Magic Hyperion servo's??

Ik heb mijn aileronservo's altijd aangesloten met een 4 polige stekker. De min en pluspool van de servos tesamen op één servostekker en daarbij het signaal van van 1 servo.
Het signaal van de tweede servo gaat alleen naar een ander kanaal.
:confused: Kan ik het nog moeilijker uitleggen :rolleyes:

Nu het volgende:
Zondag liet Aldert zien dat als het signaal van één van beide servo's losgekoppeld werd toch alletwee de servo's reageerden op de stick. Hoe kan dat??? Alleen de plus en minpool zijn samengevoegd en de signaalpolen volledig gescheiden!

En dan:
Volledig in de stress zou en moest ik gisteravond mijn nieuwe kist klaarhebben. Zoals altijd gaat er op zo'n moment van alles mis!!
Op de avond ervoor had ik de Hyperionservo in de vleugel gezet en alle bekabeling gesoldeerd. Bij het aansluiten op de ontavnger gebeurde er niets. De Voltagebooster werd loeiheet en de voedingskabel idem dito.
Snel losgekoppeld en alle bekabeling doorgemeten. Niets aan de hand. Alle bekabeling uit de vleugel gehaald. K$##werk. Zat er allemaal net zo netjes in. Krimpkous er overal af en de stekkers bij de vleugel vervangen. Zo, nu is het goed. Aansluiten en weer alles loeiheet. Servostekkers vervangen. Loeiheet. Ontvanger vervangen. Weer loeiheet. De complete bekabeling vervangen. weer loeiheet
Uiteindelijk de plus en min van beide servo's niet meer gekoppeld en beide servos van eigen voeding voorzien. Klaar!!!
Inmiddels was het gisternacht 1 uur en moet vanavond de kist de maiden hebben. Het raadsel blijft.

wie o wie

Laatst bewerkt:
en dan ben je nog verbaasd ook dat Assan op het Duits Open verboden is??

Zondag liet Aldert zien dat als het signaal van één van beide servo's losgekoppeld werd toch alletwee de servo's reageerden op de stick. Hoe kan dat??? Alleen de plus en minpool zijn samengevoegd en de signaalpolen volledig gescheiden!

Mogelijk wordt dit veroorzaakt door Electro Magnetic Interference (EMI). De losgekoppelde signaal draad werkt als antenne en vangt het signaal op van de signaaldraad van de andere servo (de servo electronica versterkt dit signaal). Als de losgekoppelde draad wordt aangesloten heb je hier geen last van. Lijkt me niet iets om je ongerust over te maken.
P.s. Het effect wordt minder als je de signaal draad twist met de + en de -.

En dan:
Volledig in de stress zou en moest ik gisteravond mijn nieuwe kist klaarhebben. Zoals altijd gaat er op zo'n moment van alles mis!!
Op de avond ervoor had ik de Hyperionservo in de vleugel gezet en alle bekabeling gesoldeerd. Bij het aansluiten op de ontavnger gebeurde er niets. De Voltagebooster werd loeiheet en de voedingskabel idem dito.
Snel losgekoppeld en alle bekabeling doorgemeten. Niets aan de hand. Alle bekabeling uit de vleugel gehaald. K$##werk. Zat er allemaal net zo netjes in. Krimpkous er overal af en de stekkers bij de vleugel vervangen. Zo, nu is het goed. Aansluiten en weer alles loeiheet. Servostekkers vervangen. Loeiheet. Ontvanger vervangen. Weer loeiheet. De complete bekabeling vervangen. weer loeiheet
Uiteindelijk de plus en min van beide servo's niet meer gekoppeld en beide servos van eigen voeding voorzien. Klaar!!!
Inmiddels was het gisternacht 1 uur en moet vanavond de kist de maiden hebben. Het raadsel blijft.

wie o wie

Kortsluiting in de 4 polige stekker????

Bas

Bas

Inkoppertje :cool:

Nergens kortsluiting!! Ik heb de gehele bedrading vervangen incl stekkers van ontvanger tot servo.
Het was al laat gisteravond en wat ik meen te constateren is dat 1 servo wat trager was dan de ander. Misschien dat 1 servo niet lekker was en de problemen veroorzaakte. Zal vanavond nog eens kijken.

Die hyperions zijn configureerbaar op snelheid dus ik denk niet direkt dat het aan die servo lag. Ik heb het ook bij de bouw van een model meegemaakt.. bij mij was het de stekker die ik in de vleugel gelijmd had. Hier maaktte de + en een signaal kabel contact. Dat leidde tot een erg heet wordende voltage booster. Ook de ontvanger en in mindere mate de bedrading was warm. Omdat ik toen de stekker in de vleugel als laatst mee gewerkt had heb ik die ook eerst losgemaakt. Dus snel de reden gevonden.

When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

Misschien dat 1 servo niet lekker was en de problemen veroorzaakte. Zal vanavond nog eens kijken.

Theo,

lijkt me niet dat zo'n probleem wordt opgelost door beide servo's van een eigen voeding te voorzien (bovendien zitten op de ontvanger alle plussen met elkaar verbonden en zitten alle minnen met elkaar doorverbonden). Hetgeen Oswald aangeeft lijkt me de klacht beter te verklaren.

Bas

Laatst bewerkt:

Mogelijk wordt dit veroorzaakt door Electro Magnetic Interference (EMI). De losgekoppelde signaal draad werkt als antenne en vangt het signaal op van de signaaldraad van de andere servo (de servo electronica versterkt dit signaal). Als de losgekoppelde draad wordt aangesloten heb je hier geen last van. Lijkt me niet iets om je ongerust over te maken.

Was ook met spektrum. Ook draad twisten helpt niet. Ten alle tijde is dit reproduceerbaar, met ook b.v. Spiksplinter nieuwe AR6255 ontvanger.
Indien wel aangesloten is het absoluut geen probleem, ook geen warme VB o.i.d.

Back