Maakt de draairichting van een geborstelde motor uit?

Satoer

Forum veteraan
Ik heb m’n direct drive propeller vernageld en nu heb ik mijn standaard vertraagde propeller bij geknipt en direct op de High Authority motor gelijmd. Om dit een vertraagde propeller is moet de draairichting omgedraaid worden. Dus heb ik de plus op de min aansluiting en de min op de plus aansluiting van de motor gesoldeerd.

Ik vroeg mij af of dit mag. Of is dit erg slecht voor de motor omdat de borstelveren nu tegengesteld van de draairichting van de collectors staan?

Groetjes, Michel

De timing is afhankelijk van de draairichting dus die verandert dan sterk... Of het inslijten van de koolborstels een negatief effect heeft weet ik niet.

De timing is niet symetrisch bij zo'n simpel klein motortje? Heb net gevlogen en doet het prima. Maar wordt wel loeiheet (Ik weet niet of dit daarvoor ook het geval was.)

Dit motortje (staart-rotor Picolo-achtigen) = de GWS CN12-R-XC dit motortje zit standaard in de IPS indoor aandrijvingen, maar kan ook direct gebruikt worden (b.v. voor indoor pylon met 3"x2" propje)....dus of het getimed is voor een bepaalde richting....ik denk het niet.....

geknipt, gelijmd....

kijk in helmelsnaam uit dat dat propje er niet afvliegt he michel, zon ding komt heel hard aan

De meeste kleine elektromotoren zijn "neutraal" getimed. Dat betekend dat de borstels in het midden staan zodat de motor beide kanten op even snel draait met hetzelfde rendament. Helaas is dat rendament meestel niet zo erg hoog en kan het dus zijn dat je motor behoorlijk warm wordt.

Het enige wat verschil maakt is, wat zit er in. Zijn het koolborstels, dan maakt het niet uit. Zijn het sleepveren, dan kan de motor sneller slijten omdat de druk op de collector groter is. Daarom staan de sleepveren altijd met de looprichting mee. Niet altijd, maar meestal wel is de looprichting van dit soort motoren aangegeven. CW of CCW, hetgeen betekent clockwise cq counter clockwise.

Groetjes Hans.

@Gerard, tja het is een soort Crash and glue propje. Het originele oranje direct drive propje had ik gelijmd met 2 componenten epoxy maar die schoot tijdens een vlucht zo hard los dat ik hem bijna uit de muur kon pulken. seconde lijm is toch het beste.

Dit "zelfgemaakte aangepaste geknipte" propje schiet in zijn compleet los als het los schiet (meestal na een ongelukkige landing) maar heeft niet de snelheid dat het originele propje had... het "fladdert" meer weg zeg maar.

Ach we doen in ieder geval wel een bril op tijdens het vliegen. voor de rest kan het weinig "schade" aanrichten.

@ de rest:
Het gaat om dit motortje:
s_largeTailMotor.jpg

Ik gok dat het een symmetrische "neutrale" timing is met sleepveren waar koolborstels op vast zitten. Met z'n 18 euro mag je toch wel verwachten dat er koolborstels in zitten. Ze gaan ook ongeveer een halfjaar mee.

kijk maar uit, mijn vliegmaat john heeft ooit verteld dat er een staartblad van zijn shuttle afvloog in zijn nek, hij vloog met een bloedende nek ervan achterover, shuttle vertrok de sky in :(
zon propje kost een paar centen, beter niet riskeren.

gewoon een zak vol van die dingen kopen :wink:

Shuttle, das toch een grote?
gerard_nl zei:
gewoon een zak vol van die dingen kopen :wink:
Dat was de bedoeling. Maar wat moet je in het weekend :mrgreen:
Ik krijg er vandaag of morgen weer 1 binnen. De laatste, ze waren alweer uitverkocht :?

gerard_nl zei:
kijk maar uit, mijn vliegmaat john heeft ooit verteld dat er een staartblad van zijn shuttle afvloog in zijn nek...

Natuurlijk altijd oppassen, maar er zit toch wel degelijk meer gevaar in een grote heli, dan in de onderdelen van een picolootje.
Reden waarom indoor meestal een 500g grens wordt aangehouden.

Genoemde propjes zijn bijna van kaugom plastic, dus knippen geen punt. Normaal alleen door persen bevestigen. Lijmen is dan al extra stevig.

Back