Magister RR met "oude" batterijen?

Beste vliegers,

Ik vlieg nu al een geruime tijd met een EasyStar en een SpaceScooter. Beide bevallen prima, maar ik wil toch weer iets nieuws! Nu dacht ik zelf aan de Multiplex Magister met Nihm batterijen! Geen lipo's dus, dit vanwege het gewicht en de betrouwbaarheid van de nihm cellen. Ik vlieg nu namelijk geregeld met windkracht 4 met mijn lichte spacescooter en easystar, maar zoals jullie kunnen raden is het eerder zwabberen dan vliegen. Zal ik dit probleem hiermee grotendeels kwijtraken als ik voor de Magister kies? Het gewicht is ruim
2x zo veel.

Graag jullie bevindingen, is dit een vooruitgang? Heeft iemand toevallig ervaring met het vliegen in "slecht" weer met deze kist? Of raden jullie mij toch Lipo cellen aan voor dit type vliegtuig?

Nog 1 punt: Ik wil hem graag Ready Radio kopen, omdat het bouwen mij opzich wel goed af gaat, maar ik dit in tegenstelling tot vele van jullie niet met plezier doe. Heeft er dus ook iemand ervaring met de RR Magister? En waar kan ik deze kopen? Quartel kon hem mij namelijk (nog) niet leveren.

Thanks

Hier is de Magister RR te koop.

Deze kit is met brushed motor. Volgens mij vliegt hij met brushless veeel leuker :P

Je zegt dat je niet wilt bouwen, maar de RR moet je ook bouwen hoor.....dus kan je beter een losse Magister kopen en brushless in knallen. En bij een Multiplex kit is er weinig te bouwen....

Die RR kit kost €95 euro duurder dan de losse Magister. Voor die prijs kan je veel beter bij United Hobbies een mooie brushless set en lipo kopen

je kan beter investeren in een flinke lipo; blijf je langer in de lucht bij het zelfde gewicht

met de Magister zal je sowieso minder last van de wind hebben, want hij is zwaarder en groter dan de kistjes die je al hebt

ZamBeZi zei:
je kan beter investeren in een flinke lipo; blijf je langer in de lucht bij het zelfde gewicht

met de Magister zal je sowieso minder last van de wind hebben, want hij is zwaarder en groter dan de kistjes die je al hebt

De reden waarom ik kies voor een "oude" nihm accu is omdat er vele mensen bij ons op de club toch wat slechte ervaring hebben met Lipo accu's. accu's die niet meer werken, die spontaan slechter gaan presteren en dergelijk, ondanks een balancer.

Dit was voor mij eigenlijk een reden om te zeggen van "ik ga verder met de Nihm accu's". Weet iemand ook nog een Nederlands bedrijf waar ik eventueel de Magister RR kan kopen? Mijn Duits is namelijk slecht en bij problemen zit ik zelf in de problemen omdat ik bijna geen woord duits spreek :P

Ieder z'n keuze, maar voor mij is dat teruggaan naar een Betamax-videorecorder, terwijl iedereen een harddisk-recorder koopt. Deze kist is echt een leuk platform voor brushless en lipo; juist door de lage vleugelbelasting kan je lekker flinke lipo's meeslepen en lange vliegtijden halen. Lipo's zijn echt niet zo beroerd hoor; mits je ze netjes behandeld, dus timer op je zender en 40% leegvliegen ofzo.

Dit is een zaak waar ik zeer goede ervaringen mee heb; ze hebben ook een Ebay-shop, dus ze spreken er heus wel een woordje engels: http://www.vogel-modellsport.de/pd108989668.htm?categoryId=89
Je kan ze even vragen of ze ook de RR hebben, maar de kale versie lijkt me een betere keuze. Wellicht kunnen ze je een leuke aanbieding doen als je er de aanbevolen borstelloze motor en servo's etc. bijbesteld (geen verzendkosten ofzo; doe er voor mij dan maar een Funjet bij - die haal ik wel bij je op dan). De regelaar en de lipo's zou ik dan i.d.d. bij UH bestellen.

Als ik jouw was zou ik een grotere goede lipo kopen ;) Dan vlieg je 2 - 3 keer zo lang als met NiMh en heb je het zelfde gewicht. Dat club genoten slechte lipo's hebben zegt meer over hun (en hun budget) dan over lipo's in het algemeen.

Helemaal met Tandango eens.

Vergeet nog 1 belangrijk iets niet: de performance! Die Magister is met standaard aandrijving behoorlijk futloos. Zo'n kist komt pas tot leven met brushless / lipo. Ook niet onbelangrijk als je met windkracht 4 ook nog wilt gaan vliegen!

Zeer goede lipo's haal je bij b-p-p.com: Hyperion Litestom. Koop je bijvoorbeeld 2 x Hyperion 2100CL 4s 14.8v, blijf je met 4200 mah opgeteld bijzonder lang in de lucht.

Schot voor de boeg-motoradvies:
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=3888
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=2099
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=3889
moeten anderen maar iets beter advies over geven anders

Ik heb bij ons eens een magister zien vliegen "out of the box" met 8 cellen. Ik moet toegeven dat hij maar traag vloog. Starte wel vanop gras maar echt snelheid opbouwen deed hij niet. Dus hij kan de wind wel aan maar heeft niet de snelheid op er tegen op te boxen.

Ik vlieg ook nog met nimh kan je voor 35Euro 40A trekken, en dat al 2 jaar zonder een krimp te geven.
ik zou zeker voor 9 of 10 cellen gaan (eventueel 4/5 formaat )

TM

Om de Magister goed te laten vliegen moet je hem van een brushless motor voorzien en minimaal op 10 cellen vliegen.
Gebruik je een lipo dan moet deze continu 30A kunnen leveren, anders is je dure lipo binnen de kortste keren kapot.
Peroonlijk geef ik aan de Nimh accu de voorkeur, is wel wat zwaarder in gewicht maar m.i. beduidend sterker.
En bij Lipo heb je eigenlijk ook een speciale regelaar voor Lipo`s nodig.

mensen.... met lipo's heb je altijd meer vermogen en capaciteit. Elke regelaar die je nu koop werkt goed met lipo's!

Met NiMh heb je echt niet meer vermogen. Misschien met slechte goedkope lipo's maar da's ook geen vergelijk.......

mestdaght zei:
please niet weer die discutie, trouwens
Mr frankelfert zijn beslissing is genomen.

beslissing is genomen omdat anderen slechte ervaringen hebben
hier 2 voorbeelden van goede ervaringen; verder een forum vol goede ervaringen
vergeet ook niet de voordelen zoals langere vliegtijd; enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat lipo's bij lage temperaturen minder presteren - weet niet hoe dat zit met NiMh's

heb jij trouwens al een kleuren-tv of kijk je nog zwart-wit? en bellen? bakkeliet aan de muur, Greenpoint of heb je al een GSM? :lol:

hallo,

zambezi zij dat je je lipo's 40 % leeg moet vliegen als je ze goed wilt behandelen
ik vlieg met een minimag een een roxxy 2827-26 op een 2 cells 2200 mah
ik vlieg wel een half uur op 1 lading :roll:
gaan ze dan veel minder lang mee ofzo?

Daar heeft het weinig mee te maken. Het komt erop aan een lipocel niet onder een bepaald voltage leeg te trekken anders kunnen ze onheroepelijk beschadigd worden.

Stevo

ja dat weet ik maar ik land meestal als ik begin temerken dat hij minder power heeft bij zelfde "gas"
en hij is tog pas onder spanning als je lader hem niet meer pakt als lipo.. :roll:

sjoerd zei:
ja dat weet ik maar ik land meestal als ik begin temerken dat hij minder power heeft bij zelfde "gas"
en hij is tog pas onder spanning als je lader hem niet meer pakt als lipo.. :roll:

op die manier krijg je de zogenaamde "seizoenslipo's"; als je er wat langer mee wilt doen, programmeer je je timer en zorg je (na enig experimenteren) er voor dat je altijd nog 40% in je lipo hebt als je 'm weer aan de lader hangt

die tweede zin begrijp ik trouwens geen zak van...

het is maximaal 80% eruit vliegen, niet 60 ;) Pas met nog maar 10-15% moet je gaan uitkijken met de belasting. Dan is een 16C accu met 5C belasten als maximaal. Dus lang doorvliegen met goed vermogen sloopt je accu, lang vliegen met een hele lage stroom is veel minder schadelijk. Hoe dan ook, nooit doorvliegen tot je regelaar af slaat, dat is altijd slecht.

Maar weer ontopic...... blijf je bij NiMh of misschien toch Lipo?

Back