Mach 1 (Midwest / aviomodelli)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnoud Snel, 9 dec 2012.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    In de jaren zeventig ging ik met mijn vader mee modelvliegen. Ik was toen nog te jong om RC te vliegen, daarme begon ik in 1985. Uit de beginjaren zijn mij twee modellen altijd bijgebleven; de Curare en de Mach 1.

    De Curare heb ik reeds gebouwd en ik vlieg er graag mee:
    curare-40-a

    Tja de Mach 1; een paar dagen terug toch maar de tekening besteld bij Model Airplane News in de VS, in Europa is de tekening niet te krijgen. Levertijd: 5-6 weken, ach er is nu geen haast meer mee.

    De Mach 1 is in 1971 ontworpen door Norm Page. In 1972 werd hij wereldkampioen met de Mach 1. In 1973 heeft Weston de Mach 1 uitgebracht als kit. Grappig detail is dat de kit in 1973 $50,- kostte. Nu wordt er voor dezelfde kit in originele staat $450,- geboden.
    Later verworf Aviomodelli uit Italie de rechten en heeft de Mach 1 in Europa uitgebracht. Een groot succes, in de jaren zeventig zag je heel veel Mach 1's bij de diverse modelvliegvelden.

    De Mach 1 kenmerkt zich door een zeer dun vleugelprofiel en een normaal vleugeloppervlak. Reden van het dunne vleugelprofiel was dat het motorvermogen in die tijd niet hoog was en men toch vlot wilde vliegen.
    Nadeel was dat de Mach 1 bijna niet langzaam te vliegen was.
    Wat mij altijd bij is gebleven is dat de kist altijd zo strak vloog.
    Vandaar de wens om er zelf een te bouwen en vliegen.

    Norm Page en de Mach 1:


    De Aviomodelli Mach 1:
    Ik denk erover om het model van tekening te bouwen, een balsa-houten romp en een balsa-houten of styropor abachi vleugel.
    In de VS zijn er door de populariteit nog steeds twee short kit's leverbaar; een van Eureka aircraft en een van Laser Technologies. Nadeel van deze kit's is dat er weinig wordt geleverd voor het geld dat je betaald en dat de transportkosten naar NL vrij hoog zijn.

    Vraag:
    Ik weet dat er ooit GFK rompen van de Mach 1 zijn gemaakt maar niet door wie en waar. Indien er iemand is die weet hoe ik nog aan zo'n romp kan komen hoor ik het graag.

    Als de tekening binnen is kan ik gaan bekijken wat er nodig is voor de bouw. Vast staat is dat er een intrekbaar landingsgestel inkomt, waarschijnlijk van Spring-Air, ik heb daar zelf goede ervaringen mee.
    Als ik zover ben zal ik hier een bouwverslag plaatsen.

    Met vriendelijke groet,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2016
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Als ik de diverse tekeningen bekijk die ik op inyternet vind dan denk ik dat het snel vliegen en binnenkomen bij de landing zijn oorsprong heeft in de scherpe (spitse) neuslijst van de vleugel, en niet alleen in het dunne profiel.

    Mooi, die laatste foto met die Kraft zenders ervoor.

    ps, waarom 2 maal dit draadje of was je te snel met de return key......
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat laatste lijkt me lastig.;)
    De WK F3A waren in 1971 en 1973.....
    Wereldkampioen 1971 was Bruno Giezendanner met de Marabu Mk2, in 1973 viel de eer te beurt aan Tsugutaka Yoshioka met zijn Blue Angel...... Op dat WK werd Norm Page 5e.

    Ik heb ooit (~1975) eens een Mach 1 van een vliegcollega mogen testen in een stukje van het toenmalige F3A programma.
    De kist vloog fabelachtig en was heel makkelijk en precies te sturen....
     
  4. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Han.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En dus geen wereldkampioen....

    Maakt niet uit, het was een lekker sturende, strak vliegende kist.
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Ik doelde op de situatie die Han schetste. Hij won wel, alleen bij het TOC.
    Ik las iets te snel en plaatste de verkeerde conclusie.
    Fijn dat er zo scherp wordt opgelet ! :D

    Mijn bedoeling is om modelvliegers die niets van de Mach 1 weten een idee te geven hoe er vroeger gevlogen werd en met welke modellen.

    Van de leverancier heb ik reeds een bericht gehad dat de tekening onderweg is. Dan kan het uitzoekwerk gaan beginnen !
     
  7. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Oude tijden herleven.
    Dat gaat leuk worden.
    Eigenlijk veel mooier dan die dingen van tegenwoordig.

    Succes Han.
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Helemaal mee eens Han, dit is veel mooier dan die dingen van tegenwoordig. Daarom wil ik er ook graag een bouwen en vliegen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  9. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    hallo,


    ik heb er ook een paar gehad,in de 70 er jaren,
    aviomodelli had de kit in haar programma zitten,dacht ik.
    er waren ook verschillende uitvoeringen van,
    een helemaal van hout,veel werk.wel mooi
    een met een abs romp,nadeel was scheurvorming en breuk,vooral bij kou.
    en een glasvezel romp,veel sterker.iets zwaarder.
    vloog ze met een webra.61 speed met schuifgarb en resopijp.
    heerlijk te vliegen model,en veel mooier dan het spul van nu.
    leuk dat oude tijden herleven,de geschiedenis herhaalt zich............
    ik ga je zeker volgen,succes!!;)
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zeg dat wel, collega!:proost:
    't Is niet dat ik de nieuwe ontwikkelingen niet kan waarderen, maar het LB vliegen met een 1 1/2 cc dieseltje aan 13 meter lijntjes of het RC vliegen met een kistje van 80 cm spanwijdte met een 0,8 cc glow en alleen richtingsroer waren toch wel heel speciale ervaringen.
    Zo'n Mach 1 past ook in die lijn......
     
  11. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    En een abbo, ben benieuwd

    Freek
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik zie een nieuwe klasse; vintage RC1........
    Toch maar eens mijn leopard afbouwen......
    @beemstra; die Webra 61 met dynamix is idd een geweldige motor, heeft op mijn curare heel wat litertjes verstookt
     
  13. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    hallo nico,
    inderdaad een beest van een motor,ook veel peut mee verstookt.
    de curare had ik ook,vloog als een streep,eigenlijk lekkerder als de mach.
    ik heb er nog tek van,wie weet ga ik ze nog eens bouwen(als ik tijd heb....);)
     
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Leuk idee Nico, Vintage RC1. Als het er ooit komt doe ik mee !!!

    Wat ik wel weet is dat de Betuwse Modelvlieg Club 1 of 2 jaar terug een oldtimer fly-in heeft georganiseerd waar vele RC1 vintage modellen meevlogen.
    Leopard... Ook een hele leuke kist. Als je klaar bent plaats dan een foto.

    Grt,

    Arnoud.
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dat kon nog wel ff duren hoor, ligt nog maar 10 jaar op zolder, haha ;-)
    Destijds van een clubgenoot overgenomen als vervanger voor mn gecrashte curare, maar afbouwen is er nooit van gekomen.
    Heb er nog wel een gloednieuwe Webra .61 speed voor liggen :)
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Weet ik, ik was er met mn HB1, en Bird of Time
     
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Het plan van de Mach 1 is binnen ! Duidelijk is dat er veel werk aan de winkel is en misschien sommige delen opnieuw ontwerpen omdat deze wel erg zwaar zijn. (Massief balsa)

    [​IMG]

    Nu eerst de Mosquito afmaken : mosquito-flying-styro-kit
    En daarna beginnen aan de Mach 1. Ik houd jullie op de hoogte !!

    Grt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In de tijd dat dit model werd ontworpen was dat een gebruikelijke bouwtechniek, zeker in de States.
    Contest grade balsa (SW < 0,1) was nog gewoon te koop.
    Bovendien zet je zo'n blok even vast met een paar drupjes lijm (spot glue), dan ruw vormgeven.
    Los maken, uithollen tot 3 mm wanddikte, terug plaatsen, lijmen en dan definitief afwerken.
    Tegenwoordig is het een kwestie van een positieve mal maken uit hardbalsa (SW < 0,15 - 0,2 , wat je tegenwoordig in grote hoeveelheden aantreft) voor de afmeting min 2 mm.
    Dan een stuk 3 mm balsa (SW 0,1) prepareren in warm water en verder werken zoals beschreven door Henk de Jong in dit bouwverslag op de LB in NL site.
    Dit is lichter en veel sterker doordat de vezels doorlopen.
     
  19. Flying Jack

    Flying Jack

    Lid geworden:
    8 sep 2013
    Berichten:
    2
    Mach 1

    Hallo,

    Ik heb mijn hobby na 34 jaar weer opgepakt. Ik heb hier een Aviomodelli Mach 1. Ik meen dat ik m in 1979 heb gekocht. Bij Quartel. Ze zaten toen nog in het andere pand in Pijnacker. Samen met een Simprop controllbesturing. Nu na al die jaren heb ik m uit de schuur gehaald. Ik ga m weer in ere herstellen. Het zal nog wel even duren. Maar ik houd jullie op de hoogte. Ik heb wat foto's maar op dit moment ben ik er nog niet achter hoe ik ze hier kan laten zien. Ik vind de kist net als de Curare nog steeds cool en tijdloos. Ik zou in de toekomst liefst deze kist en een Curare willen vliegen.

    Flying greetz,
    Jacques :cool:
     
  20. Flying Jack

    Flying Jack

    Lid geworden:
    8 sep 2013
    Berichten:
    2
    Mach 1 Foto's

    De huidige staat:
    Er moet nog het wel wat gebeuren :shock:.
    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina