C
c0
Guest
Nou, toch nog even een update, want ik kom er (nog steeds) niet helemaal uit. Laat ik je kort wat achtergrondinformatie geven:
- Dornier D27 met 6cc Magnum blokje op-de-kop gemonteerd.
- Is met succes 1x gestart op de club (*nederige buiging / me-not-worthy*) vanuit een flightbox.
Vervolgens ik naar blij naar huis; brandstof was wel ok, maar beetje wonderolie voor het inlopen doet wonderen. Heb meteen ook maar wat blauwe loc-tite gehaald om te moertjes te borgen.
Ik probeer nu zelf het blokje te starten. Hierbij gebruik ik zo'n metalen stift met batterijtje. Het heeft als opdruk 'Alui Propine' maar verder niets. Kan nooit veel soeps zijn. Zit een oplaadsnoertje bij met een joekel van een weerstand om hem van een 12V accu te laden.
Welnu, na veel <censuur> blokje paar keer weten te starten (4 a 5 keer in een half uur tijd). Als ik hem ondersteboven hou om te starten lukt het meestal wel. Hierbij verzuipt het blokje eigenlijk altijd of loopt er via de drukleiding brandstof in de uitlaat. Soms blokkeert de zuiger en moet ik wat brandstof uit de uitlaat laten lopen. De keren dat het blokje start, loopt 'ie goed maar dooft dan langzaam uit, wat ik ook probeer.
Mogelijke verschillen ten opzichte van het soepel draaien op de club voor zover mij bekend:
- op de club was het blokje gestart met een eigen flightbox voeding.
- ik heb wonderolie door de brandstof gemengd (100ml op 1 liter).
Welnu, eerst maar eens naar de gloeiplugstarter gekeken. Het zal wel een 1.5V max 2000mAh dingetje zijn of zo. Dus opladen met 1.7V en max 200 mAh dacht ik zo. Echter, de batterij wordt niet warm en de gloeipluggen doen niet echt veel na 1 uur 'opladen'. In de tussentijd op internet gezocht. Een gloeiplug is 0.5Ohm en vraagt zo'n 1.5V en afhankelijk van omstandigheden (koud: 3-5A, warm 1-3A) een grote stroom. Er zijn een paar oplossingen om hierin te voorzien:
a) Batterijen van 1.5V parallel geschakeld om grote stroom te leveren. Nadeel: als het blok niet meewerkt is de batterij snel leeg en heb je te veel onbekende factoren om betrouwbaar een blok te starten. Batterijen is evil.
b) Als je een complete flightbox wilt maken op een 12V auto- of motor accu:
b1) Grote weerstand ertussen om van die 12V zo'n 1.5V te maken. Je kan dan nog steeds een grote stroom trekken. Is wel erg inefficient.
b2) DC-DC converter schakelingetje is eleganter. Je hebt kant en klare chips (National Semiconductor LM2651-MTC-1.8 of LM2678-ADJ) of schema's op het net (http://www.xs4all.nl/~hobbyin/paginas/startbox.htm, http://ludens.cl/Electron/dcdc/dcdc.html).
Nadeel wat genoemd wordt is dat als je een elektrische starter gebruikt op de neuskegel, deze ook aardig wat stroom trekt, waardoor je gloeiplug mogelijk minder stroom krijgt. Erger nog, als je de startmotor stopt, krijgt de gloeiplug juist wat meer stroom en gloeit harder (of zou mogelijk door kunnen branden -> lijkt me wat overdreven).
c) 2V 10Ah loodaccu. Opladen met max. 1/10 van de capaciteit; 2.3V of zo en dus max 1A.
Nou, ik dus lang gezocht en op Conrad een Dryfit A500 2V 10Ah accu voor 30 euri gevonden. Bij Hobma modelbouw in Elst (Gld) een soortgelijke accu voor 10 euri.
Ik blij als een kind naar huis en motortje starten. Resultaat: 0.
Accu aan de oplader en dan nog maar met de batterij-gloeiplugstarter prutsen. Nu start 'ie wel (1 keer in 30 minuten). Alles aan de kant gezet en nog nagedacht over de wonderolie. Bij Hobma vertelde men mij dat je max 2% mag verdunnen; niet meer, anders gaat de mengverhouding aan de haal. Ik had er een 'rijkelijke scheut' ingedaan om hem wat 'smeuiig' in te laten lopen (*dom dom dom*).
Dus ik weer terug naar de modelbouwwinkel (*1x liter brandstof graag*).
Heb het vanavond na mijn werk met spanning weer geprobeerd. Resultaat: 2 doorgebrande gloeipluggen. Blijkbaar is mijn maximaal opgeladen 2V 10Ah accu iets te pittig. Grmbl.
Ik heb een mechanische brandstofpomp (=failsafe) en sla de propeller met de hand (lees: rubber vingerdop) aan. Ik wil geen flightbox en heb dus alleen een elegant handzaam 2V 10Ah accuutje bij de hand voor de gloeiplug. Heb een aparte 12V motoraccu waar ik mijn microcontroller gestuurde (Ultramat) lader op ga monteren als mobiel laadstation. Heb dus alles mooi separaat en modulair.
Echter, ik weet het even niet meer; hoe krijg ik mijn motorje fatsoenlijk gestart / ingelopen. *snik*.
Enig advies van jullie modelbouwguru's wordt zeer op prijs gesteld.
Tip:
http://www.mftech.de/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=41
http://www.eindrahtmonitor.de/ED3_index.html
Kom dinsdag wel weer langs, vermoed ik....
- Dornier D27 met 6cc Magnum blokje op-de-kop gemonteerd.
- Is met succes 1x gestart op de club (*nederige buiging / me-not-worthy*) vanuit een flightbox.
Vervolgens ik naar blij naar huis; brandstof was wel ok, maar beetje wonderolie voor het inlopen doet wonderen. Heb meteen ook maar wat blauwe loc-tite gehaald om te moertjes te borgen.
Ik probeer nu zelf het blokje te starten. Hierbij gebruik ik zo'n metalen stift met batterijtje. Het heeft als opdruk 'Alui Propine' maar verder niets. Kan nooit veel soeps zijn. Zit een oplaadsnoertje bij met een joekel van een weerstand om hem van een 12V accu te laden.
Welnu, na veel <censuur> blokje paar keer weten te starten (4 a 5 keer in een half uur tijd). Als ik hem ondersteboven hou om te starten lukt het meestal wel. Hierbij verzuipt het blokje eigenlijk altijd of loopt er via de drukleiding brandstof in de uitlaat. Soms blokkeert de zuiger en moet ik wat brandstof uit de uitlaat laten lopen. De keren dat het blokje start, loopt 'ie goed maar dooft dan langzaam uit, wat ik ook probeer.
Mogelijke verschillen ten opzichte van het soepel draaien op de club voor zover mij bekend:
- op de club was het blokje gestart met een eigen flightbox voeding.
- ik heb wonderolie door de brandstof gemengd (100ml op 1 liter).
Welnu, eerst maar eens naar de gloeiplugstarter gekeken. Het zal wel een 1.5V max 2000mAh dingetje zijn of zo. Dus opladen met 1.7V en max 200 mAh dacht ik zo. Echter, de batterij wordt niet warm en de gloeipluggen doen niet echt veel na 1 uur 'opladen'. In de tussentijd op internet gezocht. Een gloeiplug is 0.5Ohm en vraagt zo'n 1.5V en afhankelijk van omstandigheden (koud: 3-5A, warm 1-3A) een grote stroom. Er zijn een paar oplossingen om hierin te voorzien:
a) Batterijen van 1.5V parallel geschakeld om grote stroom te leveren. Nadeel: als het blok niet meewerkt is de batterij snel leeg en heb je te veel onbekende factoren om betrouwbaar een blok te starten. Batterijen is evil.
b) Als je een complete flightbox wilt maken op een 12V auto- of motor accu:
b1) Grote weerstand ertussen om van die 12V zo'n 1.5V te maken. Je kan dan nog steeds een grote stroom trekken. Is wel erg inefficient.
b2) DC-DC converter schakelingetje is eleganter. Je hebt kant en klare chips (National Semiconductor LM2651-MTC-1.8 of LM2678-ADJ) of schema's op het net (http://www.xs4all.nl/~hobbyin/paginas/startbox.htm, http://ludens.cl/Electron/dcdc/dcdc.html).
Nadeel wat genoemd wordt is dat als je een elektrische starter gebruikt op de neuskegel, deze ook aardig wat stroom trekt, waardoor je gloeiplug mogelijk minder stroom krijgt. Erger nog, als je de startmotor stopt, krijgt de gloeiplug juist wat meer stroom en gloeit harder (of zou mogelijk door kunnen branden -> lijkt me wat overdreven).
c) 2V 10Ah loodaccu. Opladen met max. 1/10 van de capaciteit; 2.3V of zo en dus max 1A.
Nou, ik dus lang gezocht en op Conrad een Dryfit A500 2V 10Ah accu voor 30 euri gevonden. Bij Hobma modelbouw in Elst (Gld) een soortgelijke accu voor 10 euri.
Ik blij als een kind naar huis en motortje starten. Resultaat: 0.
Accu aan de oplader en dan nog maar met de batterij-gloeiplugstarter prutsen. Nu start 'ie wel (1 keer in 30 minuten). Alles aan de kant gezet en nog nagedacht over de wonderolie. Bij Hobma vertelde men mij dat je max 2% mag verdunnen; niet meer, anders gaat de mengverhouding aan de haal. Ik had er een 'rijkelijke scheut' ingedaan om hem wat 'smeuiig' in te laten lopen (*dom dom dom*).
Dus ik weer terug naar de modelbouwwinkel (*1x liter brandstof graag*).
Heb het vanavond na mijn werk met spanning weer geprobeerd. Resultaat: 2 doorgebrande gloeipluggen. Blijkbaar is mijn maximaal opgeladen 2V 10Ah accu iets te pittig. Grmbl.
Ik heb een mechanische brandstofpomp (=failsafe) en sla de propeller met de hand (lees: rubber vingerdop) aan. Ik wil geen flightbox en heb dus alleen een elegant handzaam 2V 10Ah accuutje bij de hand voor de gloeiplug. Heb een aparte 12V motoraccu waar ik mijn microcontroller gestuurde (Ultramat) lader op ga monteren als mobiel laadstation. Heb dus alles mooi separaat en modulair.
Echter, ik weet het even niet meer; hoe krijg ik mijn motorje fatsoenlijk gestart / ingelopen. *snik*.
Enig advies van jullie modelbouwguru's wordt zeer op prijs gesteld.
Tip:
http://www.mftech.de/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=41
http://www.eindrahtmonitor.de/ED3_index.html
Kom dinsdag wel weer langs, vermoed ik....