Mach 3 vaag probleem

Beste mensen,

Ik ben bezig met een cnc portaalfrees en vandaag heb ik de y-as met spindel en al aangesloten. Ik wilde dus even met Mach3 die as gaan uittesten, maar nu krijg ik een heel raar probleem. Wanneer ik de motor laat draaien dmv jogging, dan lijkt de motor bij het 'accelereren' vast te slaan. Alsof hij het hoge toerental niet aankan ofzo.
Het gekke is alleen dat ik een paar maand terug de motortjes ook al even getest had met Mach3 en ik kan me niet herinneren dat ze dit vastslaan toen ook deden.
Wanneer ik het programma Kcam gebruik dan heb ik dit probleem niet, echter draait de motor dan vele malen langzamer dan met Mach3
Dit probleem geld trouwens voor alle 3 de motoren. Ook heb ik Mach3 opnieuw geinstalleerd, maar dit gaf geen verschil.
Iemand bekend met dit probleem?

edit: Hieronder nog een kort filmpje van het probleem:
[media=youtube]JnyYHeWFias[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke ik ben weer even wat aan het proberen geweest.
Ik heb wat verschillende instellingen gedaan op de driver zelf met de kleine schakelaartjes (6 per motor) waarmee je de current setting, decay mode setting en microstep setting kunt instellen.
Vanaf de fabriek staat het als volgt:

current:75% van de (25, 50, 75 en 100)
decay: Fast van de (slow, 50, 25, fast)
microstep: 1/2 van de (1, 1/2, 1/8, 1/16)

-Wanneer ik de current settings verander naar één van de andere waarden, blijft het probleem bestaan.
-Wanneer ik de decay mode setings verander naar één van de andere waarden, blijft het probleem bestaan.
-Wanneer ik de microstep verander naar een waarde van 1/8 of 1/16 dan is het probleem voorbij, omdat de motor dan langzamer draait. Bij 1 en 1/2 draait de motor veel sneller en gaat hij dus weer 'vastslaan'.
Het is dus net alsof de motor het toerental niet aankan. Maar nogmaals blijft het raar, omdat ik me niet kan herinneren dat dit een paar maand geleden ook zo was toen ik het testte met de fabrieksinstellingen.

Was dat met dezelfde computer?

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een nieuwe computer, ouder computer er weer aangehangen , probleem voorbij.

succes,
Cor

er zit volgens mij een tooltje bij mach3 in de install map in program files waarmee je kunt testen of je signalen goed uit je pc komt.

Ik denk dat je met mach 3 je instellingen bij motor tuning moet veranderen.
Daar kun je ook de aantal stappen per mm instellen.
Met de instellingen van motor tuning moet je een beetje gaan expirimenteren
hoe de motoren het beste draaien.
En wat de maximale snelheid is

Nou ik heb weer wat lopen spelen met Mach 3. Het is allemaal nog vrij nieuw voor me, dus moet nog het een en ander uitzoeken.
Ik heb nu wat zitten spelen met de 'motor tuning and setup' in Mach 3 en krijg ik de motoren nu dan zover dat ze wat sneller draaien maar niet zó snel draaien dat ze weer vastlopen.
Nu heb ik alleen nog een vraagje over dat aantal stappen per mm wat je moet instellen.
Op de motor staat 1.8 graad. Wat neerkomt op 200 stappen per omwenteling van de as.
En de spoed van mijn spindel is 3mm.
Bij een step instelling van 1/8 komt dat dan neer op 200/3x8=533,33 stappen per millimeter.
en bij een step instelling van 1/16 dus op 200/3x16=10=1066,66 stappen per millimeter.
En met de velocity kan ik dan dus de snelheid van de spindel/stappenmotor regelen.
Is dit de correcte manier van instellen?

Dat met de stappen klopt.
Het is wel zo dat als je kleinere microsteps gebruikt dat de
maximale snelheid lager word.
Dus kun je het beste uitzoeken wat voor jouw machine het beste is.
Je hoeft het niet nou keuriger zetten dan wat er met je machine mogelijk is.
Omdat het weer ten koste gaat van de snelheid

Wat de maximale snelheid betreft kun je het beste gewoon proberen
Hoe de motoren nog mooi draaien.
Daarna zou ik het nog voor de zekerheid iets terug zetten.
Waardoor de machine betrouwbaarder word en minder kans op stappenverlies.

Het is eigenlijk best wel veel expirimenteren met de instellingen van de motoren.
Het verschilt ook wel per as met de instellingen

Velocity zou inderdaad wel snelheid zijn.
Bij mij staat er Duitse tekst bij ,ik heb zeg maar de duitse versie.
Met acceleratie kun je ook expirimenteren.
Met deze functie begint de motor iets langzamer waardoor
de maximale snelheid iets hoger kunt zetten.
Maar dat moet je niet te hoog zetten omdat je dan trage acceleratie krijgt.
Daar word de machine ook traag van .
Vooral als ie veel van de ene plek naar de andere plek moet .
Die dicht bij elkaar liggen.

Als je je machine helemaal klaar is kun je het beste met die instellingen gaan expirimenteren
net zolang tot je tevreden bent

Heel erg bedankt voor de reacties. Het een en ander begint nu duidelijk te worden.
De Y-as van de bank is nu bijna klaar, op wat extra verstevigingen na.
Ik heb alle stepsettings even geprobeerd en bij de stepsettings van 1, 1/8 en 1/16 maakt het geheel een soort van vibrerend/resonerend geluid.
Echter bij een stepsetting van 1/2 loopt hij super stil! Dus daar laat ik hem mooi op draaien. Ik haal een maximale snelheid van 580mm/minuut, nog best aardig vind ik!
Hieronder 2 filmpjes met een stepsetting van 1/8 en 1/2:

Stepsetting 1/8
aVAbiXrwmfw[/media] - CNC Portaalfrees Y-as (stepsetting 1/8).MP4

Stepsetting 1/2
tBhMDBLWa6A[/media] - CNC Portaalfrees Y-as (stepsetting 1/2).MP4

Laatst bewerkt door een moderator:
Houdt er rekening mee dat: hoe harder een stappenmotor draait, hoe minder kracht hij kan leveren. Voor een CNC-styro-snijder is dat niet zo'n probleem. Snijden gebeurt contactloos, bij frezen kan dat wel een probleem worden, want je moet je frees tegen het materiaal aan drukken. Hoe harder het materiaal hoe meer kracht je nodig hebt.

De kracht van een stappenmotor kun je beïnvloeden door de werkspanning. Hoe hoger de werkspanning hoe groter de draaikracht (ook wel: koppel).
Let er wel op dat je een redelijke stroombegrenzing instelt, anders worden je stappenmotoren heet (ook als ze stilstaan!!). De magneten van een stappenmotor beginnen hun magnetisme te verliezen vanaf pakweg 60 graden Celcius.
Tip: een man met matig eetlige handen kan iets van 55 gr.C. 2-3 seconden stevig vasthouden, daarna doet het zeer.

Gr. Dirk.

Sommige drivers voor de stappenmotoren hebben dat er in zitten.
Als de motor stil staat dan word naar een paar seconden de stroom gehalveerd.
Als dat er niet op zit dan kun je dat ook via mach 3 instellen.
Via ports en pins dan ga je naar uitgangs signaal.
Enable 1 vink je aan port is 1 pinnummer is 17.
Dat is mij toen verteld en dat heb ik gedaan en de motoren worden niet meer heet.

Back