Maaien van het veld, hoe pakken jullie dat aan?

Discussie in 'Verenigingen' gestart door jvdpol, 23 jun 2021.

  1. jvdpol

    jvdpol

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Oisterwijk
    Onze club beschikt over een mooi modelvliegveld van ongeveer 1 hectare.
    Dit veld ziet er picobello uit, en wordt zo'n drie keer in de week volledig gemaaid. Dit kost enerzijds behoorlijk veel tijd en energie, maar ook de kosten voor het onderhoud en gebruik van de kooimaaier zijn fors.

    Mijn vraag daarom aan jullie:
    Hoe en waarmee wordt er op jullie club gemaaid en hebben jullie tips om dit mogelijk wat efficienter aan te pakken.
     
  2. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - Belgiƫ
    Ga ik eens volgen.
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik sta versteld over driemaal per week maaien. Wij hebben een zit-cirkelmaaiertje en maaien het veld ongeveer eenmaal per 4 weken, afhankelijk van de hoeveelheid regen die er valt. Dat komt doordat wij een andere soort gras hebben dan op sportvelden of in tuinen wordt gebruikt. Ons veld ligt op een heide en het gras is vergelijkbaar met de oprukkende grassoort die de heide overwoekert. Het is heel stug gras met ronde blaadjes en groeit langzaam. Het wordt alleen door de konijnen (die helaas ook gaten maken) van wat mest voorzien.

    [EDIT] Even wat informatie over de historie van onze grasmat opgevraagd bij de persoon die hier decennia voor heeft gezorgd.

    In het begin is het veld geƫgaliseerd ingezaaid met een grasmensel voor recreatie terreinen ( mengsel van verschillende soorten graszaad) en aangewalst. Van de ingezaaide grassen was na 2 jaar al bijna niets over vanwege een droge periode. Heide en bestaande grassen kwamen op in de verhouding van 60% heide, 35% grassen en 5% planten die tegen afmaaien kunnen. Door maaien en groeiomstandigheden zijn er bijna alleen grassen overgebleven. De huidige grasmat bestaat voor zover ik weet uit grotendeels Smele (grassoort van droge heide). Verder staat er Veldbies, Borstelgras, Lage rus en misschien wat Buntgras. Het gras wat we nu hebben is dus van nature ontstaan.

    Wellicht dus moeilijk te vergelijken met de meer gangbare sportveldgrasmatten van andere clubs.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2021
    Cnn en jvdpol vinden dit leuk.
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ga dit draadje ook volgen.

    Wij hebben ook een veld van +/- 1 hectare en ook een kooimaaier, we maaien (tot deze droge tijd) 2x per week. In de zomer 1x per week of wanneer nodig. Voor het maaien rekenen we een uur werk, dat valt dus mee. We maaien om en om, zoals we dat noemen, een keer over de lengte van het veld, daarna over de breedte van het veld.
    We hebben vorig jaar groot onderhoud gehad aan het veld: verticuteren, beluchten, zaaien en bemesten en egaliseren.
    We bemesten 4x per jaar (sinds dit jaar).
    Een paar jaren terug hebben we groot onderhoud aan de maaier gehad.
    Klein onderhoud doen we zelf.

    Hoe doen we dat? We hebben leden die een maaigroep (9) vormen die dmv een maai-app (whatsapp) contact houdt en communiceert naar de club wanneer zij gaan maaien.
    Zij proberen alles zelf te doen (binnen budget) en leveren de bonnetjes van de gemaakte kosten in. We proberen alle kosten zoveel mogelijk op te nemen in een onderhoudsbudget voor veld en maaier.
    Ons veld is een belangrijk asset daarom willen we hier goed voor zorgen. Dat betekent dat we zien dat hier de meeste kosten gemaakt worden.

    We vliegen op ons veld met motor-, zweef-vliegtuigen, heli's en drones.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2021
  5. jvdpol

    jvdpol

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Oisterwijk
    Dank voor jullie opmerkingen. Goed om te zien dat het een onderwerp is wat leeft ;-)
    @jve Bedankt voor jouw uitgebreide reactie. Met jouw opmerkingen kan ik zeker wat. Ook wat je zegt over het belang van het veld. Het klopt inderdaad dat het een van de belangrijkste assets van je club is. Ik ben wel benieuwd of er ook slimmere manieren zijn om met dat asset om te gaan. Als ik naar onze onderhouds en dieselkosten kijk zijn deze namelijk best fors.

    Mocht je er voor open staan dan neem ik een keer contact met je op om hier verder over te praten, wellicht met een kop koffie, want onze vliegvelden liggen op steenworp afstand volgens mij :)
     
    jve vindt dit leuk.
  6. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Bij ons van MVC Cumulus in Kampen is het veld ongeveer 2 hectare.

    We maaien dit afhankelijk van de groei van het gras 1 of 2 keer per week. Dit doen we met een messenmaaier soortgelijk als waarmee de plantsoenendienst maait. Volgens mij iets van 3,6m maaibreedte.

    In het verleden hebben we gemaait met een kooimaaier, maar onze ervaring is dat deze veel meer onderhoud vragen dan een messenmaaier.

    Onderhoud van de maaier proberen we zoveel mogelijk zelf te doen, maar zo eens in de 3 jaar moet hij toch naar een mechanisatiebedrijf voor grotere reparaties die op een put of brug uitgevoerd moeten worden. Ook bij ons is de maaier ons belangrijkste bezit omdat in het seizoen een week niet maaien leidt tot een veld waarop niet of zeer beperkt gevlogen kan worden.
     
    eric_laermans en jve vinden dit leuk.
  7. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Bij ons op de club ,word er gemaaid met 2 robotmaaiers, deze gaan meestal rond een uur of 9 aan het werk in de avond..
    Incidenteel word er gebruik gemaakt van een grote maaier.
     
    jve, Cnn en jvdpol vinden dit leuk.
  8. jvdpol

    jvdpol

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Oisterwijk
    Interessant alternatief, robotmaaiers! Kun je iets vertellen over maaikwaliteit, onderhoudskosten, aanschaf en jullie ervaringen? Het klinkt namelijk prijzig ten opzichte van de bekende alternatieven. (alhoewel deze in aanschaf, onderhoud en verbruik ook niet de goedkoopste zijn)
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Lijkt me diefstal gevoelig?
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Schijnt dat ze het dan niet meer doen, gps-beveiliging.

    Ik vraag me wel af hoeveel je er nodig hebt voor n veld van 1 ha?
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik he heel lang het veld van de club waar ik toen lid van was gemaaid. Dit deden we met een oude Torro cirkelmaaier die 2 meter breed was. Als eerste maaide ik rondom een strook, dan vanuit de hoeken schuin over het veld om het midden te vinden en van daaruit begon ik in het midden met rondjes draaien. Het gemaaide gras werd dan steeds verder naar buiten gegooid en kwam dan ook elke keer weer terug onder de maaier (soort van Mulchen). We maaiden 1 keer per week en wel op de vrijdag of de zaterdagochtend. we maaiden dan extreem kort. Dit kan alleen als je de goede grassoort hebt. Als je het veld laat inzaaien door die firma's die sportvelden en zo aanleggen dan gooien die er het dure SV7 (sportveldengras) op. Dit hebben wij als modelvliegclubs niet nodig, wij belasten het gras niet zo zwaar (4 tot 6 uur zwaar belopen) als bij een voetbalwedstrijd. Daarnaast moet dat gras heel veel mest hebben. Ik liet het inzaaien met de grassoort Low Maintenance van Barenburg, dit gras heeft weinig onderhoud nodig en kun je heel kort maaien. Dit gras gebruiken de gemeentes ook in hun plantsoenen. Het belangrijkste is dus welke grassoort je gebruikt en hoe kort je kan maaien, daar hangt je maai schema aan op.
     
    jve vindt dit leuk.
  12. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Veld ligt er altijd kort gemaaid bij, af en toe word er gemaaid met een grote maaier , omdat er van de paarde bloemen soms een stengel blijft staan.de maaiers zijn met gps beveiligd, en er zit een soort sirene op , die een oorverdovend geluid maakt als je hem op pakt.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Vandaag de messen in de kooien opnieuw gesteld. Dat scheelt altijd veel bij het maaien. We maaien een stukje, iemand loopt erachter en geeft aan waar gesteld moet worden. Na het maaien zie je dan weer een prachtige gelijkmatige gemaaide grasmat.
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wij hebben op de club 10 duwmaaiers, tegen een kleine vergoeding mag je daar 30 min mee aan de slag, kost minder dan de fitnes :D
     
    Cnn, jvdpol, jve en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    Hier in Schijf op een veld van 100x200meter wordt er wekelijks gemaaid.
    Zolang het gras groeit wordt er gemaaid. Hier wordt gemaaid met kooimes maaiers welke achter de tractor hangen.
    Nu met de zon en regen staat het veld super strak erbij.
    Dat was vorig jaar anders met die lange droge en warme periode.

    Doen jullie nog wat anders naast het maaien om het veld goed te houden?
     
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Heel voorzichtig landen
     
    jve en alm vinden dit leuk.
  17. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Zoals ik geschreven heb:
    Verticuteren, beluchten, egaliseren, bijzaaien, bemesten en idd voorzichtig landen .
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Een plaatje zegt toch iets meer, er was net gemaaid.
    [​IMG]
     
    willum en Arnold 85 vinden dit leuk.
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Bij Cumulus wordt daar ook nog "mollenjacht" aan toegevoegd. Helaas nodig ook.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Wij hebben ook mollen gehad. Deze lijken sinds twee jaren helemaal verdwenen (afkloppen).
     

Deel Deze Pagina