MAGNEETVLIEGEN - WAT WIL DIT ZEGGEN ???

Met behulp van een (micro)kompas wordt het richtingsroer zo gecorrigeerd, dat een vaste vliegrichting wordt aangehouden.
Werd (wordt?) veel gebruikt bij VV hellingzweven. Heb het zelf nog nooit in werking gezien...

Het is een wedstrijdklasse waarbij modellen van een heuvel worden ge-hand-start. Het werd vooral 'in vroeger tijden' gevlogen (jaren '50/'60). Bij gebrek aan heuvels is dit denk ik in ons land niet veel gedaan. Door het magneetroer, wat meestal op de neus van de zwever werd aangebracht, blijft het model in dezelfde koers vliegen (van de helling af). Omdat ook zo'n helling eindig is was het de kunst het model zo langzaam mogelijk te laten vliegen. Dit was natuurlijk afhankelijk van de windsnelheid en werd geregeld met het zwaartepunt. Het model werd zo gebalanceerd dat het model soms zelfs (met de wind mee) 'achteruit' vloog ten opzichte van de grond. Ik heb het helaas nooit in de praktijk gezien, maar er wel over gelezen in tijdschriften (Aeromodeller). Ik ken wel iemand in Nederland die het (niet in wedstrijdverband) gevlogen heeft en er nog wel modellen van heeft, dus als je meer wilt weten kan ik je daarmee in contact brengen.

Fox35, laat die man AUB heel snel hier tekst en uitleg komen geven inclusief enkele detail foto's van het magneet systeem. Er zijn meer mensen die wel eens willen weten hoe dat nu precies werkt.

Theo Coenen zei:
Fox35, laat die man AUB heel snel hier tekst en uitleg komen geven inclusief enkele detail foto's van het magneet systeem. Er zijn meer mensen die wel eens willen weten hoe dat nu precies werkt.

Juist !! ik sta open voor iedere uitleg... :wink:

Ik kan als jullie willen binnenkort wel eens een beschrijving uit de Aeromodeller posten, ik heb daar ergens een goed artikel in staan. Ergens half jaren 70 als ik het goed heb.

stoer!
Tijdje terug een (oudere) man op het strand ontmoet. die stond versteld van de techniek van tegenwoordig met kleine servootjes enzo. En die kwam toen ook idd met een heel verhaal over die kompas-sturing.

Ik stond echt met klapperende oortjes te luisteren... respect zeg! Die bouwden dus echt mooie modellen, kompassturing erop, en gooi maar van het duin af! Het Kompas stuurt het richtingsroer waardoor hij in principe op koers blijft. En dan dus over het strand achter je model aanrennen! soms ging hij het duin in, anders het strand op. stond echt raar te kijken van dat verhaal. Prachtig!!!!!!!

Theo, degene waar ik het over had was de jou wel bekende Jan Bakker, die volgens mij alles geprobeerd heeft of wil proberen op gebied van modelvliegen. Hij is echter niet zo'n held in het uitleg geven via internet. Ik denk dus dat je beter even het artikel uit Aeromodeller kunt afwachten dat meneer Moerman beloofd heeft. Als ik zelf iets tegen kom in een oude Aeromodeller kom ik er wel op terug, maar ik ga er niet naar zoeken (is geen beginnen aan, kan ik tien jaargangen of meer AM's doorbladeren!)

Voor wie die tijschriften heeft (ik niet):

'Hill Soaring with Magnet Steering" by Hans Gremmer, Model Builder
February, 1977, p 44-47,79-80.

"Magnet Flying: The State of the Art" by Trevor Faulkner, Aeromodeller,
January 1982, p 22-23.

Van: http://www.aeromodel.com/TM/E22122T229 waar nog meer info te vinden is. De tekst van het artikel uit Aeromodeller is daar ook weergegeven.

Dirk

In een stapel aeromodeller's die ik van een heel goede vliegvriend heb gekregen vond ik een heel verhelderend artikel met heel duidelijke uitleg over dit magneet vliegen. Het is de uitgave van Mei 1987 en staat op pagina 254. Zodra ik mij weer kan concentreren op het goed lezen en vertalen zal ik dit doen en hier plaatsen. En nee, het blad gaat niet weg aangezien er 2 tekeningen in staan van modellen die ik nog wil bouwen en aanpassen voor rc....

Of even scannen?

Wat mij verbaast is dat het magneetveld van de aarde sterk genoeg is om een "richtingsroer op een kompasnaald (passief)" in een vaste positie te houden....

Dirk

Dirk: het magneetveld van de aarde is gigantisch sterk, je hebt alleen zwakke en sterke magneten die daar minder sterk of sterker op reageren, alleen zijn sterke magneten vaak zwaar. De magneet in een kompasnaald hoeft maar heel zwak te zijn omdat hij op vloeistof drijft en verder geen weerstand heeft. Voor magneetvliegen heb je natuurlijk een voldoende sterke magneet nodig om de druk van de (vlieg) wind op het roer te overwinnen. Blijkbaar zijn die er dus best wel.

De CIAM (onderafdeling voor modelvliegsport van de FAI) geeft regelmatig de CIAM Flyer uit met presentaties van interessante aspecten van de modelvliegsport. Helaas in het Engels. Zie: http://www.fai.org/aeromodelling/ciamflyer/2006 en dan nummer 2006-8 (CIAM-Flyer_08-06.pdf).

Alle onderwerpen:
2006-1: Electric Flight is the Way to the Future of Aeromodelling
2006-2: The Seven Rules of Teaching Model Aircraft Construction
2006-3: I Went with Mixed Feelings
2006-4: The Antique Model Glider Meeting Switzerland
2006-5: Technology update with model aircrafts
2006-6: Water Flying – Close to Nature
2006-7: Hot Air Balloons
2006-8: Setting a Course into the Wind
2006-9: 14. Alpine Aeromodelling Youth Camp 2006 in Switzerland
2006-10: We Don’t Want any Models Heavier than 1.2 Grammes
2007-1: Control Line Aerobatics
2007-2: Model Flight Training Today
2007-3: A Dream Comes True; Model Flying with Immersion Control
2007-4: Powered Aerobatics; Dynamic Geometry in the Sky
2007-5: Satellite Navigation in Aeromodelling

Met vriendelijke groet,
Peter Keim

Hier een foto van het artikel dat ik heb gevonden. Het gaat om een verdere ontwikkeling van het magneet vliegen, de basis wordt niet erg uitgebreid behandeld. Maar misschien vindt iemand het toch leuk om te lezen.

magneetzweven1.jpg

magneetzweven2.jpg

Ik kan me dit artikel herinneren. Ik kon me ook het 'geprogrammeerd terugsturen' herinneren, maar wist het niet zeker genoeg om het te melden. In ieder geval geeft de foto een beeld van hoe een model in deze klasse er uit ziet, en het tekeningetje geeft aan hoe het magneet gestuurde richtingroer dat voorop de neus staat er ongeveer uitziet. De magneet hangt onderaan de as van het richtingsroer.

Back