magnetisch inspanhulp

ron van sommeren

Forum veteraan
Meer foto's en uitleg:
supermagnete.de - Toepassingen - Magnetische inspanhulp

Meer magneethulpjes:
supermagnete.de - Toepassingen

pu574.jpg

En als je beiteltje ietsjes *hapt* heb je gelijk het dr No effect......

Daar durf ik niets over te zeggen, ik weet niets van draaien en frezen, maar de auteur van de tip houdt al een slag om de arm in zijn tekst. Ik weet niet of je bekend bent met Neodymium magneten maar die zijn een stuk sterker dan ferriet, alnico, cobalt huis-, tuin- en keukenmagneten. Ik heb de nodige 'bloedblaar' berichten gelezen :)

Kan een (of meerdere) Neodymiummagne(e)t(en) een spanklauw vervangen of enige ander vorm van mechanische verankering dan ?
Zet jouw neodymiummagneet eens op een plaat ijzer, je kan de magneet nog steeds heen en weer bewegen, er is totaal geen vorm van verankering.
Maw, dat zaagblad schuift als de beitel hapt uit het midden met als gevolg dat het blad gaat slingeren.
Het middelpuntvliegenkracht doet de rest......leuk vooruitzicht.

... Zet jouw neodymiummagneet eens op een plaat ijzer, je kan de magneet nog steeds heen en weer bewegen, er is totaal geen vorm van verankering. ...
Het is geen mechanische verankering maar met je handen lukt het je niet :) Bij het posten van deze tip ben ik er van uit gegaan dat de draaiers/freezers een goede inschatting kunnen maken van toerental/snijsnelheid.

Zet jouw neodymiummagneet eens op een plaat ijzer, je kan de magneet nog steeds heen en weer bewegen, er is totaal geen vorm van verankering.
Ik hang regelmatig dingen aan magneten en dat is simpelweg niet waar.

1tje een stuk kleiner dan 1 van die daar gebruikt word kan zonder verschuiving 5kg+ aan hangen.

18X een behoorlijk stuk groter, en een betere metale ondergrond.
Heel veel kracht...

En indien mogelijk magneten om en om plaatsen (kan zijn dat hun onderlinge afstand vergroot moet worden). Dan sluiten beide platen het magnetisch circuit, de flux neemt verder toe, nog sterker.
Maar Rob, ik ben het helemaal met je eens, voorzichtigheid is geboden. Hoewel zo'n zaagblad geen vaak voorkomende toepassing zal zijn. Ik zou er niet graag bijzijn als zoiets vonkend tegen de muur van je hobbyruimte opklimt.

Een beetje hobby draaibank levert een vermogen van 1 pk, oftewel 735 Watt.
Wat wil zeggen dat met een hefboom van 1 meter 73,5 kilo nodig is om het objekt 1 meter per seconde te verplaatsen.
Maw, jouw magneetjes zouden ongeveer 735 kilo moeten vasthouden, je komt dus nog 730 kilo te kort.
Daarbij is jouw voorbeeld dat de trekkracht recht op het voorwerp wordt uitgeoefend en niet de afschuifkracht van de magneet.
Tevens werken de magneten alleen optimaal als je weekijzer (pisbakkenijzer) gebruikt, andere metalen (RVS, messing, koper, dus non-ferro) werken niet met magneetjes of neemt de magneetkracht zeer snel af.

Aan de andere kant heeft dit alles niets met vermogen van een draaibank of motor of wat dan ook te maken. Wel met een toerental.

Ten eerste is het materiaal van een dergelijk zaagje (daar hebben we het over) relatief erg hard.
Zoals je weet kan je dit het beste slijpen, of met een zeer laag toerental met een hardstaal of keramisch plaatje uitdraaien.Hooguit dat het zaagje om de beitel hen gaat schuiven als er "gevreten" wordt.

Inderdaad afhankelijk van het materiaal (ferro/nonferro)van het zaagje.

Het is heel goed mogelijk dat dit prima werkt en geheel niet gevaarlijk is... ( een sleutel in de kop laten zitten is ook gevaarlijk, je moet wel weten wat je aan het doen bent)
Een stuk plakband over de vertanding neemt alle gevaar weg.

Jaren geleden paste men dit al toe (magneetbedden) bij freesoplossingen.

Voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn is het een prachtig idee.
Bij mensen die sowieso geen idee hebben waarmee bezig te zijn, is alles levensgevaarlijk.

Jacques

Ik moet er echt niet aan denken wat er fout kan gaan.... Het idee is wel erg leuk en slim maar ik zou er wel een flinke beschermkap over plaatsen tijdens het gebruik ;)

Het heeft wel degelijk ook te maken met de kracht van de draaibank.
Als de aantrekkingskracht van de magneten hoger is dan afschuifkracht die de draaibank op het werkstuk levert is er geen gevaar van afschuiven.
Bij freesbedden is het magnetisch oppervlak zeer groot, tenminste zo groot als het werkstuk.
Het voorbeeld in dit topic heeft een rij magneetjes wat niet in verhouding staat met het bed van de freesbanken.
Inderdaad is het ook de mens die bepaald of het gevaarlijk wordt, maar we praten hier over hobbyisten met hobby machientjes en niet over professionele installaties.
Persoonlijk zou ik ondanks mijn ervaring de magneetjes nooit gebruiken, het risico is me toch te groot.

Persoonlijk zou ik ondanks mijn ervaring de magneetjes nooit gebruiken, het risico is me toch te groot.

Ik heb wel eens in het echt gezien:confused:
Op een bank waar ze krukassen op slijpen
Als dat ze er een grote elkotromagneet op plaatste (draaibank) dus
En daar van die kleine plaatjes op lieten aantrekken om dan die te slijpen
Soort klepjes voor compressoren

mvg
Frederik:D

@Jacques

Je hebt helemaal gelijk met jou reactie hier, je moet wel weten waar je me bezig bent, anders moet je gaan dammen.

@Fred

Zo worden oa de simringen voor de versnellingsbak van de Daftrucks gemaakt. Ik heb daar ooit eens een offerte voor gemaakt, maar gelukkig niet gekregen, maar ik krijg nog wel fl 650.00 van ze voor ander werk, helaas zijn ze failliet, tenminste hun toeleverancier Dam in Apeldoorn.

Ik heb een magneetplaat 600 x 200 mm voor mijn freesbank, uiteraard kijk je uit met het frezen, je moet niet teveel tegelijk willen verspanen, doch ik gebruik de magneetplaat liever niet, omdat de rest ook magnetisch word en daar heb je lang en veel last van en ik til me een breuk om die magneetplaat op men freesbank te plaatsen. Jaja daar zijn ook hulpmiddelen voor dat weet ik.

Maar er wordt toch erg veel gebruik gemaakt van magneten in de verspaning, maar als men het normaal kan opspannen, dan verdient dat de voorkeur en zal dat ook gedaan worden.

Als het om verspaning op een freesbank gaat en ik zou moeten kiezen tussen een magneetplaat of een vacuumplaat, kies ik voor een vacuumplaat.

Let wel als een te frezen plaat/werkstuk niet vlak is op het op te spannen oppervlak en je trekt die wel vlak op een magneetplaat of vacuumplaat en je gaat het werkstuk vlakken en bewerken en je laat je werkstuk weer los, dan zal je werkstuk ook in de oorspronkelijk niet vlakke vorm terug keren, dus daar moet je wel heel erg goed rekening mee houden tijdens het opspannen van je te bewerken werkstuk.

Zo heeft elk zijn voordeel ook zijn nadeel, het is maar net waar je voor kiest en oplossingen voor vindt, om een mooi werkstuk te kunnen maken.

Hebben jullie ooit wel eens gedacht om dubbelzijdig plakband te gebruiken bij een verspaning, maakt niet uit welke bewerking en of het nu ferro of nonferro materiaal is, het plakt ALTIJD en daar gaat het om, nu zul je je wenkbrauwen optrekken en denken die Japio is gek, nee hoor ik ben gewoon een vliegtuig die licht geeft (soms) alleen bij de landing dan he.

Dat dubbelzijdig plakband werkt super, probeer het eens zou ik zeggen, de moeilijke te maken werkstukken zijn soms heel simpel te maken.

Vriendelijke groeten Japio

Laatst bewerkt:
Hallo Jaap,

Dat dubbelzijdig tape is zeker in bepaalde toepassingen een goed idee. ( nooit over nagedacht ) Ga ik zeker in voorkomende gevallen proberen.
Bedankt voor deze mogelijke oplossing !!!

groet,
Jacques.

... Tevens werken de magneten alleen optimaal als je weekijzer (pisbakkenijzer) gebruikt, andere metalen (RVS, messing, koper, dus non-ferro) werken niet met magneetjes of neemt de magneetkracht zeer snel af.
Da's zondermeer een goeie. Hoewel ik als elektrotechneut wel bezwaar wil aantekenen tegen dat neerbuigende 'pisbakkenijzer' ;)
Nog even een gewetensvraagje: helemaal niet overwegen of alleen bij gevaarlijke gevallen als zo'n cirkelzaag?

... Dat dubbelzijdig tape is zeker in bepaalde toepassingen een goed idee. ...
Tapijt/interieurzaken hebben heel dunne dubbelzijde tape, zonder schuimlaagje tussen de lijmlagen.

Laatst bewerkt:
Yup Ron,

Daar dacht ik ook aan. Voor sommige toepassingen zal dit best wel lukken.

Zo leer je telkens weer wat bij he..

groet,
Jacques

Bij verspanen haal je in één keer een hoop materiaal weg en daar schuilt dan ook het gevaar van happen.
Het maakt ook niet uit of je een gat uitdraait of van de buitenkant materiaal wegneemt, beide zie ik als gevaarlijk als je het niet goed vastzet.
Als je wilt (vlak of rond) slijpen zou ik de magneetjes misschien nog wel overwegen.
Slijpen (polijsten) is een veel minder radicaal proces en gebruikt geen beitels die kunnen happen.
De magneetjes hebben dan nog een voordeel: het slijpsel beland niet tussen je regels van het support of op het bed.
Slijpsel is veel slechter voor je frees- of draaibank dan krullen.

Grote boot,

Natuurlijk is goed vast zetten het beste... maar daar gaat het hier niet over.
Natuurlijk maakt het veel verschil of je in het centrum (binnen of buiten) de beitel aanzet.
Immers de omtrek snelheid neemt navenant toe naar buiten en daar gaat het hier juist om.

Er is nog een nadeel waarom ik nooit magnetisch zou werken, gaf Jaap Gaasbeek ook al terecht aan, en dat is het magnetisme wat achterblijft op de draaibank, (niet alleen wat achterblijft op/in het verwerkte object) als daar wat van deze magneetjes tegenaan hebben gehangen. Met non ferro metalen nadien geen probleem, maar verspaning en slijpsel van ijzer en staal aan je klauwplaat (en verwerkte object) klevend op de klauwplaatsleutel, op je HSS beitels, vervolgens op je schuifmaat ( je wilt toch meten? en het object zit/zat dan wel op de magneten...). Daardoor weer opstaande splinters in je jatten...
Ik zou zeggen probeer het maar.... ( niet doen hoor..)
Kan je weer lekker met een demagnetiser tewerk gaan.

Je hebt gelijk, slijpsel is de pest voor de bank, derhalve heb ik altijd een afzuiger of slijpvloeistof paraat staan. Al is het alleen maar voor de koeling.

Het is natuurlijk alles met verstand en gevoel wat een specifieke bank kan en hoeveel de eigen ervaring is.
Happende beitels zijn sowie so in alle situaties uit den boze. Ook als alles moervast in de klauwplaat staat.

Maar ja, ikke niete weten verder... :-)

groet,
Jacques

Back