Mach 1 (Midwest / aviomodelli)

De vleugels zijn ingedekt en de uitsparingen voor het landingsgestel,
servo's, servokabels en retractslangen zitten er netjes in :

MBF-MACH1-1mGXYv.jpg

De Mach 1 met ingedekte vleugels en voorzien van voor- en achterlijst. Nu nog de ailerons maken en dan de vleugels samenvoegen.

MBF-MACH1-2.jpg

MBF-MACH1-3.jpg

Bijna tijd om te gaan afwerken. De retracts moeten ook nog besteld worden. De rest van de setup heb ik reeds beschikbaar.

Meer als ik verder ben.

Grt,

Arnoud.

Na een lange vakantie en vele andere werkzaamheden is het weer tijd voor de Mach 1. Het intrekbaar landingsgestel zit er inmiddels in en is afgesteld. Het is een landingsgestel van de firma Graupner geworden. Ik vond een mooie set tegen een scherpe prijs.
De vleugel is vrijwel geheel ruwbouw klaar, er moeten alleen nog 2 vulstukken onder de vleugel voor de aansluiting met de romp. De romp is voorzien van fairings, veel werk, maar het hoort bij een Mach 1. De staartvlakken zijn bijna gereed en kunnen dan aan de romp worden verlijmd.

Vandaag na lange tijd de YS FZ 110 getest, 10.500 rpm met een 13X11 APC. Er komt uiteindelijk een 13X13,5 APC prop op. Dit is een warbird race prop en zou de Mach 1 een snelheid moeten geven van ca. 190 kmh. Precies het snelheidsgebied waarin de kist zich `lekker`voelt.

Nog wat kleine zaken bouwen en dan kan het afwerken beginnen.

Een paar plaatjes zoals het nu is. De wielen en spinner zijn dummy, daar komen andere voor.

MBF-1.jpg

MBF-2.jpg

mbf-3.jpg

Grt,

Arnoud.

Dank je Samz11 !
Het is veel werk, bouwen van tekening. Wel erg leuk om te doen.

Binnenkort de kleuren erop. Dan wordt het nog mooier.

Grt,

Arnoud.

Na veel andere zaken eindelijk tijd om de Mach 1 af te ronden. Schuren, roeren bevestigen en borgen, oracover erop, apparatuur en motor inbouwen, retracts afstellen etc.

Een paar foto's van het resultaat :

mach1-21dec2014_011.jpg

mach1-21dec2014_005.jpg

Nog transporthoezen maken en de motor testen en afstellen in de tuin.​
Dan de maiden flight. Dit wordt door omstandigheden pas Jan. 2015.​
Ik zal het laten weten als de maiden flight is geweest.​

Mvrgrt,​

Arnoud.

Bedankt Hans en Dries !

Het was erg veel werk, maar op het eindresultaat ben ik best trots. Het is geworden zoals ik wilde.
Een kleurenschema kiezen was lastig, een modern schema staat de Mach 1 niet. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de klassieke kleuren, oranje, wit en geel. Daarna de belijning getekend. De oracover erop was uiteindelijk een paar avonden werk.

Mvrgrt,

Arnoud.

Voor geinteresseerden die ook een Mach 1 willen bouwen, er is in Italie een CNC kit leverbaar. Ik liep er enige tijd geleden tegenaan :
EasyCnc - www.easycnc.it

Of deze geheel volgens het originele plan is gemaakt weet ik niet, dit kan vast wel worden nagevraagd bij EASYCNC.

Mvrgrt,

Arnoud.

Ziet er erg goed uit de Mach 1, gelijk wat oude foto's terug gekeken heb er twee gehad misschien toch maar eens een 3e bouwen maar dan met E-motortje.
Veel plezier met de maiden.

Ton

Maiden Flight !

Gisteren, zaterdag 21 feb, op de voormalige vliegbasis Valkenburg runway 34. Oude tijden herleefden, motor gestart, gas erop en de Mach 1 gaat er als een raket vandoor. Behoorlijk downtrimmen en dan vliegt de Mach 1 perfekt. Een paar keerfiguren, rollen, rugvlucht en daarna landen. het verloopt allemaal soepel.

De roeruitslagen zijn precies goed. Eind December heb ik kontakt gehad met Mike Mueller, de flying buddy van Norm Page (ontwerper van de Mach 1) in de jaren 70. Hij heeft mij de correcte roeruitslagen voor de Mach 1 doorgegeven. Mike vliegt nog steeds RC1/F3A en is eigenaar van F3Aunlimited.com. Heel erg leuk om met hem over de Mach 1 te discussieren.

De motor heb ik zelf een zijwaartsstelling van 3° gegeven, omdat een viertakt meer koppel heeft dan een tweetakt. De domping en instelhoeken heb ik allen op 0° gezet volgens tekening.
Doordat ik behoorlijk wat down moest trimmen ga ik domping aanbrengen om dit te kompenseren.
De struts van het hoofdlandingsgestel waren losgetrild. Hier wat platte kanten aangeslepen waardoor dit nu dus niet meer kan gebeuren.

Volgende keer de Mach 1 verder uitproberen.
Het is echter overduidelijk, de Mach 1 is een heel fijne kist !

image-2015-02-22.jpg

hoi Arnoud,
werkelijk een plaatje!!
Ik heb er zelf ook een paar versleten,vliegt er strak en lekker.
leuk om de kist weer eens te zien,het gaat wel kriebelen hoor.....
grt,Paul.

Bedankt allen voor de complimenten !
Goed om te lezen dat er zoveel oude herinneringen naar boven komen.

Heel leuk die link Dries, een echte Aviomodelli Mach 1 zie je niet veel meer.
In de VS wordt voor dit soort kits een zeer hoog bedrag betaald, de kist is daar nog heel populair.

Grt,

Arnoud.

Hmmm... heb hier thans een Mach One komen aanleunen... als een bevreemde kat naar een warme kachel... Is een bekende NL verschijning... vloog op Ter Apel, niet ver van hier.

Opvallend zware bak. Alleen de romp zonder servo's, wel met motor en landingsgestel... alleen al 2.300 gram. De vleugel nog niet gewogen. Kist voor een lange startbaan...

Op de bok en 60FP met zeer gezonde compressie, wonderolie gesmeerd, dat vind het glijlager ook fijn. Bedoeling is om hem te vliegen. Zou zelfs kunnen met een 100 gram lichtere 55AX, bijkans moet er dan lood in de snuit... en is dan lood om oud ijzer... OS...

Hitec retract servo trekt veel stroom, om een stroevig en nors Great Planes nylon mechanisme te bedienen. Wellicht converteer ik naar origineel Aviomodelli, nog verkrijgbaar, of naar een HK 3,5 kg retractable. Daar Hitec retractservo's over de top zijn geprijsd (nylon gears, en dan ook nog eens 37,50 vragen in NL???).

Hier nog een leuke link...
http://www.rcaeromodellismo.it/main/2012/remake-mach1-nasce-il-mach2012-by-easycnc/
Zie niet 1,2,3 een link naar CNC productie... maar vast wel daar te bestellen als men er een mailtje aan wijdt?? Zie ook andere links op de site... schitterende Axis warbirds Machhi 202 etc.
Oeps... Mach One??... staat hier in store :-)
http://www.easycnc.it/scheda_modello.aspx?Modello=9
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Unieke vondst Bas !
De "echte" Aviomodelli Mach 1 zie je heel weinig meer.

Waarschijnlijk is het onderstaande Mach 1 ? :

upload_2016-10-20_15-23-44.png

upload_2016-10-20_15-24-6.png

upload_2016-10-20_15-24-28.png

upload_2016-10-20_15-25-0.png

Een Mach 1 is geen lichte kist, is bedoeld om ook met veel wind mee te vliegen. Een 60 FP voorop ? Is niet heel veel vermogen. Echter, in de tijd dat de MACH 1 ontworpen is waren de vermogens van de motoren nog niet zo groot.

Afgelopen zomer mijn Mach1 voorzien van meetapp. (De YS heeft 2.2 PK vermogen)
Snelheid gemeten over 3 vluchten na licht aanduiken. (volgas door het keerfiguur)
Gemiddelde top-snelheid van alle metingen 210 Km/uur met piekmetingen van 230 km/uur.

Veel plezier met de Mach 1, het is een hele fijne kist !

Grt,

Arnoud.

Yep, dat is hem hoor? Zoe iets 'moet' je ook niet laten schieten denk ik.

Het is de bovenste die in de standaard staat. Nog in handen van de heer Germs, die hem vliegklaar gefixt heeft. Het wit is behoorlijk vergeeld.

Op een Aviomodelli Mach One 'hoort' in zekere zin een Super Tigre.
Of een mooie Fox Eagle... K&B... of Kraft. Naja... M'n Super Tigre met RA gaat ook niet passen wegens de uitlaat. De 60 FP er kan er mee door... Bijgevoegd een aardig PDF overzichtje van gewicht, vermogen etc.

Eigenlijk heb ik niet zoveel krachtige 10cc's liggen. Een 2-tal HB's, zeer vers, en 1x PDP (maar die is zo fonkel nieuw in doos, weer zonde voor gebruik) . En m'n gepompte 61 laat ik ook liever met rust. Een standaard HB komt denk ik niet verder dan een 46 AX. Maar geeft wel een prachtige uitstraling.
Wel een bende Saito's, bijvoorbeeld een FA-82... maar je komt met de prop in de problemen. 13". En boven de 10k aan toeren moet je met een Saito niet willen gaan. 11 x 8,5" dat soort propjes behoor je te roteren denk ik. Een schitterende YS komt daar in beter naar voren.
En dan moet/kan er uit de grabbelbak nog een Webra 61 of een Enya 61 worden opgelapt. Bijkans is die 60 FP nog zelfs sterker dan een van die twee?... VOX demper er op... showt ook mooi...

Ik denk dat ie best wel wel op de OS 60 er zal tuffen... maar eerst dat landingsgestel verbeteren... en dan die kleine wieltjes... prachtig... maar dat hotst en knotst over de mat...
Gr Bas

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Back