Magic 2

Discussie in 'F3-RES' gestart door jowa, 12 nov 2020.

  1. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    De Magic 2 2MT is een in oktober 2020 uitgebracht f3res model. Dit model, afkomstig uit Cyprus, is ontworpen en geproduceerd door Salahi Tezel. Volgens Salahi is mijn model de eerste in Nederland en daarom zal ik de bouw hier beschrijven.
    In tegenstelling tot de Magic pro, welke in samenwerking met Yust / Tezel gemaakt is heeft de Magic 2mt twéé remkleppen, aan gestuurd door één servo. De 2MT is in drie versies verkrijgbaar: SL ; 345 gram, Allround ;410 gram en Monster ; 445 gram.
    De allround zou tot 15 km wind aankunnen, en dat is voor mij, onder Nederlandse omstandigheden prima. Alle gewicht onder de 410 gram is winst. Eventuele motorisering kan altijd nog en dan zou het totale gewicht aanvaardbaar blijven bij voldoende stevigheid.
    De SL is voor mij nu te fragiel. Terugvliegen (uit een bel) met slechts 345 gram roept vraagtekens op.

    Ik ben erg gecharmeerd van de elipsoide vleugels. Het gemodificeerde Ag 24-25-26 profiel vlieg ik zelf niet maar zien we veelvuldig in Nederland. Dit lichte model is een keuze bij windstil weer of zwakke omstandigheden. Mocht de wind aantrekken stap ik over naar de XDream te meer omdat deze wel over een Dbox vleugel constructie beschikt.

    Overigens is een bouwbeschrijving van de 2MT niet voorhanden en wordt je verwezen naar een algemene Facebook pagina. Eerst maar eens beginnen. 20201112_134333.jpeg 20201112_134934.jpeg 20201112_135511.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2020
    jve en Lyckele vinden dit leuk.
  2. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    De Sl is niet fragiel vorige week woensdag in het oosten van Nederland nog mee gevlogen met een windje 2 van de week de monster los gelaten op de helling dan gaat mijn persoonlijke voorkeur toch naar de pro. De SL is wat constructie het zelfde als de monster alleen het hout is gesorteerd op gewicht.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2020
  3. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Het begin is er. De zijwanden van de romp bestaan uit 3 mm balsa, en niet uit een combi van balsa en triplexfineer. De passing is erg goed. Ik kan nog geen schuine of trapeziumvormige randen ontdekken door het laseren. De dikke wanden zien er wat lomp en grof uit maar zal de stevigheid ten goede komen.
    20201114_220302.jpeg 20201114_220325.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2020
    jve en Amigo II vinden dit leuk.
  4. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Het neusje maar met epoxy aan de romp gelijmd, een beetje extra lijm in de neus kan geen kwaad. De romp zit in elkaar. Als de bevestigingspunten van de vleugel bepaalt zijn, wordt alles nagelijmd. Nu kan ik nog wat schuiven. 20201114_233526.jpeg 1605393963291.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2020
    jve, Amigo II en TheNorb vinden dit leuk.
  5. Amigo II

    Amigo II

    Lid geworden:
    18 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Eindhoven
    Mooi project Johan, leuk om te volgen en succes met de bouw.
     
    jowa vindt dit leuk.
  6. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Dank je, Hans. Het bouwen gaat rap en is eenvoudig mits je de tekening door hebt. Deze is veel makkelijker te bouwen dan de XDream.

    Het hoogte- en richtingsroer zijn 'in progress'. Alles past perfect. Nauwelijks kiertjes.
    Volgens mij is het hoogteroer een plankprofiel en hoeft dus niet in vorm geschuurd te worden. Het is dan ook geen pendelroer natuurlijk, zoals bij de Xdream die ik als referentie neem. 20201115_170905.jpeg 1605457531598.jpeg
     
    jve vindt dit leuk.
  7. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Schuurwerk is begonnen. Het mooiste vind ik een tangiale voorlijst, maar dat strak krijgen valt nooit mee. 20201115_222527.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2020
    jve en Amigo II vinden dit leuk.
  8. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Het bewegende deel van het richtingsroer ruim 12 mm verlengd. Het origineel was me te klein. Ook kan je zo de eindlijst mooi taps schuren. Het bevalt me wel. 20201115_234110.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2020
    jve, Thedo, Ard Schell en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Verschil in grootte van de richtingsroeren: achter die van de Xdream. Wel is de geometrie van de vleugel verschillend tussen deze twee modellen. De Magic 2MT heeft oren van 30 cm, de Xdream slechts 23 cm. Dat heeft natuurlijk ook invloed op het cirkelgedrag evenals de het richtingsroer. Maar een stabiel vlucht vind ik ook belangrijk. De 'vrije vlucht' jongens kunnen hier vast het een en ander over uitleggen. Mijn modificatie is puur op gevoel.

    20201117_140317 (1).jpg
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2020
    jve, Mario Doetinchem en Ard Schell vinden dit leuk.
  10. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    In het middendeel van de vleugel zit een 10x8 mm koolstofbuis. Met een klein busje van 8x6 is er een verloop naar de 6 mm verbinders en de aansteekvleugels. Dit pas ik iets aan zodat ik wat ballast (tot 25 gram) in de buis kan schuiven. Hoewel de buis hoh 58 mm vanaf de voorlijst zit en het gewenste zwaartepunt op 78-83 mm. 20201118_233359.jpeg 1605739546489.jpeg
    Ik verwacht niet om met ballast te vliegen, maar ik wil de mogelijkheid open houden.
     
    jve en reing vinden dit leuk.
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik was met de X-dream blij verrast hoe goed de ballast werkt. Ik verwacht dat ik er vaak mee ga vliegen! Vlieg je meestal met weinig wind of denk je dat dit model het niet nodig heeft?
     
  12. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Ik wil dit model vliegen met weinig wind. Gewichtsbesparing is het devies. De bouw is tov de XDream veel lichter en minder stevig. Ook al door het ontbreken van een Dbox en ook een lichte koolstofbuis als hoofdligger. De staartbuis is ook zo'n beetje de helft van die van de XDream. Is een dunne staartbuis bestand tegen de dwarskrachten bij aanduiken en heb ik dan voldoende hoogteroerwerking? Voor mijn gevoel allemaal binnen het gematigde spectrum. Met mijn vliegstijl pak ik dan bij wat wind de Xdream. De afweging was: een Magic 2 MT met vlieggewicht van rond 400 gram of een lichte XDream bouwen. En ik was nieuwsgierig naar dit profiel. Ik denk dat het tactisch beter was geweest om een lichte, een normale en een zware XDream te vliegen, binnen het wedstrijdmilieu, maar daar begin ik nu niet aan.
    Deze Magic vliegt straks toch wel, net als elk model. Alleen blijft de vraag of de Magic 2 mijn voorkeurstoestel wordt of een reservemodel. Ik ben er tenslotte niet mee getrouwd. Het gaat uiteindelijk om het plezier dat je er aan beleeft, met of zonder wedstrijden. Én, soms is wedden op twéé paarden ook een tactiek.
     
    Hein.z en Amigo II vinden dit leuk.
  13. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hoi Johan,

    Is dat de lengte of hoogte? Verschil in de tip maat.
    Hoe is het verschil van de vleugel tussen de X-dream en Magic?
     
  14. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Dag Lyckele, het verschil wat opvalt is in de lengte(spanwijdte) richting. De oren van de Magic 2 hebben het knikpunt 7 cm dichter bij de romp. Het middendeel is overigens wel bij beide 80 cm breed. Ik verwacht dan ook een hoge eigenstabiliteit door de grote oren. Natuurlijk is het ook afhankelijk van het profiel van de vleugel, koorde en de uitvoering van de staart. Maar uit voorzorg heb ik het richtingsroer vergroot. (Dan maar iets meer expo op richting.) Maar misschien kan @Rick NL er iets in zijn algemeenheid over schrijven.

    Ik ben nu bezig met de vleugels maar uiteraard is er een verschil in mijn geliefde Ag 34-35-36 profielen en de Ag 24-25-26 profielen van de Magic 2MT en o.a. de Slite series. En de Xdream heeft een trapezium vormige vleugel om de bouw enigszins eenvoudig te houden waar de Magic mooie ronde vormen heeft.;) Binnenkort kan ik de foto's laten zien met de vergelijking.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik ben heel benieuwd. Eigenlijk moet ik voor mijn xdream nog een nieuw richtingsroer en hoogteroer maken op "zo licht mogelijk",
    dat zou meer brengen dan al het andere omdat ik aardig wat lood moest toevoegen voorin. Maar hij vliegt zo mooi dat ik neig naar
    "I cannot be bothered". Eerst maar eens zien dat ik een paar proefwedstrijdjes opgeschreven krijg voor de fun-cup, dat is
    voorlopig nog niet gelukt.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2020
    jowa vindt dit leuk.
  16. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik denk dat de vergroting van je rudder niet heel merkbaar zal zijn. Maar proberen kan altijd en anders inderdaad wat expo erop.

    Bijgevoegd nog het verschil van de rudders (wit = X-res rood = X-dream met slite staart)

    Zit er nog verschil in de koorde van de Magic tov de andere res kisten die je hebt?

    BA718FBE-2318-4623-970D-D311E665BD87.jpeg
     
    jve vindt dit leuk.
  17. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Leuk detail: 45 ° nerf bij de versterking tussen rib en eindlijst. 1605905786838.jpeg
     
    jve en Amigo II vinden dit leuk.
  18. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Aangezicht van de twee vleugel tippen gespiegeld, om eventueel hoogteveschil en dus hoekverschil weer te geven. In dit ruwbouw geval: geen verschil. Ik ben tevreden. 20201120_230627.jpeg
     
    jve, Amigo II en Lyckele vinden dit leuk.
  19. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Begint vorm aan te komen. 1605910392106.jpeg
     
  20. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    De koorde komt aardig overeen met Xdream.

    De Magic PRO heeft een oppervlak van 36,25 dm2, bij de Xdream en de PuRES wordt 36 dm2 opgegeven, de Slite V2;37 dm2, aldus Zeller.

    Het zou kunnen dat het hoogteroer er bij opgeteld is want Terzel geeft voor de Magic 2MT 33,8 dm2 op, maar deze is vergelijkbaar met de Xdream; alleen heeft de Magic 2 MT kleinere tippen, middenstuk is vergelijkbaar qua koorde. Ik kan het verschil in oppervlakte anders niet verklaren.
     

Deel Deze Pagina