Magneet hallsensor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Timo Montagne, 23 nov 2019.

  1. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Bosch
    Weet iemand hoe je het beste het magneetje van de ontsteking welke op de prop meenemer zit, kunt verwijderen. Moet hem vervangen om reden dat het magneetje volledig is gedemagniseerd en zodoende geen signaal meer afgeeft aan de hall sensor.
    Groet,
    Timo
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt er een beetje vanaf, hoe het ding gemonteerd is, uiteraard, dus een fotootje zou helpen. Om wat voor motor gaat het eigenlijk?

    Als eerste zou ik controleren of je Hall sensor niet kapot is, maar als dat niet het geval is, zijn er een aantal opties:
    Als het een gelijmde magneet is, kun je de boel heet stoken, dan verbrand de lijm. Is het een ingeperste magneet, mogelijk komt hij met heet stoken los, zo niet, met een geharde centerpunt precies in het midden een harde tik geven, met wat geluk verbrijzeld hij.

    Lukt dat allemaal niet, dan is er nog altijd de optie om er vlak naast een nieuwe magneet te plaatsen en de sensor dienovereenkomstig de nieuwe plek opnieuw af te stellen.
    Kan dat ook niet, dan kun je ook nog een aluminium ring (laten) draaien, met daarin een nieuwe magneet, die om je propmeenemer past. Ook dan zul je de sensor iets moeten verplaatsen.

    Als dat allemaal ook niet mogelijk is, hoop ik dat je als laatste optie aan een nieuwe propmeenemer kunt komen.

    Maar hoe krijg je eigenlijk voor elkaar dat die magneet zijn veldsterkte kwijtraakt???
     
  3. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Bosch
    Goedendag.
    Het is een TorqPro 70cc vier takt. Het is de motor van een vliegmaat. Ik heb de Hall sensor over een losse magneet heen en weer bewogen en de test timing tool reageerde direct met een signaal, behalve op het magneetje in de hub.Een stukje metaal, ijzer, bleef ook niet plakken. De ontstekings unit is ook in orde. Nu heb ik gelezen dat een magneet van neodymium een temp kan hebben van 80 graden celsius. Bij hogere temps zou het gedemagnetiseerd worden. De motor is wel een paar keer goed heet geworden, waarschijnlijk door onvoldoende koeling ( Tiger Moth)
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2019
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan inderdaad, want 80 graden is inderdaad officiëel de maximum veilige temperatuur van Neodymium, maar de werkelijke demagnetisering gebeurt boven de 80 graden, dus dan is die motor ook wel bloedheet geweest, als de propmeenemer 80 graden is geweest. Als het een kunststof prop is, zou ik die ook maar weg doen. En de motor nakijken op hitteschade is geen overbodige luxe.

    Ik zou eerst beginnen met demonteren van die propmeenemer, en eens kijken of het een doorgeboord gat is of niet (wellicht kun je de magneet er van de achterkant uitstoten). En anders, wat ik in post 2 al schreef.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.858
    Locatie:
    Woerden
    De door de fabrikant opgegeven temperatuur is meestal de hoogste temperatuur waarbij je de magneet kunt gebruiken zonder dat hij daardoor beschadigd wordt. Als hij tot 80°C mag worden gebruikt zal hij inderdaad pas bij een hogere temperatuur zijn magnetisme verliezen. Bij welke temperatuur??? Een gokje 100°C?
    Bij welke temperatuur een neodymium magneet zijn magnetisme verliest hangt sterk af van de legering. In tegenstelling tot wat vele denken zijn de magneten niet van alleen neodymium gemaakt maar altijd van een legering van meerdere metalen. De verhoudingen van die metalen bepalen de eigenschappen van de magneet waaronder de demagnetisatie temperatuur. Magneten die neodymium bevatten kunnen over het algemeen niet tot erg hoge temperaturen gebruikt worden. Voor zo ver ik weet houdt het bij maximaal ongeveer 180°C op voor alle legeringen. Er zijn inderdaad legeringen die al bij 80°C hun magnetisme verliezen.
     
  6. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Bosch
    Hallo.
    Het is geen doorboord gat en krijg hem er niet uit. Heb alle opties geprobeerd..Ga hem morgen in mijn freesmachine zetten en precies uitfrezen. Ik heb alweer magneetjes besteld. Het zal goed komen.:banana:
    Gr. Timo
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.858
    Locatie:
    Woerden
    Denk er bij het monteren van de nieuwe magneet wel om dat je de magneet in de juiste oriëntatie monteert. De meeste hallsensoren zijn gevoelig voor of de N pool van de magneet of de Z pool. Je moet er dus voor zorgen dat de juiste pool van de magneet naar de sensor wijst anders doet hij het nog niet.
     
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hou er rekening mee, dat magneet-legeringen over het algemeen vrij hard en bros zijn, en het aluminium van je propmeenemer relatief erg zacht.
    De kans is dus vrij groot dat er iets gaat versplinteren en dat je het gat niet binnen zijn originele maten kunt houden omdat de splinters wegdrukken in het aluminium.

    Het is iets om even rekening mee te houden.

    Succes, en laat ons weten hoe het afloopt, ben ik ook erg benieuwd naar. Ik heb zat afgebroken boutjes, perspassingen en anderszins los gepeuterd, maar nog nooit een magneetje.
     
  9. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Bosch
    Dank voor jullie goede suggesties. V.w.b. het nieuwe magneetje:Voor het frezen zal ik in eerste instantie een freesje van 3,5 mm gebruiken Gelukkig kan ik de sensor uit de behuizing halen en hem omkeren indien nodig.Ik zal jullie laten weten als de motor weer loopt.
    Gr. Timo
     
  10. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Bosch
    Vandaag heb ik de magneet eruit weten te frezen. Moet zeggen dat het vreemd materiaal is zo'n magneetje. Eerst met een frees van 3 mm gefreesd waarbij het magneetje roodgloeiend werd. De buitenkant schijnt een vrij harde coating te hebben, bleek naderhand.toen ik op internet ging googlen op " productie dyodemium magneten". Maar het is gelukt. Daarna opgeboord naar 4 mm. Echter is het gat 4,15 mm i.p.v. 4,00 geworden zodat ik e.e.a. moet verlijmen. Zou dit kunnen met Uhu Endfest 300?
    Kan nergens vinden welke temperatuur deze lijm kan verdragen.
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja dat kan uitstekend, ik lijm al mijn ontstekingsmagneetjes met dat spul. Die lijm kan makkelijk 100+ graden hebben, ik heb er de radiateur van mijn watergekoelde heli destijds mee in elkaar gelijmd en dat bleef lek vrij (die heli had geen koelwaterpomp, dat circuleerde op de opstijgende dampbellen, hij kookte dus continue. Koelmantel van de cylinderkop, en de in en uitgaande buizen van de radiateur met UHU Endfest 300 gelijmd).

    Beste manier is om je oven op 60~70 graden te zetten en de verlijming daar in te laten uitharden. Niet alleen is hij dan binnen een uur uitgehard, maar hij wordt ook sterker. 60 a 70 graden beschadigt je magneetje niet.
    Nogmaals, ik doe ze allemaal zo, en ik heb er in de afgelopen 2 a 3 jaar minstens 30 of 40 motoren zo gedaan.
     
  12. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Bosch
    Dat is goed nieuws. Dank voor de hulp:bye:
     
  13. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Bosch
    Goed nieuws.De motor loopt weer alleen de eerste keer een flinke knal en de prop verdraaid. Wat bleek: de spie op de as was voorbij de spiebaan van de prop meenemer geschoten.. Na inspectie bleek dat de spie maar 0,8 mm boven de as uitstak terwijl de spiebaan een diepte heeft van 3 mm. Dit schijnt een niet onbekend probleem te zijn bij deze motor.
    Oplossing is een hogere spie monteren en het probleem was opgelost
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan heb je geluk gehad dat er niks beschadigd is... Ik heb dat meerdere keren gehad bij motoren, dat zoiets de passing van de meenemer/poelie/watdanook op de as verziekte, en ook een paar keer dat het de spiebaan flink uitrachelde.

    Goed te horen dat je motor weer goed loopt!:thumbsup:
     
  15. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Bosch
    Inderdaad geluk gehad. Is misschien te wijten aan het feit dat de halve maan spie amper boven de as uitstak
     
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klinkt mij in de oren alsof daar een verkeerde spie in zat.... Normaal steekt een Spie evenveel boven de as uit als dat hij in de as steekt.
     
  17. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Den Bosch
    Klopt inderdaad. De spie had niet de juiste hoogte. Er zat een verkeerde in met nota bene een te kleine radius.. Heb van staal een andere gemaakt die wel past met de juiste radius.( veel slijpwerk } maar het is gelukt.
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmm.... dan heeft er blijkbaar al eens eerder iemand in je motor zitten klootzakken....
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.858
    Locatie:
    Woerden
    Motor "moet" uit elkaar, shjips dat vliegwiel zit wel erg vast. Poelietrekker er op, tik(je) met een hamertje en hoera hij springt los. Vliegwiel van de as nemen, heee er valt iets, wat was dat? Zoeken, kijken maar niets te zien, zal we een schroefje zijn geweest. Geen probleem die heb ik nog zat nieuw liggen.
    Twee dagen later zijn de "werkzaamheden" klaar en de motor moet weer in elkaar gezet worden. Dat vliegwiel klemt toch niet zo heel erg goed op de as, maar er zit een groef in de as en ook in het vliegwiel. O, daar moet natuurlijk een spie in maar waar is dat ding? Ik kan me niet herinneren dat ik die gezien heb. Wacht even er was wat gevallen, zou het die spie zijn geweest? Nog een keer zoeken maar de "zooi" was ondertussen opgeruimd dus als hij nog ergens zou hebben gelegen is ie nou weg! Niet getreurd ik heb er nog wel één in de doos met zoekgeraakte stukken. Hij is wel wat klein maar past verder goed. Eenmaal in de groef gaat hij toch nergens heen dus die kan er wel in, probleem opgelost.
    Klinkt bekent denk ik. ;););)
     
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.905
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    komt dus vaker voor....
     

Deel Deze Pagina