Magnetisch Veld

• Topicstarter Topicstarter Dennis_Fisch
  • Startdatum Startdatum
D

Dennis_Fisch

Guest
Hallo,

Ik heb een boot met een 25,4 CC Benzine moter die gekoeld wordt door een onafhankelijk koelingsysteem 4-12 V.
De stroom word geleverd door een 7,2 V Accupack.
Het probleem is dus dat de waterpomp een magnetisch veld opwekt, dit zorgt voor storingen.
De failsave slaat dus AAN vanwege de storingen.
Mijn oplossing was door aluminium/fijn gaas folie om de waterpomp te wikkelen, dit leek de oplossing te zijn maar volgens mij zijn er betere oplossingen.
En deze wil ik weten.

Alvast bedankt.

MVG Dennis!

@ Dennis:
Ten eerste welkom!
Ten tweede: heb je je pomp ontstoord met condensatoren?
Zo nee: probeer dat eerst. Werkt over het algemeen beter dan aluminiumfolie er omheen. Er zijn massa's (werk-)schepen met grote pompen aan boord, (o.a. de mijne) en als je die pompen goed ontstoord, heb je nergens last van.
Het is waarschijnlijk niet zozeer een magnetisch veld, maar vonken tussen de collector en de koolborstels...
Ten derde: Een vraag posten doen we hier op een (deel-)forum tegelijk.
Je andere posting sluit ik bij deze af.

Okee hartstikke bedankt voor het antwoord.
Ik ga dit eens proberen.
Excuses voor de andere post!

MVG Dennis!

Ontstoren van motoren:
Elke goede electronicazaak kan je daarbij helpen; kost weinig.
Kijk ook maar eens in de zoekfunctie, bovenaan de pagina.

Beetje OFF-TOPIC

Waarom een elektrische pomp voor de koeling en niet een die direct aangedreven wordt door de krukas. Als je accu nu leeg is of de pomp gaat kapot dan loopt je motor ook in de soep.

Rick, die ze liever ziet vliegen.

Rick NT zei:
Beetje OFF-TOPIC

Waarom een elektrische pomp voor de koeling en niet een die direct aangedreven wordt door de krukas. Als je accu nu leeg is of de pomp gaat kapot dan loopt je motor ook in de soep.

Rick, die ze liever ziet vliegen.

Geen idee, de meeste koel systemen van boten werken pas wanneer de boot vaart. Deze word ook gekoeld bij stilstand.

Hier ben ik weer. Dit (links) is het pompje.
Volgens mij heeft dit pompje geen koolborstels.
Dus ik snap er zelf niet meer zoveel van 8O :cry: .

58570c.jpg

Aangezien er maar 2 draden naar de motor gaan en het spul op gelijkspanning werkt is het hoogstwaarschijnlijk gewoom een borstel-motor. Maar misschien dat ik het mis heb, m'n electronica-kennis is niet veel meer dan die van een fietsenmaker.

Waarom concludeer je dat er geen koolborstels in zitten. Omdat ze niet extern aanwezig zijn? Dat is toch alleen bij de duurdere tuning motoren, niet bij de standaard huis-tuin en keuken mabuchi's.

Als m'n aanname klopt kun je gewoon de boel onstoren zoals beschreven in de FAQ en dergelijke

Rick

gelijkspannigs motoren willen bij veroudering nog al wat storing gaan afgeven, dit is te verhelpen door je motor te ontstoren, je plaatst dan 3 ontstoorcondensatoren op je motor

enkel noem ik steeds de verkeerde waarde, corrien weet hier meer van af,

ik zelf heb mijn motoren zo ontstoort:

10 nano fharad van plus naar huls
10 nano fharad van min naar huls
17 nano fharad van plus naar min

deze ontstoorcondensatoren zijn voor enkele eurocenten te koop bij een elektra winkel

GroeT robo

10 Nano fahrad

Robo,

Ik heb het ook al in een ander draadje geschreven maar 17nF bestaat niet! Daar komt bij dat het wel erg laag is, je kunt dus beter 47nF nemen. Ik denk ook dat dat de juiste waarde is maar dat het een beetje moeilijk leesbaar was zodat jij het voor 17nF aanzag.

allers eerst Pardon Ernst ik dacht dat Corrien me dat vertelde.

tja ik heb ooit bij Quartel te pijnacker toch deze dingen gekocht. thands zei verkochten mij deze ontstoorcondensatoren met de waarde 17 NF,

zojuist toch even mijn condesatoren er op na geslagen en staat er een waard van 104 op, en nu is mijn school iet wat weg gezakt. dus ben even d juiste waard kwijt

Groet robo

104 = 10 + 0000 => 100000pF => 100nF
Wie bij Q zei dat? Als het echt 17nF is dan hebben ze die speciaal laten maken want de reeks is 10 - 12 - 15 - 18 - 22 - 27 - 33 - 39 - 47 - 56 - 68 - 82 - 100 enz. enz. De enige waardes met een 7 erin zijn dus 27 en 47. Aangezien 27 ook nog aan de lage kant is zeg ik dus dat je het beste 47nF kunt gebruiken.
Ook die 100nF is bruikbaar maar dat hangt af van de beschikbare ruimte en de grootte van de motor.
Je zou kunnen zeggen hoe meer vermogen die motor gebruikt hoe groter de waarde van die condensatoren moet zijn. Let ook op de werkspanning van de condensatoren. Ze moeten MINSTENS 5 x zoveel spanning kunnen hebben als de voedingsspanning. Voor dit soort relatief kleine waardes is dit meestal geen probleem maar pas op met hele kleine (qua afmetingen bedoel ik) condensatoren die kunnen soms niet meer dan 25Volt hebben! De inductie pieken over de koolborstels kunnen makkelijk een keer of 3 a 4 zo hoog worden als de voedingsspanning. Bij heel erg sterke vonkvorming soms nog wel hoger. Het kan dus helemaal geen kwaad als je condensatoren gebruikt die 100V kunnen hebben, ze zijn wat groter maar ze zullen niet snel kapot gaan door de spanningspieken.

dank voor de uitleg. nu heb ik het voor eens en voor altijd goed geleerd.
tja ik dnek niet dat Quartel speciaal condensatoren heeft laten ontwikkelen.

ik heb bij de desbetreffende winkel de baas gesproken, omdat hij er ook daadwerkelijk verstand van heeft (dacht ik).

maar mijn onstoorcondensatoren van 100NF zijn vrij klein... en als ik het goed begrijp zijn ze geschikt voor de elektro motoren die ik gebruik

Groet Robo

Is de ontsteking van die benzine motor ook ontstoort? Die kan ook zorgen voor rare dingen.
En bij die pomp hoef je niet direct op de motor te ontstoren maar dit kan ook op de aansluitingen, zeker als je niet direct aan de motor kan komen.

Goeie Theo. Een vonkonsteking produceert veel 'herrie'. Metalen bougiedop, verbonden met de buitenmantel van de bougiekabel die op zijn beurt weer contact maakt met de massa van de motor.

Back