Het was na een lange tijd weer eens tijd om een verse motor te prepareren. Met een voorraad Novarossi N21-5T motoren op de plank die niet veel gekost hebben en een ideale basis zijn om een snelle motor te maken was het geen probleem.
In het verleden al genoeg van deze motoren gedaan en heb wel zo'n beetje de ideale set aan timings gevonden. Dus eerst de motor opmeten en van daaruit een stappenplan hoe de snellere timingen erin te zetten.
Eigenlijk was het ook tijd om weer eens wat nieuws te proberen.... Novarossi heeft tegenwoordig in hun snelste motoren een soort van spoelpoorten onder de uitlaatpoort zitten. Deze hebben als functie om een deel van het mengsel tegen de zuiger aan te te laten komen zodat de zuiger aan de uitlaatkant beter koelt en beter smeert. Ach, die gaten een een klein kanaaljte zijn er zo in gezet.
Als je dan toch aan het boren bent..... in de zuiger zitten gaten welke normaal voor de bypass poorten worden gebruikt. Veel onroad motoren van Novarossi hebben niet de bypass poorten in de cilinderbus. Ach, met een paar tellen zitten die er zo in...
De Turbo scoop in de krukas is wat magertjes dus die moet groter en tegelijk nog maar 2 kleine scoopjes erbij voor een nog betere verspreiding van het mengsel
De motor is net ingelopen en ziet er veelbelovend uit ondanks de inloopbrandstof. Ook de zuiger aan de uitlaatkant lijkt minder heet te worden, er is duidelijk meer smering (en minder krassen!) te zien en nog geen verkleuring op de zijkant van de zuiger.
Komend weekend zijn eerste race.
In het verleden al genoeg van deze motoren gedaan en heb wel zo'n beetje de ideale set aan timings gevonden. Dus eerst de motor opmeten en van daaruit een stappenplan hoe de snellere timingen erin te zetten.

Eigenlijk was het ook tijd om weer eens wat nieuws te proberen.... Novarossi heeft tegenwoordig in hun snelste motoren een soort van spoelpoorten onder de uitlaatpoort zitten. Deze hebben als functie om een deel van het mengsel tegen de zuiger aan te te laten komen zodat de zuiger aan de uitlaatkant beter koelt en beter smeert. Ach, die gaten een een klein kanaaljte zijn er zo in gezet.

Als je dan toch aan het boren bent..... in de zuiger zitten gaten welke normaal voor de bypass poorten worden gebruikt. Veel onroad motoren van Novarossi hebben niet de bypass poorten in de cilinderbus. Ach, met een paar tellen zitten die er zo in...

De Turbo scoop in de krukas is wat magertjes dus die moet groter en tegelijk nog maar 2 kleine scoopjes erbij voor een nog betere verspreiding van het mengsel

De motor is net ingelopen en ziet er veelbelovend uit ondanks de inloopbrandstof. Ook de zuiger aan de uitlaatkant lijkt minder heet te worden, er is duidelijk meer smering (en minder krassen!) te zien en nog geen verkleuring op de zijkant van de zuiger.
Komend weekend zijn eerste race.