Maat berekeningen bouw octocopter

Discussie in 'Multicopters' gestart door casperb71, 9 apr 2012.

  1. casperb71

    casperb71

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Huizen
    Ben bezig met een nieuw project en wil weten welke afstanden en maten ik
    kan/mag gebruiken voor een octo.

    Wat van mij van belang is om wat berekeningen te weten zoals:

    - wat is de maat van de boomlengte (hart frame/hart motor)
    - wat heb ik minimaal voor motorvermogen nodig
    - welke props zijn effectief bij de keuze van de motor/props

    Schat nu in dat ik tussen de 2 a 3 kg aan totaalgewicht heb.

    Kunnen jullie mij wat links sturen waar ik genoemde maten kan berekenen?
     
  2. Henq

    Henq

    Lid geworden:
    3 apr 2012
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Oisterwijk, NL
    Het makkelijkste is te gaan zoeken naar kant en klare octocopters die qua model overeenkomen met hetgeen je wilt gaan bouwen. Dan haal je daar je maten / motoren etc vandaan..
     
  3. casperb71

    casperb71

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Huizen
    Mhm Henq dat kan ook, maar er zijn toch "wetten" waar je rekening mee moet houden?
     
  4. andreasfischer

    andreasfischer

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    rotterdam
    het is in principe heel makkelijk. Je hebt 8 motoren nemen even 3kg totaalgewicht 3000/8=375 gram thrust per motor om op te kunnen stijgen. je wilt dat dit ongeveer op 1/3 van je gas curve gebeurt. Gaat wat zoeken in bijvoorbeeld dit draadje http://www.modelbouwforum.nl/forums/multicopters/129388-motoren-database-9.html Kiest daarbij je geschikte motor uit. Daar komt waarschijnlijk ook de geschikte propeller maat uit.Zover ik nu kan opbouwen wil je motoren in een rondje zetten. Dan ga je dat uittekenen hoever je motoren minimaal uit elkaar moeten staan. Zonder dat de propellers elkaar gaan raken.

    voorbeeldje van mijn hexacopter
    [​IMG]

    voor de rest ben ik niet echt wetten of regels tegen gekomen tijdens ontwerp/bouw/vliegen van mijn eigen hexacopter. Vooral gewoon veel lezen hier op het forum en andere fora. Succes !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  5. casperb71

    casperb71

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Huizen
    Hallo andreasfischer, dank voor je support. Als ik je goed begrijp, ga je dus uit van de keuze van je motor en zoek daar een geschikte prop bij. Mooie post trouwens. Dat begrijp ik allemaal, maar zoals ook op jouw tekening, zit er ruimte tussen de 2 props. Daar ontstaat wrijving en hoeveel (bv procent) moeten deze props bij elkaar vandaan blijven om maximale rendement te blijven houden?
     
  6. andreasfischer

    andreasfischer

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    rotterdam
    De props zullen inderdaad nog wel iets door de tipvortex draaien van de andere prop maar daar heb ik me nooit in verdiept hoeveel nadeel dit zou leveren aan weerstand en dergelijke. Heb volgens mij er 2cm tussen zitten. Die afstand is eerder bepaald dat ik het frame op wou vouwen in een koffertje dan dat ik bedacht heb hoeveel cm optimaal is. Denk dat deze discipline van modelbouw nog te jong is om echt wetten in te vinden. Zou ik mogen vragen wat u achtergrond qua opleiding/werk ?
     
  7. casperb71

    casperb71

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Huizen
    Je hebt PM
     
  8. casperb71

    casperb71

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Huizen
    Ja das een mooie de TIPVORTEX. Weet iemand hoe dit zich verhoud bij props die horizontaal op 1 lijn liggen (circkel) en CC en CCW naast elkaar staan?
     
  9. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Wat is je budget voor de octocopter?

    Wil je het voordelig houden en eenvoudig moet je even zoeken naar S-802 octocopter is een frame+ cameramount met servo's + motoren + ESC's EN FCU voor 550 dollar gemiddeld
     
  10. casperb71

    casperb71

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Huizen
    Dank voor je tip, maar nee ik wil niet kant en klaar kopen, maar zelf bouwen. Ben al aardig op weg en zoek dus nog info over de invloed van props op elkaar.
     
  11. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ik snap het, respect daar voor, zelfbouw is overigens ook het leukste!
     
  12. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik zou je over die prop vortex niet zoveel zorgen maken, op onze octo zit er ongeveer1-1,5 cm tussen, en dat vliegt perfect!
     
  13. andreasfischer

    andreasfischer

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    rotterdam
    Het is ook niet iets waar ik me zorgen over zou maken, maar als het je interesseert is het leuk om er een onderzoekje in te doen. Zal denk ik zorgen voor wat turbulentere lucht die aangezogen wordt maar het verlies niet meer dan een paar procent als het al zo veel is schat ik .
     
  14. Foeky

    Foeky Guest

    Stenen shops modelhelicopters

    Weet iemand enkele adressen van winkels in NL waar model helicopters te koop zijn? Bedankt!
     

Deel Deze Pagina