maakt het uit welke beeldverhouding

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door TheOnlyAron, 10 mei 2018.

  1. TheOnlyAron

    TheOnlyAron

    Lid geworden:
    5 mei 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Barneveld
    stel: ik koop een runcam sparrow (mirco), die heeft een 16:9 beeldformaat. Moet ik dan ook een 16:9 goggles/monitor kopen?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat lijkt me wel verstandig. Als je dat niet doet zal je of een zwarte balk boven en onder aan het beeld hebben of je mist links en rechts een stuk van het beeld. Denk even terug aan de eerste "breedbeeld" uitzendingen op TV. De beeldverhouding was toen nog standaard 4:3. Om het hele beeld te kunnen zien had je boven en onder aan het scherm een zwarte band. Het beeld was daardoor op het hele scherm te zien maar wel kleiner. De ondertiteling was soms nauwelijks te lezen.
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  3. ApexFPV

    ApexFPV

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    64
    maakt niet uit, de ontvanger gaat dit gewoon beetje uitrekken.

    Voor het FPV racen gebruiken de meeste een 4:3 verhouding in zowel camera als goggle, een sightseeing setup ben je meer met een 16:9 setup denk ik.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Als de ontvanger het beeld gaat "uitrekken" krijg je vervorming van het beeld. Dan gaat een persoon bijvoorbeeld veel langer en dunner lijken dan hij is of juist korter en dikker. Geen goed idee dus.
    Een andere manier van oprekken is alles in gelijke mate oprekken maar dan zal een deel buiten het scherm vallen. Als je 4:3 gaat oprekken naar 16:9 zal boven en/of onderaan een deel van het beeld wegvallen. Dat wil je toch ook niet?
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2018
  5. ApexFPV

    ApexFPV

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    64
    'k vlieg met een 4:3 Foxeer 600 TVL camera en een Skyzone 16:9 goggle, zonder 1 zwarte band in mijn beeld en er is ook niets dat wegvalt... is idd wat uitgerekt dat beeld maar stoort me niet echt. Een 16:9 camera is wel aangenamer uiteraard.
     
  6. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dat kan ik wel beamen. Bij een live FPV-signaal gaat het meer om de beleving dan om de beeldkwaliteit. Veel FPV-camera's hebben een grote kijkhoek, dus het beeld vertekent toch al vrij sterk. En met een bril/scherm met grote kijkhoek is het ook geen ramp als de randen zwart zijn; je hebt misschien hetzelfde beeld als een bril met kleinere kijkhoek.

    Martin
     
    Ard Schell vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina