Mag er wel of niet binnen gevlogen worden met trex?

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Gbaby, 21 feb 2006.

  1. Gbaby

    Gbaby

    Lid geworden:
    21 feb 2006
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Koolskamp
    Hallo, heb mij net geregistreerd om een vraag te stellen en hopelijk eerlijke antwoorden te krijgen.

    Zit in een indoor club, al een tijdje nu en heb 4 maanden geleden een trex gekocht. geen wolkje aan de lucht. Na de tweede of derde sessie krijgt er iemand in zijn bol dat er daar niet mee indoor mag gevlogen worden omwille het feit dat hij meer weegt dan 500gr 8O .

    ik ben hierdoor lichtjes :mad:

    Zou hierover een eerlijke objectiefe mening willen horen. omdat ik deze zelf niet kan geven. (hopelijk is er respons)


    (hopelijk staat dit bij het juiste onderwerp)
     
  2. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Er zijn meer draadjes over regeltjes (onder andere m.b.t. indoor) geweest.
    Harold stelling, waar ik in mee ga, is: "Regeltjes zijn voor de dommen".
    In plaats van je tegen deze regel te keeren kun je beter nagaan waarom men nu in 1 keer met die regel op de proppen komt. Hoogstwaarschijnlijk is er recentelijk iets voorgevallen, waardoor mensen zich onveilig voelen ofzo, en probeert men dit tegen te gaan met deze regel.
    Gewoon praten met de juiste personen en naar een alternatieve afspraak zoeken lost denk ik meer op dan gaan schermen met, in xxxx mag je wel met een TRex indoor vliegen.
    Het geijkte antwoord is dan hoogstwaarschijnlijk: "Dan ga je daar toch lekker vliegen"


    Rick

    P.S.: Er zijn ook indoor-clubs waarbij het maximum-gewicht voor heli's is vastgesteld op 350 of zelfs 300 gram.
     
  3. elke club heeft z'n eigen regels in verbad met indoor toch?

    persoonlijk zou ik me er nix van aantrekken en ik vind het redelijk
    logisch dat je redelijk :mad: bent :wink:
     
  4. Wobben

    Wobben Guest

    Zit tussen de oortjes. Een T-Rex is niet veel gevaarlijk dan b.v. mijn 350 gram Brushless piccolo...


    Gevaarlijkheidsfactor:
    -Ervaring vlieger
    -Apparatuur
    -ruimte
    -manier van vliegen
    -gewicht


    En in die volgorde ! :)
    Ik vind Alan indoor met een T-Rex minder gevaarlijk dan een newbie met een lama.
     
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ooit in het begin van het indoorvliegen, ging men met alles wat vliegen kon indoor vliegen .... om daar een beetje paal en perk aan te stellen zijn op veel meetings maxima gesteld aan gewicht en vermogen .... gewicht meestal 500 gram ....

    Maar omdat indoorvliegen niet onder de luchtvaart wetten valt, is in principe bijna alles toegestaan ... en een vereniging mag mag zijn eigen regels (democratisch) samenstellen en opleggen, deze moet wel in de statuten of in één of ander regelement opgenomen zijn (is ook de wet) ....
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De standaard regels zijn 350 gram voor heli's en 500 gram voor vast vleugel modellen. En dit heeft totaal niets te maken met wel of geen ervaring.

    Die regel voor heli's heeft zijn oorzaak in die grote propellor die op zijn dak zit. Bij veel moderne kleine heli's zijn die in combinatie met de sterke motoren heel erg goed in het vernielen van alles wat je maar kan bedenken. Mocht je ooit crashen met zo een heli dan loop je het risico dat er schade aan de hal word aan gericht. Als dit ooit ergens gebeurd dan ben je die zaal gelijk kwijt en als zich dat rondspreekt onder de sporthalbeheerders dan ben je gelijk een veel groter aantal kwijt.
     
  7. wie heeft die regel dan wel bepaald :roll:

    ik vind het zever om normen te stellen op het gewicht :wink:
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De oudste indoorgroep in Nederland heeft toendertijd die regel ingevoerd. En tot nu toe is er nog geen reden om hier vanaf te wijken.
     
  9. in dit geval vind ik het wel een reden om er van af te wijken,
    als je model wat meer weegt en je brengt niemand in gevaar (of toch niet meer dan met een ander toestel :lol: ) dan moet het toch kunnen...
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    nope, is geen reden om hiervan af te wijken.

    Let wel, elke groep heeft zijn eigen regels. De meesten andere indoor groepen hebben die zo overgenomen van die oudste groep.

    Dit zijn dingen die je op een vergadering of tijdens een bijeenkomst met de groep moet regelen. Zoals Dirk al aangeeft moet je dit voorleggen aan de vergadering en die ledenvergadering beslist. Ik persoonlijk zal dan altijd tegen stemmen ongeacht wie er met die heli vliegt.

    Zo moet ik ook zeggen dat ik soms van die picolotjes of klonen hiervan zie waarvan ik alleen al bang wordt van het extreem hoge rotortoerental. Het liefste zal ik dan de zaal verlaten en als die heli geland is weer terug komen.
     
  11. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    theo
    ik ben het eigenlijk zo als je weet niet eens met de regel 350 gram voor heli's
    heb je al eens gezien wat een elektro motor met apc prop doet. je weet wel die harde grijse gevallen.
    ik heb al genoeg kleine streepjes gezien op een vloer even met de prop op de grond komen terwijl die lekker toeren draait. van helis die de grond raken op zon manier geen enkele streep of gat gezien.
    plus het is een ervarings vraag stuk en daar was jij het pas geleden via msn nog over eens.
    er zijn geen standaar regels voor te maken.
    maar omdat de vliegtuig mensen liever geen heli's zien heben ze de heli's ook wel een beetje in de hoek gedauwd.
    natuurlijk zijn er ook meetings waar dit stukken minder gebeurd.
    maar als ik hoor dat een heli van 350 gram max mag dan weet ik dat ik daar als model heli vlieger daar eigenlijk alleen welkom ben om het geld.
    dus kom ik daar niet.
    gelijke moniken gelijke kappen.
     
  12. Aaalie

    Aaalie Guest

    Ooohhh ooohhh,

    Volgens mij weten we welke kant deze discussie wéér opgaat (bij het lezen van de topictitel dacht ik al :? ...).

    :eek:ntopic:
    Laten we eens vernieuwend zijn, en eens proberen een andere kant op te gaan (al kost dat wat moeite :wink: ). Het zou ook fijn zijn als de organisator van de bewuste indoor eens de daadwerkelijke reden zou geven van het opeens niet meer mogen vliegen van de T-rex. Dat geeft wat meer duidelijkheid (en mogelijk begrip).
    Er is me eens "verboden" te vliegen met een toestelletje die minder woog dan menig motor van een indoormodel (54 gram). Na uitleg... oké... je kan gelijk hebben... (niet dat ik het er mee eens was, maar waarom was wel duidelijk).

    Groetjes A.
     
  13. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Indoor kan op twee manieren:

    Je bent lid van een (indoor)vliegclub, en betaald contributie per jaar, de vliegclub huurt de zaal en de leden mogen hier gebruik van maken, al dan niet tegen vergoeding. Dan heeft zo'n vereniging een bestuur, statuten en regelementen .... en leden dienen zich aan die regelementen te houden .... zijn er die het niet eens zijn met die regelementen (of de handhaving daarvan), dan bieden de statuten en/of het huishoudelijk-regelement de regels hoe dit binnen de vereniging "uitgevochten" dient te worden.

    Ben je echter "gast" bij een adhoc vliegclub
    Dus "iemand" huurt een zaal en met zijn instemming mogen er "gasten" mede gebruik maken van de zaal .... dan is degene die op dat moment de verantwoording draagt voor de zaal, ook degene die de regels bepaald voor de "gasten" .... waarop (wettelijk) geen enkele vorm van beroep mogelijk is, hoe onredelijk deze ook mogen zijn ....

    Je kan natuurlijk ook nog "gast" zijn bij een "echte" vereniging, ook dan heb je te houden aan regels zo als zij die op dat moment opstellen, en als "gast" heb je je daarbij neer te leggen, zelfs als ze strijdig zouden zijn met hun eigen regelementen (je bent immers géén lid) ....

    Praktische conclusie, die gene die op dat moment de verantwoording heeft voor de zaal bepaalt op dat moment autocratisch wie en met wat gevlogen wordt, in een vereniging kan je daarbij achteraf je gram halen, ben je "gast" dan pas je aan aan de wensen van dat moment, of je blijft weg.

    Wil je dat gezeur niet is er maar één oplossing zelf een zaaltje huren .... en dan bepaal jij de regels.
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    In Delft en Leiden kan er gevlogen worden met grotere electro helies.

    Niet dat ik er bij zal staan.. Met een trex ben ik snel even weg achter iets stevigs.

    Met mijn piccollootje en hb-cp-tje kan ik rustig tegen mijzelf aan vliegen.
    Of per ongeluk tegen loslopende en nooit uitkijkende rondrennende kinderen.
    Auw. Blauwe plek, niks meer aan de hand.

    Met een t-rex, vooal wat gepimpt, is dat een heeel ander verhaal.
    Al eens (goed!) nagedacht over persoonlijk letsel wat je met een grote heli kunt aanrichten, en hoe ongelukkig je anderen en jezelf ermee kunt maken?

    Blijkbaar voelen die anderen zich nu na enig aankijken ook niet veilig meer, en spreken ze je er mbv de regels als kapstok erop aan.

    Een heli als een trex hoort buiten. punt.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Er is altijd wel even een blok van 15 min in te lassen zodat mensen met een t-rex een rondje kunnen vliegen. iedereen die dat dan gevaarlijk vindt kan dan even een kopje koffie halen ;)

    Ik neem mijn ark 400 vanavond ook mee, is vast wel iets te regelen. Die shockflyers zijn ook gevaarlijk. Laatst koste het me bijna een oog! Ligt dus niet aan de kist maar aan de piloot en de betrouwbaarheid van zijnmateriaal. ik vlieg op de ark met dubbel super pcm. kleine kans dat die vol het publiek en duikt. Dan ligt die al lang op de grond zonder motor.
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Auto eject? 8O
     
  17. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    pcm fail save motor uit geprogrameerd niek
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Niek snapt me best wel ;)
     
  19. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Ben het volledig eens met Niek z'n stelling. Een Hummingbird-Esky-Dragonfly-Carboon kan je volle vaart tegen jezelf aanknallen en er nog mee lachen, maar een T-Rex of een X-400 is een heel ander paar mouwen. Als ze daarmee beginnen rondsnorken ga ik in de kantine zitten, samen met menig ander clublid. Daarom hebben we ook beslist om in de toekomst strenger te zijn op die 350g-regel. Versta me niet verkeerd, ik heb geen probleem met T-Rex piloten, ik was er bijna zelf één. Maar heb er nog eens goed over nagedacht en kwam tot de conclusie "te klein voor buiten, te groot voor binnen"
     
  20. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    350 gram is echt max een piccolo met lipo net groot genoeg om net veilig te kunnen vliegen.
    en waarom wel vliegtuigen van 500 gram
    en dan geen helis tot 500 gram
    bij mij is het simpel als je veilig kan vliegen er mee mag het tot en met trex formaat
     

Deel Deze Pagina