Mag het ietsje meer zijn?

Gister heeft helaas mijn 10 Amp regelaar de geest gegeven. :cry: De motor hield er plots mee op. Het vreemde vond ik dat na het loskoppelen van mijn 3S1P Lipo pack minuten na tijd nog even de servo's hoorde tikken.
Wat achtergebleven spanning in de regelaar?

Het was een 10 Amp Robbe regelaartje voor 6-8 cellen. Die kan nu dus de container in. Drie keer lipo's staat gelijk aan 9 cellen en ik denk dat dat het euvel geweest is. Vol gas vlieg ik zelden en heel kortstondig (max 8sec.)

Heeft dat hem toch de das om gedaan of is het puur toeval?
Welke regelaar gebruiken jullie bv in de holidays met 3xlipo's?

Holiday: Schulze Slim 05be met sp300/7.2 en Günther op 3s1p Etec1200... gaat wonder boven wonder prima. Ik vlieg denk ik max. 30 sec achtereen volgas.

Ennou: Robbe RSC110 (zelfde als jij?) met sp300/6V 1:5 9x4.7 op 3s1p Etec1200, zou tot 12A trekken...

Het verbaast me dat de regelaar de geest geeft, claimen toch allen tegen overbelasting beveiligd te zijn?

Sorry sorry sorry ik zat er met mijn snelle analyse dus goed naast. :oops:
Het plotsklaps stilvallen van de motor zonder enige aanleiding deed mij vermoeden dat de regelaar de geest had gegeven. Dit blijkt dus niet zo. Na het demonteren van de speed 300 bleek 1 koolborstel verdwenen te zijn en het lipje waaran dat ding bevestigd is was volledig uitgescheurd en stond onder een hoek van 90 graden.

De kogel is door de kerk en er gaat een brushless in. Ik heb totaal geen kaas gegeten van deze materie.

Dus ..... schiet mij maar lek. Wat moet ik nemen voor een kist van 280 gram zonder motor en 3 lipos zodat ik lekker kan hooveren. Ik hoor veel geluiden over een Hacker B20 maar deze is wel erg duur.
Alternatieven???????

Om met de woorden van Didier te spreken heb jij er dus ook een BL van gemaakt. :lol: Het is wel duidelijk dat de sp300/6V veel (te) sneller de geest geeft op 3 lipo's. Dus de 280BB of BL...

De Ennou voldoet wel aardig aan de beschrijving van Theo, wat zou hier bv aan BL aandrijving op kunnen, bij voorkeur met een Mega?

Hmm. Als een ENNU met lipo's zonder motor al 280 gram weegt kun je beter eerst het lood eraf schroeven............ :D

De Mega 16/7/10 met de hier voor leverbare 1:2,8 bolt-on vertraging moet lukken. Op een 3s lipo pakket 7,5 A met een GWS 10x4,7 (5800rpm) en bijna 10 A met een GWS 11x4,7.

Motor weegt 48 gram, gearbox met meenemer 9 gram en prop (GWS 10x4,7) 7 gram.

Bert,

Het gaat dus om dit model. Extra met spanwijdte 80 cm. Weegt met 3 X 1200 E-Techs en zonder dus motor 280 gram. Hier wil ik dus een brushless in doen die later dus ook voor andere modellen tot zo'n 400-500 gram prima inzetbaar is. Moet dus wel draaien op die 3 lipo's :wink:
Niet geheel onbelangrijk is ook welke regelaar er bij moet.
Kom maar op met het advies. Bestelling gaat deze week de deur uit want zoals jij al zegt "een dag niet gevlogen is ........"

De nieuwe PJS 550 een optie?

afb355.jpg

Ja, de PJS 3D 550E doet het goed op 3 Lipo's. Blijft met een 11x4,7 GWS prop net onder de 10 Amp met een Castle of Jeti-Master regelaar in hoogste vertiming. Met een Schulze future op "harde timing" is het stroomverbruik 2 Amp meer en het toerental zo'n 1000 rpm meer.
Het is een leuke motor om modellen tot 400 gram te laten prophangen.

Als je een model van 500 gram goed wil laten hoveren moet je meer aan een zwaardere motor denken, zoals een AXI 2808/24 e.d.

Back