machanischme voor het voorste duikroer

Ik ben bezig voor een nieuw machanisch systeem voor mijn voorste duikroer op mijn XXI duikboot, 2 mtr lang.

De vorige die ik hiervoor gemaakt heb Was veel te lomp en te zwaar en werkte ook nog niet goed,deze bediende ik met twee servo's,één voor het uitklappen van de roeren en de andere voor de diepte regeling.

Nu is mijn vraag of er een van onze duikboters een voorbeeld heeft van 'n systeem voor mijn duikroer,liefst met wat foto's,die er een patent op hebben mogen voor mij ook foto's plaatsen dan ik het lekker namaken 'n rechtzaak komt later dan wel.

Gr.Joop

Hoi Joop,

Hier de "originele Robbe oplossing". Eventuele juridische claims zijn dan ook vanuit die richting te verwachten .... :roll: :wink:

vdr1.jpg

De onderdelen. De gebogen messing asjes komen net voor de opgesoldeerde ring in een hevel te zitten die als draaipunt dient voor het inklappen.

vdr2.jpg

Het mechaniek ingebouwd. De stang met de dubbele kogellink zorgt voor het sturen van de roeren. De kogelkoppen zitten exact onder het draaipunt van de inklaphevels. Hierdoor kan de as met de roeren in het horizontale vlak wegdraaien zonder dat er iets op spanning komt. Mits de roeren neutraal gestuurd staan. De twee moeren die je ziet zijn dus de draaipunten van de klaphevels.

vdr3.jpg

Van boven. Hier de dubbelke stuurstang naar de hevels voor het inklappen. de hevels zelf liggen wat verscholen onder de rondingen van de boeg.

vdr4.jpg

Nogmaals uit een ander perspectief.

Dit systeem werkt gewoon goed. Alleen moeten de roeren neutraal staan als ze ingeklapt worden, anders loopt de boel klem. Ik heb dat gedaan met een servotester en een microswitch op de klapservo. Even gecopieërd uit het Gato-draadje:

Voor dat beveiligen heb ik al iets bedacht. Mechanisch beveiligen moet je niet doen, en spanning van een servo afhalen is ook niet ideaal. Hij blijft dan staan zoals hij staat, op een mogelijk gestuurde uitslag, maar kan ook nog even een klein klapje geven.

Ik ga het volgende doen. Op de klapservo komt een micro-switch die schakelt als de roeren vanuit horizontaal net beginnen in te klappen. Deze switch komt in de pulsdraad van de stuurservo te zitten. In de uitgeklapte stand staat de pulsdraad van de stuurservo naar de ontvanger geschakelt. Die werkt dan dus als normaal. Als de roeren dan net beginnen in te klappen schakelt de switch die pulsdraad naar de uitgang van een servotester. Die staat afgestelt op 'neutraal roer', en de roeren gaan dan in de veilige inklap-stand. Bovendien kun je dan de roeren ingeklapt ook niet meer onbedoelt bewegen. Bij het uitklappen komt de ontvangerpuls weer op de stuurservo te staan als de roeren bijna volledig uitgeklapt zijn, en we kunnen weer sturen. Ik heb dit zo ook in de U 2540 gedaan, en dat werkt perfect. Geen 'human error' meer mogelijk, en de ingeklapte stand van de roeren is met de servotester ook nog eens netjes af te stellen, onafhankelijk van de uiteindelijke neutrale trim.

Hopelijk heb je hier iets aan. Mocht je fullsize foto's willen kan ik je die mailen.

Hi Lex

Nog bedankt voor de gegevens en de foto's.Het concept van mij heeft wel iets van Robbe weg,maar alles was veel zwaarder,je kon het zo in een echte duikboot bouwen!

Ik had op de duikservo ook een micro switch gemonteerd en schakelde alleen in als die neutraal was ,dan kon pas de klap servo werken, anders liep de boel vast.

Ik zal even afwachten of er nog meer gegevens binnen komen dan denk ik dat ik weer het zelfde systeem weer toe pas,maar dan veel lichter.

Het systeem is op mijn site van de XXI te zien,twee foto's.

Gr.Joop

Back