maakt kleur van kristal uit?

hallo allemaal,

Hier mijn vraag, ik heb een ontvanger besteld met daarbij een kristallen paar. Nu hebben ze beide een andere kleur, namelijk geel en blauw. maakt het uit welke in de ontvanger gaat, en welke in de zender?

ik wacht nog maar even met uitproberen tot ik antwoord heb gekregen.

groeten

Rode

Staat er behalve de kleur ook TX en RX op?

TX+transmitter=zender
RX=receiver=ontvanger

Peter

euhm, nee, ze zijn van multiplex. Allebij zelfde grootte

wat erop staat: Eo61 op de blauwe en S061 op de gele. ik weet niet of dat iets helpt.

Multiplex gebruikt voor de zender een half kanaal, door het kleurtje kun je ze dus ook makkelijker uit elkaar halen. Ik weet trouwens niet hoe het zit met die halve kanalen. Kan iemand me dat uitleggen, of is hier al een topic over?

Nu we het toch over Multiplex kristallen hebben, hoe kan ik zien op welke frequentie deze werken?
Er staan nl. de meest "vage" (voor mij dan :) ) frequenties op.

Uiteraard kan ik ook het kanaalnr. opzoeken in een tabel, maar voor het geval ik deze niet bij de hand hebt.

Multiplex geeft op zich correcte, maar voor de eindgebruiker verwarrende informatie op de kristallen. Houd je dus maar gewoon aan het kanaalnummer.

Op een zenderkristal kanaal 50 (=40.665MHz) staat er bij Multiplex 20.3325. Dit is de grondfrequentie van het kristal. In de zender wordt dit echter gedwongen om op 40.665MHz te werken. Bij Futaba gebruikt men een 13.555MHz kristal, dat op 40.665MHz wordt gedwongen. De reden van dit gedoe is, dat men dan minder kwetsbare kristallen kan gebruiken, die bij het verouderen ook nog eens minder frequentieverloop hebben. Het is echter voor de gebruiker duidelijker als men gewoon de frequentie vermeldt, waarop het kristal in de zender werkt en dat doen dus ook alle andere merken.

het is wel een oud topic dat ik omhoog trap,...

maar ik was even een tabel aan het bekijken met frequenties en kanaal nummers.
nu zie ik bijvoorbeeld dit staan:
4 26.995
9 27.045
14 27.095
19 27.145
24 27.195
30 27.255

das duidelijk, maar nu heb ik dus de Savage van HPI en daar staat op kanaal 6 en mijn collega heeft kanaal 2, hoe vind ik nu de juiste frequenties daarvan?
heeft Hpi zijn eigen nummering? of hoe moet ik dat zien?

Het zullen hier wel bandnummers betreffen, waarbij het nummer op een gekleurde achtergrond staat. Dit zijn dan respectievelijk de kleuren blauw en rood. In een modelbouw-faq heb ik al eens de volgende tabel als reaktie geplaatst:

Frequentie Kanaal Band Kleur
26.995MHz.......4......1.....bruin
27.045MHz.......9......2.....rood
27.095MHz.....14......3.....oranje
27.145MHz.....19......4.....geel
27.195MHz.....24......5.....groen
27.255MHz.....30......6.....blauw

Hierbij moet wel worden aangetekend, dat 27.255MHz inmiddels niet meer is toegestaan.

De afstand tussen de kanalen is slechts 10kHz. Kanaal 4= 26,995MHz, Kanaal 5=26,995+0,01=27,005MHz, Kanaal 6=27,005+0,01=27,015MHz, enzovoorts enzovoorts.
Het probleem is echter dat alleen de reeds genoemde kanalen voor modelbesturing gebruikt mogen worden! Kijk HIER even om alle toegestane kanalen te vinden.

aha ok bedankt.
maar 1 klein vraagje nog:

hoe zit dat dan met de bandnummers en kleuren van 30 en 40 Mhz?

(ik ben een afstreeptabel aan het maken om te voor komen dat er meerdere rijders met de zelfde frequentie rijden)

Voor een overzicht van alle frequenties:
http://home.hetnet.nl/~ronvans/inhoud/legal_frequencies.html

Je ziet, dat hier ook kleuren in gebruik zijn. Dit zijn de afgesproken grondkleuren van elke frequentieband, dus bijv. 40 MHz heeft de grondkleur groen. De spraakverwarrende toestanden van de 27 MHz met bandnummers en kanaal-kleuren komen hier dus niet voor: uitsluitend een frequentie met het bijbehorende kanaalnummer en dat is dus meer dan genoeg.

Er zijn ook frequentievaantjes te koop, die je aan de zenderantenne kunt hangen. Veel verenigingen gebruiken ook frequentie-(was)knijpers, die aan de antenne worden gehangen. Aan de kleur kun je dan zien of men op 40 MHz uitzendt (groen vaantje of knijper). Daarnaast staat er aan de ene kant het kanaalnummer, bijvoorbeeld 50. Aan de andere kant staat dan de frequentie: 40.665.

Back