mag een brandstofprop op een elektro???

daar ik overgeschakeld ben op elektro,lig ik hier met een hele boel brandstofprops allemaal nwe(20stuks)
vandaar mijn vraag of het eventueel kan op elektro-------de meeste props zijn APC's en masters
waarom wel of niet??
alvast bedankt

Zou ik niet doen, brandstofprops zijn vaak een stuk zwaarder. Gaat je elektromotor echt niet leuk vinden.

en als de landing toch een x fout gaat en je heb een electro prop dan breek i
met een brandstof prop breekt i niet dan breekt je motor uit je vliegtuig als het tegen zit

doe je nog een propsave op je elekto motor scheelt je ook heel veel props

Kan best. Echter een electroprop heeft een beter rendement, zeker bij de lagere toerentallen. Voor hogere toerentallen, lees vanaf 15000 toeren kan je met een brandstofprop prima vliegen.
Blijft echter, een electroprop zal veelal beter presteren.
Voor de motor zal het, mits goed uitgebalanceerd, niet veel uitmaken. Zo word er op de club gevlogen met een brandstof 8*8 op een borstelloze electromotor, en heb ik zelf met een 6*3 brandstofpropje op een speed 400 erg goede ervaringen.

Van mij mag het ook. :thumbsup:

Alleen zijn de elektroasjes wel erg kwetsbaar bij een landing op de prop is die mogelijk krom.
Rendement verschil tussen de props geloof ik niet in, de toerentallen van E en B motoren zitten in het zelfde bereik. (ergens tussen de 10 en 35krpm)

Ik gebruik bij een 4220 motor op 6 cellen een brandstof prop, ik heb het met een paar APC-E props geprobeerd maar die gaan met de toerentallen en vermogens in dit bereik flutteren.
Er is wel mee te vliegen, maar ik ben nu van dat storende geluid af. Het zal ook niet echt goed voor het rendement zijn zo'n klaperende prop.

zo te horen (lezen) ,zijn de meningen verdeeld...
ik weet nog niet wat ik ermee ga doen,verkopen of mee vliegen
ga nog een beetje afwachten wat jullie hier verder over zeggen..
alvast bedankt voor de vlugge reacties

Het hangt van de motor, het toestel en de prop af.

Voorbeeld.. een Graupner G-Sonic brandstofprop is relatief licht, vergeleken met bv. een APC brandstofprop.

Ik heb zelf een hele tijd zonder problemen gevlogen met een 11*7 G-sonic prop op een Robbe Roxy 3536/06. Draaide hetzelfde toerental ermee als met een 11*7 APC-E.

Dat was overigens op een BMI Vision EP en later op een Multiplex Gemini.

Dezelfde motor kan ook gemonteerd worden op een Acromaster, echter Mutliplex raadt voor de Acromaster heel specifiek af om er een brandstofprop op te zetten, ivm. resonatievibraties waardoor de neus kapot zou kunnen gaan.

Ik heb overigens exact dezelfde vraag een tijd geleden ook gesteld op het forum en de reacties waren toen bijna zonder uitzondering positief.

Volgens mij is dan ook het antwoord: ja in principe kun je een brandstofprop gebruiken op een electrotoestel, echter het kan zijn dat er voor jouw specifieke motor of toestel bezwaren hiertegen zijn.

Gewoon proberen dus ;)

het is voor een gemini met motor;2217/07 Brushless Outrunner 1430KV op 3S 3200mah
met een 10x5 E gaat ie goed maar wil eens kijken wat ie doet met een andere prop ,dan moest ik me geen nwe kopen

en ook voor in de toekomst andere vliegtuigen met die brandstofprops te voorzien

Back