mag je op de dijk?

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door matti, 5 mei 2020.

  1. matti

    matti

    Lid geworden:
    25 jul 2013
    Berichten:
    5
    Beste mensen,

    Ik stond vandaag op de dijk bij de Eemshaven met mijn zweefvliegtuig (zonder motor). Het toestel vloog geen 50 meter hoog en geen 100 meter van mij van vandaan. Ik kreeg een boze meneer die mij vertelde dat ik op de dijk niet mocht vliegen, streng verboden (aldus de meneer) en hij ging mij dringend verzoeken onmiddellijk te stoppen. Ik had even geen zin in een ruzie en ik ben gestopt. Mijn vraag aan het forum is: heeft die meneer gelijk? Mag je op de dijk niet vliegen? Ik had ergens gelezen dat onder de 50 meter en binnen 100 meter van de bestuurder mocht. Kan iemand me meer duidelijkheid geven?
    Alvast bedankt!
     
  2. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Qua vlieghoogte en afstand zat je goed, maar er is meer.....In alle gevallen heb je toestemming van de gebruiker (de huurder/eigenar) nodig. Dus het kan zijn dat deze meneer gelijk heeft. Maar alleen als hij die eigenaar of huurder is, of vertegenwoordigt kan hij je ook werkelijk verbieden om daar te vliegen. In elk geval goed dat je het niet hebt laten escaleren...
     
  3. matti

    matti

    Lid geworden:
    25 jul 2013
    Berichten:
    5
    Flymax, bedankt. Kan je me misschien ook vertellen waar ik deze waardevolle info kan vinden. Ik ben heel dankbaar!
     
  4. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Hmmm, dijk bij de Eemshaven is een nogal uitgestrekt gebied. Ter hoogte van de industrie is verboden gebied en is ook met borden aangegeven.
    Echter, een gedeelte van de dijk is vrijgegeven voor recreatie, daar zou je dus in principe (*) mogen vliegen.

    Zoals ik schreef, kom er ook wel eens, vroeger regelmatiger. Mijn advies, een zgn buitengewoon opsporingsambtenaar zal zich wanneer hij/zij je gaat aanspreken ten eerste identificeren en vervolgens melden tegen welke regel je in overtreding bent.
    Uit je verhaal maak ik op dat dit niet is gebeurt. Grote kans dat je een vogelliefhebber, natuurliefhebber, wandelliefhebber of een liefhebber van autoriteit hebt ontmoet die als persoonlijke mening heeft dat onze hobby niet zou mogen. Volgende keer gewoon doorvragen dus.

    (*) De dijk is in beheer van het waterschap Noorderzijlvest. Zou je heel netjes "toestemming" kunnen vragen of onder recreatie ook dient te worden verstaan modelvliegen ex. https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-59596.html
    Ik zou in het recreatiegebied (!) met verstand de volgende keer gewoon een stukkie verder gaan staan en dit uitgeprint meenemen.

    Johnny
     
  5. matti

    matti

    Lid geworden:
    25 jul 2013
    Berichten:
    5
    Jhonny, bedankt! Het ging inderdaad om een vogelliefhebber want hij zei dat mijn zwever de rust van de vogel zou verstoren (waar ik was waren er geen vogels). Ik was trouwens op het stuk dijk tussen de Eemshaven en Noorkaap.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Het kan zijn dat het hier een stilte gebied is. Een gebied waar vogels broeden. Daar mag je niet boven vliegen en ook niet zweven.
    Navraag bij de gemeente doen ? Boa`s weten het ook.
     
  7. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Hoi,

    Weet dat het wel broedseizoen is en recreatie is dan op de aangewezen gebieden beperkt. De bordjes hingen / hangen vaak in de hekken. Kijk even bij de roosters. Ook "mijn" boer heeft nu vogeltjesland en mag ik niet vliegen.

    Ben je toevallig deze man tegen het lijf gelopen? https://www.noorderzijlvest.nl/dijkeemshavendelfzijl/@16052/even-voorstellen/
    Scharrelt wat rond namens de bouwcombinatie.

    Zie verder mijn advies, regels kennen en je altijd correct gedragen en open vragen stellen. Iemand die daar niet tegen kan / nog harder gaat blazen is met zekerheid geen autoriteit maar ook (net als jij) een belanghebbende.

    Johnny
     
  8. ErwinF

    ErwinF

    Lid geworden:
    24 feb 2019
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Groningen
    Het ligt daar aardig onder vuur geloof ik. Het kitesurfen mag daar ook niet meer (ondanks recreatiezone). Dit vanwege een Helikopterlandplaats die daar ergens zou liggen. Kan zijn dat ze er ook moeilijk over gaan doen als je daar gaat vliegen.
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Dit soort gebieden worden beheerd door waterschappen en zij hebben de authoriteit toegang te verlenen en te weigeren, eventueel afhankelijk van de activiteiten die er plaats vinden.

    Ik heb in 2018/19 uitgebreid contact gehad met het waterschap Hunze en Aa in verband met het vliegen van een F3F wedstrijd op de dijk wat ten zuid-oosten van Termunten.
    De waterschappen zijn zeer zorgvuldig op hun dijken, zeker de directe zeedijken zoals daar.
    In eerste instantie wilde men er in het gehaael niet over praten, maar na een gesprek over de momenten dat wij er zouden willen vliegen werd het volgende afgesproken:

    De zeedijken zijn kwetebaar en de graslanden zijn een belangrijke bescherming van de sterkte van de dijk.
    Van April tot Noveber is het gras groeiend en wordt door zorgvuldig beheer met schapen in stand gehouden.
    We hebben in principe toestemming gekregen op op incidentele basis daar een wedstrijd te vliegen in de maanden November t/m Maart indien we dit minimaal 3 dagen tevoren hebben aangemeld en een vertegenwoordiger van het waterschap in de gelegenheid is gesteld daarbij aanwezig te zijn.
    Ook werd er een maximum aan personen en voertuigen afgesproken.

    Het afgelopen seizoen is het niet qua wind nodig geweest daar een wedstrijd te organiseren en dus een aanvraag te doen, maar duidelijk is dat zomaar vliegen, en zeker tussen 1 April en 30 September zeker niet mag.
     
  10. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Interessant voor mij, gezien ik in Groningen woon en dit ongeveer de enige plek in de verre omgeving is waar ik zou kunnen hellingvliegen.
     

Deel Deze Pagina