Mach 1 (Midwest / aviomodelli)

In de jaren zeventig ging ik met mijn vader mee modelvliegen. Ik was toen nog te jong om RC te vliegen, daarme begon ik in 1985. Uit de beginjaren zijn mij twee modellen altijd bijgebleven; de Curare en de Mach 1.

De Curare heb ik reeds gebouwd en ik vlieg er graag mee:
curare-40-a

Tja de Mach 1; een paar dagen terug toch maar de tekening besteld bij Model Airplane News in de VS, in Europa is de tekening niet te krijgen. Levertijd: 5-6 weken, ach er is nu geen haast meer mee.

De Mach 1 is in 1971 ontworpen door Norm Page. In 1972 werd hij wereldkampioen met de Mach 1. In 1973 heeft Weston de Mach 1 uitgebracht als kit. Grappig detail is dat de kit in 1973 $50,- kostte. Nu wordt er voor dezelfde kit in originele staat $450,- geboden.
Later verworf Aviomodelli uit Italie de rechten en heeft de Mach 1 in Europa uitgebracht. Een groot succes, in de jaren zeventig zag je heel veel Mach 1's bij de diverse modelvliegvelden.

De Mach 1 kenmerkt zich door een zeer dun vleugelprofiel en een normaal vleugeloppervlak. Reden van het dunne vleugelprofiel was dat het motorvermogen in die tijd niet hoog was en men toch vlot wilde vliegen.
Nadeel was dat de Mach 1 bijna niet langzaam te vliegen was.
Wat mij altijd bij is gebleven is dat de kist altijd zo strak vloog.
Vandaar de wens om er zelf een te bouwen en vliegen.

Norm Page en de Mach 1:
View media item 230526
View media item 230528
View media item 230530De Aviomodelli Mach 1:
View media item 230527Ik denk erover om het model van tekening te bouwen, een balsa-houten romp en een balsa-houten of styropor abachi vleugel.
In de VS zijn er door de populariteit nog steeds twee short kit's leverbaar; een van Eureka aircraft en een van Laser Technologies. Nadeel van deze kit's is dat er weinig wordt geleverd voor het geld dat je betaald en dat de transportkosten naar NL vrij hoog zijn.

Vraag:
Ik weet dat er ooit GFK rompen van de Mach 1 zijn gemaakt maar niet door wie en waar. Indien er iemand is die weet hoe ik nog aan zo'n romp kan komen hoor ik het graag.

Als de tekening binnen is kan ik gaan bekijken wat er nodig is voor de bouw. Vast staat is dat er een intrekbaar landingsgestel inkomt, waarschijnlijk van Spring-Air, ik heb daar zelf goede ervaringen mee.
Als ik zover ben zal ik hier een bouwverslag plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Arnoud.
View media item 230529
 
Laatst bewerkt:
Als ik de diverse tekeningen bekijk die ik op inyternet vind dan denk ik dat het snel vliegen en binnenkomen bij de landing zijn oorsprong heeft in de scherpe (spitse) neuslijst van de vleugel, en niet alleen in het dunne profiel.

Mooi, die laatste foto met die Kraft zenders ervoor.

ps, waarom 2 maal dit draadje of was je te snel met de return key......
 
De Mach 1 is in 1971 ontworpen door Norm Page. In 1972 werd hij wereldkampioen met de Mach 1.
Dat laatste lijkt me lastig.;)
De WK F3A waren in 1971 en 1973.....
Wereldkampioen 1971 was Bruno Giezendanner met de Marabu Mk2, in 1973 viel de eer te beurt aan Tsugutaka Yoshioka met zijn Blue Angel...... Op dat WK werd Norm Page 5e.

Ik heb ooit (~1975) eens een Mach 1 van een vliegcollega mogen testen in een stukje van het toenmalige F3A programma.
De kist vloog fabelachtig en was heel makkelijk en precies te sturen....
 
1972 Masters Tournament. Norm Page placed 1st. Source Model Airplane News (MAN) January 1973.
Pictures from 2nd Annual Southwestern International R/C Championship 1973. Norm Page placed 1st with his Mach 1. Source: MAN May 1973.

Han.
 
En dus geen wereldkampioen....

Maakt niet uit, het was een lekker sturende, strak vliegende kist.
 
Citaat:
1972 Masters Tournament. Norm Page placed 1st. Source Model Airplane News (MAN) January 1973.
Pictures from 2nd Annual Southwestern International R/C Championship 1973. Norm Page placed 1st with his Mach 1. Source: MAN May 1973.

Han.

Ik doelde op de situatie die Han schetste. Hij won wel, alleen bij het TOC.
Ik las iets te snel en plaatste de verkeerde conclusie.
Fijn dat er zo scherp wordt opgelet ! :D

Mijn bedoeling is om modelvliegers die niets van de Mach 1 weten een idee te geven hoe er vroeger gevlogen werd en met welke modellen.

Van de leverancier heb ik reeds een bericht gehad dat de tekening onderweg is. Dan kan het uitzoekwerk gaan beginnen !
 
Oude tijden herleven.
Dat gaat leuk worden.
Eigenlijk veel mooier dan die dingen van tegenwoordig.

Succes Han.
 
Oude tijden herleven.
Dat gaat leuk worden.
Eigenlijk veel mooier dan die dingen van tegenwoordig.

Succes Han.

Helemaal mee eens Han, dit is veel mooier dan die dingen van tegenwoordig. Daarom wil ik er ook graag een bouwen en vliegen.

Grt,

Arnoud.
 
hallo,


ik heb er ook een paar gehad,in de 70 er jaren,
aviomodelli had de kit in haar programma zitten,dacht ik.
er waren ook verschillende uitvoeringen van,
een helemaal van hout,veel werk.wel mooi
een met een abs romp,nadeel was scheurvorming en breuk,vooral bij kou.
en een glasvezel romp,veel sterker.iets zwaarder.
vloog ze met een webra.61 speed met schuifgarb en resopijp.
heerlijk te vliegen model,en veel mooier dan het spul van nu.
leuk dat oude tijden herleven,de geschiedenis herhaalt zich............
ik ga je zeker volgen,succes!!;)
 
Oude tijden herleven.
Dat gaat leuk worden.
Eigenlijk veel mooier dan die dingen van tegenwoordig.
Zeg dat wel, collega!:proost:
't Is niet dat ik de nieuwe ontwikkelingen niet kan waarderen, maar het LB vliegen met een 1 1/2 cc dieseltje aan 13 meter lijntjes of het RC vliegen met een kistje van 80 cm spanwijdte met een 0,8 cc glow en alleen richtingsroer waren toch wel heel speciale ervaringen.
Zo'n Mach 1 past ook in die lijn......
 
Ik zie een nieuwe klasse; vintage RC1........
Toch maar eens mijn leopard afbouwen......
@beemstra; die Webra 61 met dynamix is idd een geweldige motor, heeft op mijn curare heel wat litertjes verstookt
 
hallo nico,
inderdaad een beest van een motor,ook veel peut mee verstookt.
de curare had ik ook,vloog als een streep,eigenlijk lekkerder als de mach.
ik heb er nog tek van,wie weet ga ik ze nog eens bouwen(als ik tijd heb....);)
 
Ik zie een nieuwe klasse; vintage RC1........
Toch maar eens mijn leopard afbouwen......
@beemstra; die Webra 61 met dynamix is idd een geweldige motor, heeft op mijn curare heel wat litertjes verstookt

Leuk idee Nico, Vintage RC1. Als het er ooit komt doe ik mee !!!

Wat ik wel weet is dat de Betuwse Modelvlieg Club 1 of 2 jaar terug een oldtimer fly-in heeft georganiseerd waar vele RC1 vintage modellen meevlogen.
Leopard... Ook een hele leuke kist. Als je klaar bent plaats dan een foto.

Grt,

Arnoud.
 
.
Leopard... Ook een hele leuke kist. Als je klaar bent plaats dan een foto.

Grt,

Arnoud.

Dat kon nog wel ff duren hoor, ligt nog maar 10 jaar op zolder, haha ;-)
Destijds van een clubgenoot overgenomen als vervanger voor mn gecrashte curare, maar afbouwen is er nooit van gekomen.
Heb er nog wel een gloednieuwe Webra .61 speed voor liggen :-)
 
Het plan van de Mach 1 is binnen ! Duidelijk is dat er veel werk aan de winkel is en misschien sommige delen opnieuw ontwerpen omdat deze wel erg zwaar zijn. (Massief balsa)

mach1drawing1.jpg


Nu eerst de Mosquito afmaken : mosquito-flying-styro-kit
En daarna beginnen aan de Mach 1. Ik houd jullie op de hoogte !!

Grt,

Arnoud.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
misschien sommige delen opnieuw ontwerpen omdat deze wel erg zwaar zijn. (Massief balsa)
In de tijd dat dit model werd ontworpen was dat een gebruikelijke bouwtechniek, zeker in de States.
Contest grade balsa (SW < 0,1) was nog gewoon te koop.
Bovendien zet je zo'n blok even vast met een paar drupjes lijm (spot glue), dan ruw vormgeven.
Los maken, uithollen tot 3 mm wanddikte, terug plaatsen, lijmen en dan definitief afwerken.
Tegenwoordig is het een kwestie van een positieve mal maken uit hardbalsa (SW < 0,15 - 0,2 , wat je tegenwoordig in grote hoeveelheden aantreft) voor de afmeting min 2 mm.
Dan een stuk 3 mm balsa (SW 0,1) prepareren in warm water en verder werken zoals beschreven door Henk de Jong in dit bouwverslag op de LB in NL site.
Dit is lichter en veel sterker doordat de vezels doorlopen.
 
Mach 1

Hallo,

Ik heb mijn hobby na 34 jaar weer opgepakt. Ik heb hier een Aviomodelli Mach 1. Ik meen dat ik m in 1979 heb gekocht. Bij Quartel. Ze zaten toen nog in het andere pand in Pijnacker. Samen met een Simprop controllbesturing. Nu na al die jaren heb ik m uit de schuur gehaald. Ik ga m weer in ere herstellen. Het zal nog wel even duren. Maar ik houd jullie op de hoogte. Ik heb wat foto's maar op dit moment ben ik er nog niet achter hoe ik ze hier kan laten zien. Ik vind de kist net als de Curare nog steeds cool en tijdloos. Ik zou in de toekomst liefst deze kist en een Curare willen vliegen.

Flying greetz,
Jacques :cool:
 
Back
Top