In de jaren zeventig ging ik met mijn vader mee modelvliegen. Ik was toen nog te jong om RC te vliegen, daarme begon ik in 1985. Uit de beginjaren zijn mij twee modellen altijd bijgebleven; de Curare en de Mach 1.
De Curare heb ik reeds gebouwd en ik vlieg er graag mee:
curare-40-a
Tja de Mach 1; een paar dagen terug toch maar de tekening besteld bij Model Airplane News in de VS, in Europa is de tekening niet te krijgen. Levertijd: 5-6 weken, ach er is nu geen haast meer mee.
De Mach 1 is in 1971 ontworpen door Norm Page. In 1972 werd hij wereldkampioen met de Mach 1. In 1973 heeft Weston de Mach 1 uitgebracht als kit. Grappig detail is dat de kit in 1973 $50,- kostte. Nu wordt er voor dezelfde kit in originele staat $450,- geboden.
Later verworf Aviomodelli uit Italie de rechten en heeft de Mach 1 in Europa uitgebracht. Een groot succes, in de jaren zeventig zag je heel veel Mach 1's bij de diverse modelvliegvelden.
De Mach 1 kenmerkt zich door een zeer dun vleugelprofiel en een normaal vleugeloppervlak. Reden van het dunne vleugelprofiel was dat het motorvermogen in die tijd niet hoog was en men toch vlot wilde vliegen.
Nadeel was dat de Mach 1 bijna niet langzaam te vliegen was.
Wat mij altijd bij is gebleven is dat de kist altijd zo strak vloog.
Vandaar de wens om er zelf een te bouwen en vliegen.
Norm Page en de Mach 1:
View media item 230526
View media item 230528
View media item 230530De Aviomodelli Mach 1:
View media item 230527Ik denk erover om het model van tekening te bouwen, een balsa-houten romp en een balsa-houten of styropor abachi vleugel.
In de VS zijn er door de populariteit nog steeds twee short kit's leverbaar; een van Eureka aircraft en een van Laser Technologies. Nadeel van deze kit's is dat er weinig wordt geleverd voor het geld dat je betaald en dat de transportkosten naar NL vrij hoog zijn.
Vraag:
Ik weet dat er ooit GFK rompen van de Mach 1 zijn gemaakt maar niet door wie en waar. Indien er iemand is die weet hoe ik nog aan zo'n romp kan komen hoor ik het graag.
Als de tekening binnen is kan ik gaan bekijken wat er nodig is voor de bouw. Vast staat is dat er een intrekbaar landingsgestel inkomt, waarschijnlijk van Spring-Air, ik heb daar zelf goede ervaringen mee.
Als ik zover ben zal ik hier een bouwverslag plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Arnoud.
View media item 230529
De Curare heb ik reeds gebouwd en ik vlieg er graag mee:
curare-40-a
Tja de Mach 1; een paar dagen terug toch maar de tekening besteld bij Model Airplane News in de VS, in Europa is de tekening niet te krijgen. Levertijd: 5-6 weken, ach er is nu geen haast meer mee.
De Mach 1 is in 1971 ontworpen door Norm Page. In 1972 werd hij wereldkampioen met de Mach 1. In 1973 heeft Weston de Mach 1 uitgebracht als kit. Grappig detail is dat de kit in 1973 $50,- kostte. Nu wordt er voor dezelfde kit in originele staat $450,- geboden.
Later verworf Aviomodelli uit Italie de rechten en heeft de Mach 1 in Europa uitgebracht. Een groot succes, in de jaren zeventig zag je heel veel Mach 1's bij de diverse modelvliegvelden.
De Mach 1 kenmerkt zich door een zeer dun vleugelprofiel en een normaal vleugeloppervlak. Reden van het dunne vleugelprofiel was dat het motorvermogen in die tijd niet hoog was en men toch vlot wilde vliegen.
Nadeel was dat de Mach 1 bijna niet langzaam te vliegen was.
Wat mij altijd bij is gebleven is dat de kist altijd zo strak vloog.
Vandaar de wens om er zelf een te bouwen en vliegen.
Norm Page en de Mach 1:
View media item 230526
View media item 230528
View media item 230530De Aviomodelli Mach 1:
View media item 230527Ik denk erover om het model van tekening te bouwen, een balsa-houten romp en een balsa-houten of styropor abachi vleugel.
In de VS zijn er door de populariteit nog steeds twee short kit's leverbaar; een van Eureka aircraft en een van Laser Technologies. Nadeel van deze kit's is dat er weinig wordt geleverd voor het geld dat je betaald en dat de transportkosten naar NL vrij hoog zijn.
Vraag:
Ik weet dat er ooit GFK rompen van de Mach 1 zijn gemaakt maar niet door wie en waar. Indien er iemand is die weet hoe ik nog aan zo'n romp kan komen hoor ik het graag.
Als de tekening binnen is kan ik gaan bekijken wat er nodig is voor de bouw. Vast staat is dat er een intrekbaar landingsgestel inkomt, waarschijnlijk van Spring-Air, ik heb daar zelf goede ervaringen mee.
Als ik zover ben zal ik hier een bouwverslag plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Arnoud.
View media item 230529
Laatst bewerkt: