Magnum 6cc start af en toe (= alleen op de club:-)

  • Topicstarter Topicstarter c0
  • Startdatum Startdatum
C

c0

Guest
Nou, toch nog even een update, want ik kom er (nog steeds) niet helemaal uit. Laat ik je kort wat achtergrondinformatie geven:

- Dornier D27 met 6cc Magnum blokje op-de-kop gemonteerd.
- Is met succes 1x gestart op de club (*nederige buiging / me-not-worthy*) vanuit een flightbox.

Vervolgens ik naar blij naar huis; brandstof was wel ok, maar beetje wonderolie voor het inlopen doet wonderen. Heb meteen ook maar wat blauwe loc-tite gehaald om te moertjes te borgen.

Ik probeer nu zelf het blokje te starten. Hierbij gebruik ik zo'n metalen stift met batterijtje. Het heeft als opdruk 'Alui Propine' maar verder niets. Kan nooit veel soeps zijn. Zit een oplaadsnoertje bij met een joekel van een weerstand om hem van een 12V accu te laden.

Welnu, na veel <censuur> blokje paar keer weten te starten (4 a 5 keer in een half uur tijd). Als ik hem ondersteboven hou om te starten lukt het meestal wel. Hierbij verzuipt het blokje eigenlijk altijd of loopt er via de drukleiding brandstof in de uitlaat. Soms blokkeert de zuiger en moet ik wat brandstof uit de uitlaat laten lopen. De keren dat het blokje start, loopt 'ie goed maar dooft dan langzaam uit, wat ik ook probeer.

Mogelijke verschillen ten opzichte van het soepel draaien op de club voor zover mij bekend:
- op de club was het blokje gestart met een eigen flightbox voeding.
- ik heb wonderolie door de brandstof gemengd (100ml op 1 liter).

Welnu, eerst maar eens naar de gloeiplugstarter gekeken. Het zal wel een 1.5V max 2000mAh dingetje zijn of zo. Dus opladen met 1.7V en max 200 mAh dacht ik zo. Echter, de batterij wordt niet warm en de gloeipluggen doen niet echt veel na 1 uur 'opladen'. In de tussentijd op internet gezocht. Een gloeiplug is 0.5Ohm en vraagt zo'n 1.5V en afhankelijk van omstandigheden (koud: 3-5A, warm 1-3A) een grote stroom. Er zijn een paar oplossingen om hierin te voorzien:
a) Batterijen van 1.5V parallel geschakeld om grote stroom te leveren. Nadeel: als het blok niet meewerkt is de batterij snel leeg en heb je te veel onbekende factoren om betrouwbaar een blok te starten. Batterijen is evil.
b) Als je een complete flightbox wilt maken op een 12V auto- of motor accu:
b1) Grote weerstand ertussen om van die 12V zo'n 1.5V te maken. Je kan dan nog steeds een grote stroom trekken. Is wel erg inefficient.
b2) DC-DC converter schakelingetje is eleganter. Je hebt kant en klare chips (National Semiconductor LM2651-MTC-1.8 of LM2678-ADJ) of schema's op het net (http://www.xs4all.nl/~hobbyin/paginas/startbox.htm, http://ludens.cl/Electron/dcdc/dcdc.html).
Nadeel wat genoemd wordt is dat als je een elektrische starter gebruikt op de neuskegel, deze ook aardig wat stroom trekt, waardoor je gloeiplug mogelijk minder stroom krijgt. Erger nog, als je de startmotor stopt, krijgt de gloeiplug juist wat meer stroom en gloeit harder (of zou mogelijk door kunnen branden -> lijkt me wat overdreven).
c) 2V 10Ah loodaccu. Opladen met max. 1/10 van de capaciteit; 2.3V of zo en dus max 1A.

Nou, ik dus lang gezocht en op Conrad een Dryfit A500 2V 10Ah accu voor 30 euri gevonden. Bij Hobma modelbouw in Elst (Gld) een soortgelijke accu voor 10 euri.

Ik blij als een kind naar huis en motortje starten. Resultaat: 0.
Accu aan de oplader en dan nog maar met de batterij-gloeiplugstarter prutsen. Nu start 'ie wel (1 keer in 30 minuten). Alles aan de kant gezet en nog nagedacht over de wonderolie. Bij Hobma vertelde men mij dat je max 2% mag verdunnen; niet meer, anders gaat de mengverhouding aan de haal. Ik had er een 'rijkelijke scheut' ingedaan om hem wat 'smeuiig' in te laten lopen (*dom dom dom*).

Dus ik weer terug naar de modelbouwwinkel (*1x liter brandstof graag*).

Heb het vanavond na mijn werk met spanning weer geprobeerd. Resultaat: 2 doorgebrande gloeipluggen. Blijkbaar is mijn maximaal opgeladen 2V 10Ah accu iets te pittig. Grmbl.

Ik heb een mechanische brandstofpomp (=failsafe) en sla de propeller met de hand (lees: rubber vingerdop) aan. Ik wil geen flightbox en heb dus alleen een elegant handzaam 2V 10Ah accuutje bij de hand voor de gloeiplug. Heb een aparte 12V motoraccu waar ik mijn microcontroller gestuurde (Ultramat) lader op ga monteren als mobiel laadstation. Heb dus alles mooi separaat en modulair.

Echter, ik weet het even niet meer; hoe krijg ik mijn motorje fatsoenlijk gestart / ingelopen. *snik*.

Enig advies van jullie modelbouwguru's wordt zeer op prijs gesteld.

Tip:
http://www.mftech.de/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=41
http://www.eindrahtmonitor.de/ED3_index.html

Kom dinsdag wel weer langs, vermoed ik....
 
Beginnen met de drukleiding van de demper los te maken. De naald ter compensatie ~3/4 slag verder open zetten.
Kan de peut niet meer via de uitlaat de cilinder in stromen. Is ook een tamelijk suffe constructie. Het nut van druk op de tank wordt in het algemeen zwaar overdreven. Is in 90% van de gevallen onnodig en een mogelijke bron van storingen (zoals je al zelf hebt kunnen ervaren). Alle brandstof die je nu naar de motor zuigt zal, als je niet de truc met het licht optillen van de vingertop en tegelijk de prop rondslaan toepast, allemaal naar buiten lopen.

10% extra olie hoeft geen probleem te zijn. Hij spettert hooguit wat meer en je topvermogen is weg, maar lopen zal 'ie zeker. Handiger is het om voorgemengde peut met 5% nitro en 20% wonderolie te pakken proberen te krijgen. Je kunt later altijd overstappen op half om half of helemaal synthetisch.

Tussen mijn 2v cel en de knijper zit 1m50 0,75 mm2 tweeling snoer (met in het midden een schakelaar), dat is voldoende als serieweerstand om de spanning over de plug dragelijk te houden. Als aansluitklem vind ik de knijpers het handigst, je ziet altijd precies wat er gebeurt en -in het geval dat- waarom het wel eens niet zou kunnen werken. Bij die axiale stekers moet je altijd maar hopen dat het goed gaat.... Bij geheel ingebouwde motoren kun je de plug en massa met verbindingsdraden naar buiten aansluiten. Twee krokodilklemmen of een 2 polig connector-setje doen de rest....

Koop als nieuwe gloeipluggen ENYA 3 (per post van Hobby In was tot nog toe het goedkoopst) Die zijn wat duurzamer en geven ook nog betrouwbare ontsteking bij lage toerentallen. De cc aanduidingen die bij sommige pluggen soms genoemd worden zijn vage richtwaarden en meestal slechts aanleiding tot vergissingen....

En dat met dat 'blokje' komt het vast nog wel goed.... :rolling: :thumbsup:
 
Ben weer wat verder; je gelooft 't niet -> de lengte en dikte van het snoer waarmee je de gloeiplug voedt is heel erg belangrijk als je een 2 Volt 10Ah accu gebruikt. De gloeipluggen krijgen normaal iets van 1.5 Volt en zijn 0.5 ohm of zo (temperatuurafhankelijk).

Doe maar eens een experimentje: dit kun je gewoon met een batterij, wat draden en een gloeiplug (of 10) doen. Dunne draden dan gloeit 'ie vaak wat magertjes, maar hij brandt niet door. Met dikkere draden dan :cry:


Eigenlijk kun je maar beter altijd een 1 ohm 5 Watt weerstandje of zo in serie met de batterij gebruiken; gebruik je dunnere draden dan doet-ie-het-niet; gebruik je optimale korte dikke draden doet-ie-het-wel. Nooit geen kans op doorgebrande pluggen op deze manier.

Ik ben er nog niet echt tevreden mee; in mijn situatie kreeg ik vanavond in een half uur tijd het motortje 2 keer gestart, nadat ik dit geneuzel met de snoeren had ontdekt. Hij bleef echter weer niet lopen. Blijkbaar was de gloeiplug net wat te zwak gevoed...
 
c0 zei:
Ben weer wat verder; je gelooft 't niet -> de lengte en dikte van het snoer waarmee je de gloeiplug voedt is heel erg belangrijk als je een 2 Volt 10Ah accu gebruikt.
Had ik niet zo'n soort voorbeeld gegeven? :wink:
c0 zei:
Eigenlijk kun je maar beter altijd een 1 ohm 5 Watt weerstandje of zo in serie met de batterij gebruiken; gebruik je dunnere draden dan doet-ie-het-niet; gebruik je optimale korte dikke draden doet-ie-het-wel. Nooit geen kans op doorgebrande pluggen op deze manier.
Ik heb met mijn dikke meter 0,75 mm2 in meer dan 30 jaar nog geen pluggen laten doorbranden. Een aparte serieweerstand is echt overbodig materiaal -kan alleen maar stuk.... Heb inmiddels wel mijn 3e accu, 2e schakelaar en 4e knijper in gebruik.... :wink:
c0 zei:
Hij bleef echter weer niet lopen. Blijkbaar was de gloeiplug net wat te zwak gevoed...
Heb je de naald al verder (1 slag) opengezet? En staat de carburateur vol open? Je moet die motor geen andere keuze laten: en nou lopen of de kliko in! :wink:
 
je zegt dat de motor de hele tijd even sputtert en dan uitvliegt.. Staat je stationair naald dan wel goed??? Kijk even in de handleiding hoever die eruit moet en dan dat instellen... Als de motor veel te rijk loopt is het logisch dat 'ie afslaat....
 
Bruno; dank je wel voor je uitgebreide reacties. Ik moet eerlijk zeggen dat er zoveel dingen zijn waar ik aan twijfelde, dat zelfs jouw erg gedetaileerde uitleg soms niet 100% tot me doorgedrongen was. Je informatie over gloeiplugkabels is erg nuttig (in het bijzonder het schakelaartje :wink: )

Even naar de winkel geweest + ben weer wat wijzer:

1) Gebruik gewoon huis-tuin-en-keuken 2 aderig elektriciteitsdraad met wat krokodillebekklemmetjes voor de accu. Let erop dat je op zijn minst kabels van 1.5 meter (of beter nog; 2 meter) gebruikt, zoals Bruno aangeeft, zodat je je gloeipluggen niet doorbrandt.

2) Bij het 'opzuigen' van brandstof nog niet de gloeiplug van spanning voorzien (deed ik al niet, maar is toch goed om even te zeggen). Als de motor start, zit je er met je vingers tussen....

3) Bij het 'opzuigen' van brandstof kun je bij op-de-kop gemonteerde motortjes de gloeiplug verdrinken met brandstof. Dan gebeurt er niet veel meer. Het op-de-kop starten is dan handig. Hierbij kan wat brandstof via de drukleiding de uitlaat inlopen (de tank is niet op-de-kop gemonteerd...), maar dat is niet erg. Even vliegtuig schuin houden en eruit laten lopen, eventueel. Kan geen kwaad. Ik dacht op momenten als deze dat ik het *zucht* 'motortje' :lol: verzopen had. Niet dus; sterker nog, alles stond gewoon droog (zie tip 4)

4) Bij het 'opzuigen' van brandstof de gashendel helemaal open; de luchtinlaatopening van de carburateur moet wagenwijd openstaan. In de carburateur zit een heel klein naaldje (waar je als beginner vanaf moet blijven) die je makkelijk over het hoofd ziet. Het stationairschoefje drukt hier bijna tegenaan. Als de luchtinlaat maximaal openstaat, is de opening bij dit kleine naaldje waar de brandstof binnenkomt ook het grootst, waardoor de meeste brandstof wordt aangezogen.

5) Bij het aanzuigen je vinger op de luchtinlaat van de carburateur of op de uitlaat houden om dit aanzuigeffect wat te versterken. 3 a 4 slagen of zo. Daarna luchtinlaat dichtzetten tot deze een klein spleetje openstaat.

6) De afstelschoef waar de brandstof aangevoerd wordt 2,5 slag opendraaien (iets meer = rijker, iets minder = armer). Teveel of teweinig = motor zal niet aanslaan.

7) Vervolgens gloeiplug voeden en meteen aanslaan, of 1 slag propeller vasthouden en door dode punt bewegen (klein plofje geeft aan dat alles werkt) + volgende slag is succes.

Heb van alles geprobeerd en in het proces 5 gloeipluggen doorgebrand (grmbl). Ga morgen 2 meter elektriciteitsdraad halen + klemmetjes en het dan vrolijk weer opnieuw proberen. Dit keer start ik het geheel op-de-kop. Kleine stapjes; simpel beginnen -> alle bemoeilijkende factoren elimineren.

Er moet zo langzamerhand toch wel iets goed gaan, dacht ik zo.

Thanks everybody + will be around. :wink:
 
ik denk dat jij beter eens serieus naar en club moet gaan en daar moet leren om motoren te leren starten en afstellen. Als jij zo doorgaat dan is die motor in no time kapot.
 
c0 zei:
Bruno; dank je wel voor je uitgebreide reacties. Ik moet eerlijk zeggen dat er zoveel dingen zijn waar ik aan twijfelde, dat zelfs jouw erg gedetaileerde uitleg soms niet 100% tot me doorgedrongen was. Je informatie over gloeiplugkabels is erg nuttig (in het bijzonder het schakelaartje :wink: )

Even naar de winkel geweest + ben weer wat wijzer:

1) Gebruik gewoon huis-tuin-en-keuken 2 aderig elektriciteitsdraad met wat krokodillebekklemmetjes voor de accu. Let erop dat je op zijn minst kabels van 1.5 meter (of beter nog; 2 meter) gebruikt, zoals Bruno aangeeft, zodat je je gloeipluggen niet doorbrandt.
Geen dank, ik houd er niet van als prima motoren per ongeluk tot oud metaal worden verwerkt.... :wink:
Nog handiger - tenzij je motor helemaal ingebouwd zit- is de 'knijper' aansluitklem. Vind zo gauw geen plaatje. Anders maak ik straks wel even een foto. Anders heb je geen idee waar het over gaat....

c0 zei:
2) Bij het 'opzuigen' van brandstof nog niet de gloeiplug van spanning voorzien (deed ik al niet, maar is toch goed om even te zeggen). Als de motor start, zit je er met je vingers tussen....
Inderdaad :schrik:

c0 zei:
3) Bij het 'opzuigen' van brandstof kun je bij op-de-kop gemonteerde motortjes de gloeiplug verdrinken met brandstof. Dan gebeurt er niet veel meer. Het op-de-kop starten is dan handig. Hierbij kan wat brandstof via de drukleiding de uitlaat inlopen (de tank is niet op-de-kop gemonteerd...), maar dat is niet erg. Even vliegtuig schuin houden en eruit laten lopen, eventueel. Kan geen kwaad. Ik dacht op momenten als deze dat ik het *zucht* 'motortje' :lol: verzopen had. Niet dus; sterker nog, alles stond gewoon droog (zie tip 4)
'de drukleiding'.... *zucht*. Bijna iedereen schijnt te denken dat men niet zonder kan. In 90% van de gevallen wel, sterker, het kan een bron zijn van storingen (verstopt, lek). De meeste motoren zuigen uit zichzelf meer dan voldoende. Haal dat onding eerst maar eens los, naald een slag verder open en dan doen of er niets veranderd is...

c0 zei:
4) Bij het 'opzuigen' van brandstof de gashendel helemaal open; de luchtinlaatopening van de carburateur moet wagenwijd openstaan. In de carburateur zit een heel klein naaldje (waar je als beginner vanaf moet blijven) die je makkelijk over het hoofd ziet. Het stationairschoefje drukt hier bijna tegenaan. Als de luchtinlaat maximaal openstaat, is de opening bij dit kleine naaldje waar de brandstof binnenkomt ook het grootst, waardoor de meeste brandstof wordt aangezogen.
Correct

c0 zei:
5) Bij het aanzuigen je vinger op de luchtinlaat van de carburateur of op de uitlaat houden om dit aanzuigeffect wat te versterken. 3 a 4 slagen of zo.
Bij een op de kop gemonteerde motor komt er dan wat brandstof op je vinger te staan. Bij de laatste slag, door tijdens de beweging de vinger iets op te tillen, wat lucht mee naar binnen zuigen. Als het goed is gaat de brandstof mee naar binnen, zo niet, loopt alles er uit.... Is een handigheidje. Ik sla de prop dan meestal nog 2 of 3 keer snel door om het mengsel goed in de cilinder te pompen. Je herkent dat aan de verandering van geluid, de 'plop' krijgt een sissend bijgeluid.

c0 zei:
Daarna luchtinlaat dichtzetten tot deze een klein spleetje openstaat.
Nee. Helemaal open, des te sneller kun je het mengsel goed instellen.

c0 zei:
6) De afstelschoef waar de brandstof aangevoerd wordt 2,5 slag opendraaien (iets meer = rijker, iets minder = armer). Teveel of te weinig = motor zal niet aanslaan.
Is per motor verschillend, dus een vuistregel is hier niet te geven. Je kunt wel een stukje slang op de sproeier aansluiten en hier in blazen. Als je nu de naald van dicht langaam open draait is er een moment dat er lucht doorheen komt. Dan nog een slag of 2 en je zit mogelijk in de buurt....

c0 zei:
7) Vervolgens gloeiplug voeden en meteen aanslaan, of 1 slag propeller vasthouden en door dode punt bewegen (klein plofje geeft aan dat alles werkt) + volgende slag is succes.
Niet aanslaan maar zoals je zegt vasthouden en (langzaam) door het BDP heen draaien. Als je voelt dat een kabouter met een heel klein hamertje een tik op de zuiger geeft, weet je dat je kansen op een 1-tiks start vrij groot zijn.

c0 zei:
Heb van alles geprobeerd en in het proces 5 gloeipluggen doorgebrand (grmbl). Ga morgen 2 meter elektriciteitsdraad halen + klemmetjes en het dan vrolijk weer opnieuw proberen. Dit keer start ik het geheel op-de-kop. Kleine stapjes; simpel beginnen -> alle bemoeilijkende factoren elimineren.
Op de kop? Je bedoelt met de gloeiplug boven? Het nadeel is dat je zo onderin het carter een plas brandstof kunt opbouwen, zonder dat er mengsel boven in de cilinder komt. Als de motor dan wel pakt, schiet deze brandstofplas in zijn geheel de cilinder in en staat de boel van binnen blank. Zie 'm dan maar weer eens droog te krijgen. Omdraaien, rondzwengelen, demper leeggieten, rondzwengelen, enz. En meer van die ellende. Dit is de meest voorkomende 'storing' die ik zie als ik beginners zelf hun motor laat starten. Als het druk is met leerlingen is het wel fijn als er al enige 'zelfwerkzaamheid' is, maar als het zo gaat, ben er uiteidnelijk meer tijd aan kwijt,dus besteed ik liever in het begin wat extra tijd om ze deze kunstjes bij te brengen... :wink: Als je een motor 'op de kop' choked, heb je aan 2 a 3 (warm: 1 a 2) chokes genoeg omdat alle brandstof via de overstroomkanalen meteen de cilinder in stroomt. Even proberen en je weet 't.... Ik gebruik deze methode omdat ik als wedstrijdvlieger 1 minuut heb om na het geven van het startsignaal in de lucht te zijn, anders kost dat me 10 punten (kan op een E- of WK 5 of 6 plaatsen schelen op de ranglijst....). Zodoende kies ik de methode die mij de meeste kans biedt op een 1~2 tiks start.....

c0 zei:
Er moet zo langzamerhand toch wel iets goed gaan, dacht ik zo.
Ga daar maar vanuit. Maar Theo's advies is niet verkeerd. Hooguit kom je daar lieden tegen die ook vinden dat je de carburateur voor de start bijna moet sluiten, je absoluut een grote koffer nodig hebt met 12 volt accublok, een hoop electronica om de gloeiplug te voeden, een brandstofpomp en een electrische startmotor.
Dan kun je trots laten zien hoe je zonder al deze overbodige spullen je motor iedere keer met 2 tikken aankrijgt.
Wel belangrijk is het, om de motor niet te arm af te stellen, anders kun je hem na 1,5 uur lopen bij het oud-ijzer doen. Zo'n ABC of AAC motor (dat slaat op de gebruikte materialen voor de zuiger/cilinder combinatie) heeft wel een speciale behandeling nodig om optimaal in te lopen.
Komt grofweg neer op het inlopen bij bedrijfstemperatuur. Doe je door de motor iets te rijk af te stellen ( let wel, alles gaat volgas, stationair komt pas veel later in beeld) je herknt dat aan het schorre soms wat haperende geluid. Dat noemen we 'viertakten'. Dan knijp je de slang zover dicht, tot de motor vol in tweetakt komt. 30 seconden en dan weer terug naar viertakt en vervolgens stoppen. helemaal laten afkoelen en opnieuw starten. Herhalen en de eerste 4 a 5 keer steeds 15 seconden langer voluit laten lopen. Daarna met 1 minuut per keer. Als de motor het een minuut of 4 volhoud zonder 'langzaam terug te zakken in toerental en hoorbaar 'zwaar' gaat lopen ( onmiddellijk meer brandstof geven!, dit is een voorteken dat de motor te arm loopt en bezig is vast te lopen), dan kun je nadat stationair goed is ingesteld de eerste vlucht maken. Motor voor de veiligheid iets te rijk zetten. Als dit vlucht of 4 probleemloos gaat, moet 'ie voluit kunnen.
 
Dankuwelzeerbeleefd voor alle goede adviezen.

Begrijp dat het erg eenvoudig is om maar te zeggen 'ga naar club'.
Is echter niet altijd zo simpel; voor mij houdt dat in 30 minuten rijden naar een woonwijk waar geen motoren gestart mogen worden (geluidsoverlast) + het mooie weer om in het open veld dit te doen laat ook op zich wachten. Daarnaast kost het lid worden van een club (naast euri's) ook tijd, toewijding en terugkerend ploeteren op vaste tijden + geeft het wat verplichtingen.

Voor mij is dit forum momenteel 'mijn club'. Ik vind het erg prettig om 'in de kleine uurtjes' in kleine stapjes vooruitgang te boeken. Dan is het maar met wat trial & error, maar ik heb even niets beters.

Zou erg prettig zijn als iemand in de buurt van Arnhem mij op sleeptouw zou kunnen nemen (*hint hint*).

Voor nu is alles ok. (Tenzij ik erg veel risico loop mijn *blokje* te vernielen op deze manier). Is toch wel ok zo, voor nu ? Anders kan ik net zo goed iemand vragen om al het voorbereidende werk vòòr mij te doen en leer ik nog niets. Als ik ga vliegen doe ik het zeker onder begeleiding...

Zal even niet meer posten onder dit onderwerp, aangezien het allemaal wat door blijft kabbelen. Ga eerst weer verder leren en indien nodig een nieuw berichtje plaatsen.

Thanks guys voor alle hulp zover !! :D
 
Back
Top