maatgeving tekening

• Topicstarter Topicstarter rodie
  • Startdatum Startdatum
R

rodie

Guest
hoi hallo allemaal

ik heb een vraagje ik heb een tekening gekocht van 1:150
maar nu wordt hij te groot voor mijn kamer
dus nu mijn vraag hoe reking ik de maten terug naar 1:100?
wie kan deze oude zeebonk helpen
alvast bedankt gerrit

door de lengtes te delen door 150 en dan maal 100 te doen.
mvg bas

hoi hallo allemaal

ik heb een vraagje ik heb een tekening gekocht van 1:150
maar nu wordt hij te groot voor mijn kamer
dus nu mijn vraag hoe reking ik de maten terug naar 1:100?
wie kan deze oude zeebonk helpen
alvast bedankt gerrit
Hier begrijp ik iets niet 1:150 is te groot
1:100 zou wel passen
Volgens mij word dat toch groter

Mvg
Frederik

Inderdaad, 1:100 is groter dan 1:150:) ik denk je bedoelt dat jer er 1:200 van wilt maken. (of iets in die richting)

nee, nu denken jullie van een model uit, maar je moet van de tekening uitgaan.
1cm op de tekening is 150cm in het echt.
hij wil er 1:100 van maken en dat wordt dus:
1cm op de tekening is 100cm in het echt.

en dat klopt, want wij hadden een kaart van de aarde hangen, en een kaart van Nederland.
de schaal van de aarde was ongeveer 1:18.000.000 en die van Nederland was 1:200.000 (of zoiets: die van de aarde liep in de milioenen en van Nederland in de honderd-duizenden)
beide kaarten waren ongeveer even groot!

als je de kaart van de aarde zou vergroten, moet die ook veel vaker vergroot worden, dan die van Nederland..
wat Rodie (Gerrit) zegt, zou dus best kunnen

Beste Rodie, in jouw geval ga je de schaal niet vergroten, maar moeten verkleinen. Deel gewoon alle maten door drie, vervolgens vermenigvuldig je ze terug met twee. Een model van bijvoorbeeld 120 cm. Deel door 3 = 40 cm. Dan vermenigvuldigen met 2 = 80 cm. Je nieuwe schip dat eerst op plan 120cm was wordt nu 80 cm. Ik ga ervan uit dat je met deze redenering verder kunt.
Groetjes, Jos

Beste Rodie, indien al dat rekenwerk je teveel is, bestaat er nog een eenvoudiger oplossing. Je besteed enkele stuivers in een copy-center en laat je plan naar 2/3 reduceren. Elk goed copy-center kan dit voor je doen. Dan hoef je de nieuwe maten maar van je nieuwe plan af te lezen.
Groetjes, Jos

Back