kijken of het helpt, maar na de vluchten van vanmorgen bleek er geen enkele verbetering te zijn.

Dus nu toch wachten op de nieuwe dempers

Bas

Ik zou elke rubber demper in de kop ongeacht de handleiding invetten, en wel uitsluitend met siliconenvet. (griffon, klein blauw tubbetje met rode dop)

Je rubbers drogen niet uit en scheuren niet.

Verder, mischien je log en screenshot van de spectrum analyser naar Fredrik sturen via helifreak. Grote kans dat die precies kan zeggen waar het zit.

Laatst bewerkt:
Het kan natuurlijk ook zijn dat de huidige 90D dempers gedurende de tijd door uitdroging harder zijn geworden, nou ja we zullen het wel zien ...

Bas

Mogelijk.. ik heb ook dempers liggen die na +- 200 vluchten in de winter kompleet verhard en korrelig waren(nagel erin, en hij scheurde daar)...

Back