Magnetische waterontharders

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door bosreus, 27 jan 2023.

  1. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Hallo,
    Je ziet wel een van die reclame filmpjes over die magnetische waterontharders,
    Ik vind het een beetje hocus-pocus,
    Ik heb er een gevoel bij wat jaren terug ook werd aangeboden, een magneet aan een halsketting dat bij reumatische aandoeningen e.d. zou helpen.
    Als ze een paar euro kosten, zou ik er 2 aanschaffen, maar ze kosten rond de 150 euro/stuk.
    Wie heeft er ervaring mee?
    Ze worden in ieder geval niet 2e hands aangeboden op marktplaats.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb er eentje en heb duidelijk minder kalkaanslag. Het beetje wat er nog is veeg je zo weg.
     
  3. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    :rofl: Het is wat je zelf geloofd, maar dit is pure onzin, kalk is niet magnetisch, en was dit het wel dan zit je waterleiding op die plaat snel verstopt.
    Net als die kachels die binnen een paar seconden je kamer zouden verwarmen, pure verkoop praktijken.
    Niet intrappen.
    grt Peter
     
    cajo vindt dit leuk.
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Die magneten hebben wel degelijk enige invloed op de moleculen die door de leiding gaan. Het probleem is alleen dat dit maar van hele korte duur is. Als die moleculen een paar meter verder door de leidingen zijn gestoomd is het effect al verdwenen.
    Maar wat is het effect van die invloed? Eigenlijk niets, gewoon niets! Met andere woorden heeft zo'n magneet effect op de kalkaanslag? Simpel antwoord NEE. Alle proeven die door diverse echte mensen en instituten zijn gedaan hebben geen enkel bewijs opgeleverd dat die magneten invloed hebben op de kalkafzetting.
    Ik weet van een blinde proef die al jaren geleden is gedaan. Bij diverse mensen en een paar bedrijven zijn kastjes met magneten op de leidingen geplaatst. Een deel waren heel sterke een ander deel zwakke magneten. Er zijn ook kastjes geplaatst die geen magneten bevatte. Niemand behalve degene die ze geplaatst had wist wat er op de leiding zat.
    Veruit de meeste vertelden aan het einde van de proef, na ongeveer een half jaar, dat ze eigenlijk geen verandering hebben gemerkt. Volgens enkele was er wel enige verbetering.
    Opvallend was dat op één adres na verloop van tijd een enorme verbetering was opgemerkt. Het mooie was dat juist op dat adres een leeg kastje, dus zonder magneten, was geplaatst. Waarom die verbetering? Simpel, het waterleidingbedrijf was overgeschakeld naar andere bronnen. Die mensen kregen dus minder hard water binnen! Ze hadden overigens een brief van het waterleidingbedrijf gekregen waarin die overschakeling werd aangekondigd. Dat resultaat werd dus niet meegeteld.
    Of er nu wel of geen effect was opgemerkt was volledig willekeurig. De meerderheid had dus niets gemerkt. Hier waren adressen bij met een al dan niet sterke magneet maar ook zonder magneet.
    Bij de adressen waar wel iets was gemerkt was de verdeling zo goed als hetzelfde als bij die waar niets was gemerkt.
    Overigens waren die verbeteringen maar gering en niet de enorme verbetering die in de reclames wordt beloofd. Dat zijn 100% verhaaltjes uit het grote sprookjesboek. Net als wat Peter ook al aanhaalt van die super efficiënte elektrische kachels. Pure geldklopperij, het zou verboden moeten worden. ;)
     
    Mad Monster, corné 1981 en Peter58 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina