Magnetische lagers in modelbouwturbines?

Hoi,

Tijdens mijn college Regeltechniek vertelde mijn docent iets over magnetische lagers. Toen ik er naar ging zoeken kwam ik deze website tegen, welke verteld dat bij deze lagers in turbines geen olie meer nodig is, geen slijtage meer e.d.

Nu vraag ik mij af of het ooit al eens in model turbines is geprobeerd, en zo ja wat het effect was. Toen ik naar een afbeelding van zo'n lager keek, vroeg ik mij meteen af hoe de as axiaal in balans gehouden wordt. De compressor zuigt lucht aan, en de turbine wordt weggeblazen. Het lijkt me niet dat dit in balans is, dus zal hier ook iets geregeld moeten worden.

Lijkt dit interessant voor modelturbines?

ht01_res.jpg

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Hoi,

Tijdens mijn college Regeltechniek vertelde mijn docent iets over magnetische lagers. Toen ik er naar ging zoeken kwam ik deze website tegen, welke verteld dat bij deze lagers in turbines geen olie meer nodig is, geen slijtage meer e.d.

Nu vraag ik mij af of het ooit al eens in model turbines is geprobeerd, en zo ja wat het effect was. Toen ik naar een afbeelding van zo'n lager keek, vroeg ik mij meteen af hoe de as axiaal in balans gehouden wordt. De compressor zuigt lucht aan, en de turbine wordt weggeblazen. Het lijkt me niet dat dit in balans is, dus zal hier ook iets geregeld moeten worden.

Lijkt dit interessant voor modelturbines?

ht01_res.jpg

Gr. Rik

bij 3 tot 500 rpm mischien maar bij 120000 toeren en een vlieg manouvre waarbij 5 g vrijkomt lukt me toch funnest..
heb zelf met volledige keramische lagers gedraait.
gaat goed totdat er krachten op kwamen.
was wel mooi GEEN smering nodig 15% minder brandstof verbruik

Leuk inderdaad maar de krachten zullen het niet snel overleven in een model. Ik vermoed dat er toch ook wat gewicht bij komt bij zulke lagers.... lijkt me niet de moeite waard :)

ik heb deze lagers laast gezien op een beurs, deze waren in een gasturbine gemonteerd, mooie techniek hoor
als er geen spanning op het systeem staat was er geen beweging in te krijgen, maar als het systeem onder spanning was liep het zeeer licht en geruisloos
in onze turbines denk ik geen optie

Back