"MAGNUM" Hughes 500D jongensdroom

In mijn tienerjaren had je de serie "Magnum" op de televisie bij Veronica. Naast de geinige avonturen van Thomas Magnum (Tom Selleck) was daar een heel interessante helicopter in te zien van "TC" Theodore Calvin (Roger E. Mosley); de Hughes 500D. Dit was een compacte 4-persoons heli die een nerveus rotor-geroffel produceerde en een spin-achtig vookomen had door het hoge landingsgestel.

In die tijd (ca. '85) vloog ik F3C-sport met een Heim Star-Ranger en modellen van de 500D waren schaars. Je had er eentje van de Firma Peka-Knipprath, die hele zware rompen bouwde op basis van het Heim-hangmechaniek met gillende .61 rossi motoren erin en een (jum-jum) eigen ontwerp 5-blads rigid rotor. Die dingen waren onbetaalbaar en naar verluid "moeilijk". Ik heb er ooit eentje zien vliegen en dat was niet echt overtuigend waar naar je geld eerlijk gezegd en dus is het er nooit van gekomen om er eentje aan te schaffen. Totdat het moment zich recent voordeed en ik een Peka 5-blads kop voor een prikkie op de "rotor"kop kon tikken!

Hierna volgt dus het relaas van mijn eigenbouw Hughes 500D. Het zal geen 3-maanden-project worden aangezien ik o.a. het elektro-mechaniek en de romp zelf zal gaan bouwen en ook een aantal tussenstappen zal maken om materialen uit te testen. Daarbij moet ik ook gewoon nog leren vliegen met een 5-blads rigid. Ik hoop volgende zomer een vliegende Hughes te hebben.

DE SERIE

"Magnum P.I." liep van mei 1980 tot december 1988, al heeft Veronica de serie in 1985 al vervangen door "Miami Vice". De serie speelde op Oahu, het grootste eiland van de staat Hawai. Meer info vindt je op www.magnum-mania.com

4_11_full.jpg

Magnum en TC

DE HELI

De Hughes 500D is een doorontwikkeling van de militaire Hughes model 369 ofwel OH-6 "Cayuse" uit 1966. Deze was ontwikkeld als snelle wendbare verkenningsheli en had een 4-bladsrotor met de "y" staart. Ze werden ook wel "Flying egg" genoemd en in Vietnam, waar er maar liefst 1438 voor geleverd waren, heette het "Killer egg". Hiervan werd in 1972 een commercieel model uitgebracht als de 500"C". Deze had ook de 4-bladskop en een "y" staart.
oh-6-625x450.jpg

Hughes OH-6

In 1976 werd het verbeterde model 500"D" uitgebracht. Deze had een modernere 5-bladskop en een T-staart. Deze heli is voor allerlei doeleinden ingezet en er is ook in 1977 een militaire versie van gemaakt, de 500MD "Defender". Er zijn er meer dan 3500 van de serie 500D gebouwd en 23 wereldrecords mee gevestigd voor snelheid en endurance. 19 Records staan nog steeds. De topsnelheid lag op 280km/u!
hughes5001.gif

Hughes 500MD

In 1982 werd de "D" vervangen door de "E", die als voornaamste kenmerk een puntneus had, maar ook wijzigingen aan het interieur had gekregen om de been- en hoofdruimte te vergroten. Om de verwarring compleet te maken heb je ook 500C- en D modellen rondvliegen die na een revisie van een puntneus voorzien zijn. Die neus ziet er dan wel iets anders uit; hij heeft b.v. minder raamstijlen. Ook zijn er versies die uitgerust zijn met een 4-blad staartrotor.
0863641.jpg

Hughes 500E

1013752.jpg

Hughes 500D met nieuwe neus

De 530"F" was weer een sterkere versie van de 500E. In 1984 werd de Hughes heli-afdeling overgenomen door McDonnel-Douglas, zodat ze vanaf toen door het leven gingen als MD 500. De laatste en hedendaagse nazaten van de heli zijn de MD520N en MD530N die het zg. NOTAR systeem bezitten (NO TAilRotor).
800px-Md530-N522HB-hai-050208-01.jpg

MD520N

DE "MAGNUM" HELI

Veel mensen denken dat de Magnum heli een speciaal gebouwde uitvoering was, maar het kleurenschema was standaard af-fabriek zo geleverd en er waren er heel veel van gemaakt. Er zijn drie verschillende Hughes' 500s gebruikt in de serie. De eerste, een 500C, is maar een paar keer gebruikt.

1_8_f_full.jpg

Hughes 500C

Daarnaast zijn er twee stuks 500D gebruikt, de N58243 is degene met de lange ski's en de drijvers erop. Deze is tijdens de tweede episode in zee gestort waarbij een cameraman om het leven kwam.

1_5_e_full.jpg

N58243

Dan is er nog de 500D N4943T, deze had kortere ski's. Deze heli heeft de meeste uren gedraaid voor de show en dit is dan ook de heli die ik na wil bouwen. Ook deze heli bestaat niet meer; net na het afsluiten van de serie is de heli gecrashed bij werkzaamheden. De piloot raakte hierbij gewond en kon daarna niet meer vliegen helaas. Deze crash is in verschillende televisieprogramma's te zien geweest zoals "destroyed in seconds" eTradeAuto.com - Helicopter crash

5_1_l_full.jpg

N4943T

Laatst bewerkt:
Dat is nog eens een background check:mrgreen:

Wat gebeurde er trouwens met die laatste, lijkt me toch sterk dat de piloot zelf de heli zo de hoek om gooide..

Vroeger was er een beter filmpje van de crash te vinden, waarin je kunt zien dat er vlak voor de rare beweging een vonk o.i.d. van de swash afkomt. Hier nog de "Destroyed in seconds" video waarbij het iets beter is te zien allemaal, en waar men spreekt over een electrical failure. Blijft zonde van die mooie heli natuurlijk.

IYTX57PmaY8[/media] - Magnum PI Helicopter Crash

De schaal is nog niet helemaal duidelijk, zal rond de 1:5,5 a 1:6 liggen zijn met een rotordiameter van ca 1450mm.

Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad mooie achtergrond info, ik wist trouwens niet dat de crash op het eind een van de magnum heli's was, heb hem wel gezien bij destroyed in seconds.
Mooi project, je gaat de romp dus geheel zelf bouwen begrijp ik? Ik ga je voortgang volgen :-)

Gr, Roy
P.s. Hoe staat het trouwens met de helicycle?

Een hele mooie en interessante intro Bruteforce.
Magnums heli is en blijft jeugdnostalgie, bijgevolg ga ik dit bouwverslag met grote interesse volgen.

Heligroeten en heel veel bouwplezier,

Nick

Nou, het weer is een beetje minder vandaag dus heb ik de dozen met parts die we voor het project te beschikking hebben eens uit de kast gehaald.

Wat is de doelstelling?

Ik wil een Hughes 500D die net als het origineel erg snel en wendbaar is. Ideaal gezien zou ik er een F3C sportprogramma mee af willen kunnen leggen. Daarom pas ik ipv de 6S motorisering die ik er origineel voor in gedachten had, een 10S motorisering toe. Bovendien moet hij ca 20 minuten vliegtijd makkelijk kunnen halen dus worden het 6000mAh accus. Omdat ik geleerd heb dat de 5-blade heli's snel last hebben van teveel gewicht, moet de heli beneden de 5kg vliegklaar gewicht blijven. Dat heeft meteen gevolgen voor de mate van "scale" waarin deze Hughes uitgevoerd wordt. Geen zware rompen en uitgebouwde cockpit, bewegende deuren, lasthaken, klinknagels enz enz, maar een zeer strak gespoten heli met naar alle waarschijnlijkheid hoogglans zwart gespoten "ramen".

We beginnen met het "piece de resistance", de 5-blad kop van Peka.

Hughes010.jpg

De "dop" bovenop is van Vario maar past ook als ik een M4 draad in de lengterichting bovenin snijdt.

Hughes009.jpg

Duidelijk te zien zijn de plastic Heim bladhouders, aangezien deze een respectabele leeftijd hebben denk ik dat ik deze het beste vervang. ook moeten de lagers er allemaal uit (5x 2radiaal+1axiaal) en schoongemaakt. Daarbij hoort ook een tuimelschijf met 5 links natuurlijk. Die wordt dan wel in 120 graden CCPM aangestuurd straks.

Hughes011.jpg

De bijgeleverde rotorbladen waren niet geschikt zei ik al, hier kun je zien dat er al direct verschillen zitten aan de zijde van de bladhouders.

Hughes005.jpg

De tweede set is denk ik van Vario. Ze zijn iets breder en langer en ook flexibleler. Ze zijn helaas pas gespoten wat het uitbalanceren nog wel eens moeilijk kan maken.

Hughes007.jpg

Hier het gebruikte mechaniek, een hang-mechaniek van heim met diverse Vario tuningdelen. Ik ben nog op zoek naar een goede motor (ca 200kV) en regelaar, als je wat interessants hebt laat maar horen dan.

Hughes008.jpg

De romp die ik laatst kocht is van een 500E, en de firma Graupner levert helaas niet meer de ontbrekende delen zoals bovenkap en beglazing. Ideaal dus om deze romp als "plug" uit te voeren voor de 500D. Mijn vader gaat de romp/plug/mal maken want dat heeft hij al eerder gedaan en hij vindt het leuk om te doen.

Hughesromp2.jpg

De staart is een vreemd geval. Ik dacht dat het zo hoorde (vin in het midden van de romp) maar dat blijkt alleen bij de 500C/OH6 met y-staart zo te zijn. De 500D/E types hebben het staartvlak gewoon aan de zijkant van de staartbuis erop geschroefd zitten. Ik ga nog nadenken wat ik hiermee ga doen.

Hughes003.jpg

Om een beetje waarheidsgetrouw te kunnen werken aan de mal van het uiteindelijke model heb ik een plastic modelletje van de 500D aangeschaft. Daar zie ik dus o.a. dat de staart anders behoort te zijn!

Hughes004.jpg

Mooi project Bruteforce.

Dit is wel echt een oud mechaniek (en romp). Wel iedeaal om in een romp te bouwen. Zelfs de servo's zijn compleet weg te werken. Het geheel hoord wel bij elkaar. Een Graunper Huges 500D romp met een Heim mechaniek :lol:.

Waarom dit niet met een goeie 61 klase nitro? Dan kun je veel makelijker het gewicht tillen. Geen korte vlieg tijden en direct weer na te vullen. En je totaal gewicht zal ook iets lager zijn. En het blijft een echte Heim.

Je moet wel rekening houden dat een schaal heli, ook al doe je er niks speciaals aan, ongeveer 1,5 keer het totaal gewicht van een pod en boom is. B.v. een 500 met weegt +/- 1700gr dit zou met een romp (1,5 * 1700gr =) 2550gr zijn.

Ik ben erg benieuwd wat je eind gewicht gaat worden. Ik wil het zo wie zo volgen het zelfde als de serie vroeger.

Groetjes Rob

Ik heb een Rossi 60 ervoor liggen, hier heb ik ook altijd mee gevlogen vroeger. Ik ben de vette bende en het gejank van nitromotoren zat en daarom in elektro deze keer. Een pod-and-boom is compleet zelfdragend en daarom is een romp puur extra gewicht. Het Heim mechaniek is erg licht en compact waardoor het totaalgewicht met een met zorg gebouwde lichtgewicht romp niet zwaar hoeft te zijn.

Mooi project Bruteforce.

Dit is wel echt een oud mechaniek (en romp). Wel iedeaal om in een romp te bouwen. Zelfs de servo's zijn compleet weg te werken. Het geheel hoord wel bij elkaar. Een Graunper Huges 500D romp met een Heim mechaniek :lol:.

Waarom dit niet met een goeie 61 klase nitro? Dan kun je veel makelijker het gewicht tillen. Geen korte vlieg tijden en direct weer na te vullen. En je totaal gewicht zal ook iets lager zijn. En het blijft een echte Heim.

Je moet wel rekening houden dat een schaal heli, ook al doe je er niks speciaals aan, ongeveer 1,5 keer het totaal gewicht van een pod en boom is. B.v. een 500 met weegt +/- 1700gr dit zou met een romp (1,5 * 1700gr =) 2550gr zijn.

Ik ben erg benieuwd wat je eind gewicht gaat worden. Ik wil het zo wie zo volgen het zelfde als de serie vroeger.

Groetjes Rob

Dat is zo, een Heim valt af als je hem in een romp bouwt. De kap, staartbuis inclusief extra's, voorbouw, skids, hmm dat scheelt toch al snel z'n 750gr. Zie mijn draadje over de Bell 222 met een UNI 40 mechaniek. Dit is echt totaal anders dan een romp om een Trex of Raptor bouwen.

Ben benieuwd hoe de nieuwe romp wordt, afgeleid van een oude Graupner romp.

Succes met de plug.

Groetjes Rob.

Laatst bewerkt:
Zo, intussen weer een update want we hebben niet stil gezeten natuurlijk!

Ik ben intussen in volle gang met "fase 1" van het project. Hadden we fasen dan:confused:, jawel:
-Fase 1: Opbouwen van het elektrisch gemaakte Heim-mechaniek en complete aandrijving in een testbed-romp met standaard Heim rotorkop (met paddels dus)
-Fase 2: De testbed uitrusten met een 2-blads rigid kop van Peka. 2b en 2c kunnen zijn testen van de effecten van de Flymentor en GU-365 met deze setup
-Fase 3: Uitrusten testbed met 5-bladskop, mogelijk met stabilisatie electronica uit 2b of 2c
-Fase 4: Mechaniek en aandrijving compleet plaatsen in de Hughes 500D romp

Het testbed is een Mystere. Dit is een F3C wedstrijdromp uit eind jaren '80 die mijn vader ooit compleet (plug & mallen) voor "F3Cees" Verplanke maakte. Ik had die romp al die tijd al min of meer kant-en-klaar liggen. Omdat mijn vader dus al vergaande ervaring heeft met het maken van rompen, ben ik er dan ook helemaal gerust in dat de Hughes romp bij hem ook in goede handen is.

Hier zie je een foto uit de oude doos (Cees en Mystere in het midden), uit de tijd dat vrijwel alle wedstrijdheli's van Heim waren.

MystereCees0001.jpg

Laatst bewerkt:
Dit is de mijne. Gewoon even met de hand matzwart gespoten, voorzien van skids en nog gewoon voorzien van de tunnel voor de Heim koeling.

Mysteretestbed001.jpg

De rotorkop heeft wat Vario accessoires maar is verder standaard op de zwaardere Kalt paddels na. Veel mensen herkennen er waarschijnlijk een Skyfox in en dat klopt want dat was een Heim-mechaniek met wat aanpassingen. Als Ewald Heim zelf accessoires en tuning-producten had geleverd dan was hij nu schathemeltjerijk geweest. Maar dan gat in de markt heeft Vario mooi opgevuld.

Mysteretestbed002.jpg

Slank, compact, lichtgewicht en snel.

Mysteretestbed003.jpg

De motorisatie wordt verzorgd door een Kohler Actro 32-3 MAX

Mysteretestbed006.jpg

Een Scorpion 130A-12S OPTO-regelaar (nieuw)

Mysteretestbed004.jpg

En ik heb naast de 2 packs 5S1P 6000mAh ook een complete 10S 5000mAh pack overgenomen

Mysteretestbed005.jpg

Met dank aan mijn oude vriend Cees Verplanke die dit alles voor een echte vriendenprijs aan mij overdeed. Cees heeft zelf ook nog altijd een Mystere staan, maar dan een type II (ziet er meer Cobra/Apache achtig uit). Deze wordt ook elektrisch dus wie weet kunnen we samen nog eens "nostalgisch" vliegen.

Laatst bewerkt:
Vanmiddag regen dus mooi de tijd om in het (wat afgekoelde) schuurtje -eh ik bedoel mijn high-tech werkplaats- het mechaniek compleet te maken.

Het mechaniek is klaar voor montage. Het motortandwiel moet nog iets afgedraaid worden om perfect aan te kunnen sluiten op het eigenbouw hoofdtandwiel.

Mysteretestbed009.jpg

Even een vergelijk met de oude Rossi met koelkop. Superlicht gebleven allemaal gelukkig.

Mysteretestbed010.jpg

Duidelijk is de compacte inbouwmaat te zien. Als er dus 1 mechaniek geschikt is voor scale-inbouw dan is het dit wel!

Hoi Roy, ik had de vraag even over het hoofd gezien maar de Helicycle ligt even stil hierdoor. Gaat zeker nog een keer vliegen maar ik was niet tevreden over de gelijkendheid van de kap en de sterkte van de gebruikte aluminium buisjes.

Inderdaad mooie achtergrond info, ik wist trouwens niet dat de crash op het eind een van de magnum heli's was, heb hem wel gezien bij destroyed in seconds.
Mooi project, je gaat de romp dus geheel zelf bouwen begrijp ik? Ik ga je voortgang volgen :-)

Gr, Roy
P.s. Hoe staat het trouwens met de helicycle?

Intussen vakantie geweest en druk geweest met de wederopbouw van mijn gecrashte Eco8 JetRanger, maar toch wat progressie met het testbed. Alles werkt naar behoren en diverse afstel-opspoolruns zijn geweest. Helaas heeft hij nog maar heel even gevlogen doordat ik iets over het hoofd had gezien :oops:. De aansturing van de staartrotor is gelijmd op de glijbus en die verbinding was natuurlijk na 20 jaar niet meer betrouwbaar. Daardoor schoot de aansturing los en goddank kon ik snel landen met minimale schade. Alleen waren de as en rotornaaf van de staartrotor beschadigd en die moet ik nog vervangen. De schrik zat er even goed in en daarom even rustig aan bekijken of er soms nog meer van dat soort enge zaken in de heli zitten.

Het goede nieuws is dat ik inmiddels een mooi groot privevliegveld heb ver van alles en rustig gelegen qua wind ook. Ook komt er een 2e Hughes romp aan van Graupner die completer is dan wat ik al heb zodat mijn pa er beter een mal van kan trekken.

Mysteretestbed014.jpg

Mysteretestbed011.jpg

Hi Bert,

mooi project en herkenbaar mechaniek ;-) ben even benieuwd naar hetgeen losgeraakt is aan de staart-rotor, heb je daar misschien een fotootje van ? Kan ik bij mij ook meteen even controleren of dat allemaal nog goed zit

gr, Frans

Mooi project,

En natuurlijk in het byzonder jouw testbed. Leuk te horen dat jouw vader die rompen gemaakt heeft en ook leuk om te ontdekken dat er nog een paar zijn. Misschien is het een idee om volgend jaar in Eibergen op de oldie-meeting een oldie-F3c wedstrijd te vliegen. Met de toestellen van weleer en het wedstrijdprogramma van weleer...... :D :D

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Ook het electrificeren van een hangmechaniek is interessant. Mijn gevoel zegt dat de Actro 32 sterk genoeg is om de tanden van de tandwielen te vreten. Is het zo dat je met electro meer vermogen op je tandwielen kwijt kan t.o.v. een brandstofmotor omdat electro niet trilt?

Succes er mee,

Steven.

Speciaal voor Frans hier een fotootje van de staartconfig. Het plastic T-tje waar de rode kogellinks aan zitten, is gelijmd op de messing "glijbus" en dat was bij mij losgekomen. Inmiddels opnieuw gelijmd (en goed uitgehard) en alle nieuwe Vario onderdelen gemonteerd. De naaf was in vorm gewijzigd dus moest ik ook nieuwe druklagertjes, M3,5 boutjes en vulringetjes etc etc hebben.

Staartrotornaaf003.jpg

Hoi Steven,
De motor-regelaar-accu config die ik van Cees V overgenomen heb was een paar jaar terug nog zijn wedstrijdconfig. Power zat dus (Cees kennende), en alleen het opstarten al is een geweld waar b.v. een Trex500 volledig bij verbleekt. Ik verwacht dan ook geen problemen te hebben om straks de Hughes met gezwinde spoed door de lucht te laten rossen. Het totaalgewicht nu ligt net onder de 5 kg met 10S-6000mAh pakket. Als ik er mijn 10S-5000mAh pakket in zou leggen dan is hij nog een paar honderd gram lichter en kan ik nog steeds met gemak een kwartier vliegen. Niet verkeerd denk ik.
Een meet in Eibergen? Lijkt me lachen. Cees wil zijn Mystere II ook van een elektro mechaniek voorzien dus ik zal em vragen of hij zin heeft. Wanneer zal dat ongeveer gaan plaatsvinden?

Hieronder nog een blik in de machinekamer, de accu's komen onderin te liggen en daarvoor heb ik de tunnel wat aangepast.

Staartrotornaaf002.jpg

Groeten, Marco.

Over nostalgie gesproken: Hier de 22 jaar oude Robbe Supra PCMS zender waar ik mee vlieg. Werkt perfect en uiteraard zitten er wel nieuwe accu's in.

Machinery001.jpg

De Scorpion regelaar zit in het voorste deel van de tunnel gemonteerd zodat hij lekker kan koelen. Hopelijk blijft het een beetje weer dan kan de echte maiden nooit lang op zich laten wachten.

Machinery002.jpg

M,

Ik ben eigenlijk een beetje bang of dat het inwendige tandwiel de krachten van je actro wel gaan volhouden.......

Wat de meeting in Eibergen betreft: de afgelopen 2 jaren heeft in mei een oldie meeting plaatsgevonden in eibergen bij de ermvc. Dit werd/wordt georganiseerd door Joop v. L en Wil S. Voor mij is dat "om de hoek", dus een must om even heen te gaan.

Steven.

Back