In mijn tienerjaren had je de serie "Magnum" op de televisie bij Veronica. Naast de geinige avonturen van Thomas Magnum (Tom Selleck) was daar een heel interessante helicopter in te zien van "TC" Theodore Calvin (Roger E. Mosley); de Hughes 500D. Dit was een compacte 4-persoons heli die een nerveus rotor-geroffel produceerde en een spin-achtig vookomen had door het hoge landingsgestel.
In die tijd (ca. '85) vloog ik F3C-sport met een Heim Star-Ranger en modellen van de 500D waren schaars. Je had er eentje van de Firma Peka-Knipprath, die hele zware rompen bouwde op basis van het Heim-hangmechaniek met gillende .61 rossi motoren erin en een (jum-jum) eigen ontwerp 5-blads rigid rotor. Die dingen waren onbetaalbaar en naar verluid "moeilijk". Ik heb er ooit eentje zien vliegen en dat was niet echt overtuigend waar naar je geld eerlijk gezegd en dus is het er nooit van gekomen om er eentje aan te schaffen. Totdat het moment zich recent voordeed en ik een Peka 5-blads kop voor een prikkie op de "rotor"kop kon tikken!
Hierna volgt dus het relaas van mijn eigenbouw Hughes 500D. Het zal geen 3-maanden-project worden aangezien ik o.a. het elektro-mechaniek en de romp zelf zal gaan bouwen en ook een aantal tussenstappen zal maken om materialen uit te testen. Daarbij moet ik ook gewoon nog leren vliegen met een 5-blads rigid. Ik hoop volgende zomer een vliegende Hughes te hebben.
DE SERIE
"Magnum P.I." liep van mei 1980 tot december 1988, al heeft Veronica de serie in 1985 al vervangen door "Miami Vice". De serie speelde op Oahu, het grootste eiland van de staat Hawai. Meer info vindt je op www.magnum-mania.com
Magnum en TC
DE HELI
De Hughes 500D is een doorontwikkeling van de militaire Hughes model 369 ofwel OH-6 "Cayuse" uit 1966. Deze was ontwikkeld als snelle wendbare verkenningsheli en had een 4-bladsrotor met de "y" staart. Ze werden ook wel "Flying egg" genoemd en in Vietnam, waar er maar liefst 1438 voor geleverd waren, heette het "Killer egg". Hiervan werd in 1972 een commercieel model uitgebracht als de 500"C". Deze had ook de 4-bladskop en een "y" staart.
Hughes OH-6
In 1976 werd het verbeterde model 500"D" uitgebracht. Deze had een modernere 5-bladskop en een T-staart. Deze heli is voor allerlei doeleinden ingezet en er is ook in 1977 een militaire versie van gemaakt, de 500MD "Defender". Er zijn er meer dan 3500 van de serie 500D gebouwd en 23 wereldrecords mee gevestigd voor snelheid en endurance. 19 Records staan nog steeds. De topsnelheid lag op 280km/u!
Hughes 500MD
In 1982 werd de "D" vervangen door de "E", die als voornaamste kenmerk een puntneus had, maar ook wijzigingen aan het interieur had gekregen om de been- en hoofdruimte te vergroten. Om de verwarring compleet te maken heb je ook 500C- en D modellen rondvliegen die na een revisie van een puntneus voorzien zijn. Die neus ziet er dan wel iets anders uit; hij heeft b.v. minder raamstijlen. Ook zijn er versies die uitgerust zijn met een 4-blad staartrotor.
Hughes 500E
Hughes 500D met nieuwe neus
De 530"F" was weer een sterkere versie van de 500E. In 1984 werd de Hughes heli-afdeling overgenomen door McDonnel-Douglas, zodat ze vanaf toen door het leven gingen als MD 500. De laatste en hedendaagse nazaten van de heli zijn de MD520N en MD530N die het zg. NOTAR systeem bezitten (NO TAilRotor).
MD520N
DE "MAGNUM" HELI
Veel mensen denken dat de Magnum heli een speciaal gebouwde uitvoering was, maar het kleurenschema was standaard af-fabriek zo geleverd en er waren er heel veel van gemaakt. Er zijn drie verschillende Hughes' 500s gebruikt in de serie. De eerste, een 500C, is maar een paar keer gebruikt.
Hughes 500C
Daarnaast zijn er twee stuks 500D gebruikt, de N58243 is degene met de lange ski's en de drijvers erop. Deze is tijdens de tweede episode in zee gestort waarbij een cameraman om het leven kwam.
N58243
Dan is er nog de 500D N4943T, deze had kortere ski's. Deze heli heeft de meeste uren gedraaid voor de show en dit is dan ook de heli die ik na wil bouwen. Ook deze heli bestaat niet meer; net na het afsluiten van de serie is de heli gecrashed bij werkzaamheden. De piloot raakte hierbij gewond en kon daarna niet meer vliegen helaas. Deze crash is in verschillende televisieprogramma's te zien geweest zoals "destroyed in seconds" eTradeAuto.com - Helicopter crash
N4943T
In die tijd (ca. '85) vloog ik F3C-sport met een Heim Star-Ranger en modellen van de 500D waren schaars. Je had er eentje van de Firma Peka-Knipprath, die hele zware rompen bouwde op basis van het Heim-hangmechaniek met gillende .61 rossi motoren erin en een (jum-jum) eigen ontwerp 5-blads rigid rotor. Die dingen waren onbetaalbaar en naar verluid "moeilijk". Ik heb er ooit eentje zien vliegen en dat was niet echt overtuigend waar naar je geld eerlijk gezegd en dus is het er nooit van gekomen om er eentje aan te schaffen. Totdat het moment zich recent voordeed en ik een Peka 5-blads kop voor een prikkie op de "rotor"kop kon tikken!
Hierna volgt dus het relaas van mijn eigenbouw Hughes 500D. Het zal geen 3-maanden-project worden aangezien ik o.a. het elektro-mechaniek en de romp zelf zal gaan bouwen en ook een aantal tussenstappen zal maken om materialen uit te testen. Daarbij moet ik ook gewoon nog leren vliegen met een 5-blads rigid. Ik hoop volgende zomer een vliegende Hughes te hebben.
DE SERIE
"Magnum P.I." liep van mei 1980 tot december 1988, al heeft Veronica de serie in 1985 al vervangen door "Miami Vice". De serie speelde op Oahu, het grootste eiland van de staat Hawai. Meer info vindt je op www.magnum-mania.com

Magnum en TC
DE HELI
De Hughes 500D is een doorontwikkeling van de militaire Hughes model 369 ofwel OH-6 "Cayuse" uit 1966. Deze was ontwikkeld als snelle wendbare verkenningsheli en had een 4-bladsrotor met de "y" staart. Ze werden ook wel "Flying egg" genoemd en in Vietnam, waar er maar liefst 1438 voor geleverd waren, heette het "Killer egg". Hiervan werd in 1972 een commercieel model uitgebracht als de 500"C". Deze had ook de 4-bladskop en een "y" staart.

Hughes OH-6
In 1976 werd het verbeterde model 500"D" uitgebracht. Deze had een modernere 5-bladskop en een T-staart. Deze heli is voor allerlei doeleinden ingezet en er is ook in 1977 een militaire versie van gemaakt, de 500MD "Defender". Er zijn er meer dan 3500 van de serie 500D gebouwd en 23 wereldrecords mee gevestigd voor snelheid en endurance. 19 Records staan nog steeds. De topsnelheid lag op 280km/u!

Hughes 500MD
In 1982 werd de "D" vervangen door de "E", die als voornaamste kenmerk een puntneus had, maar ook wijzigingen aan het interieur had gekregen om de been- en hoofdruimte te vergroten. Om de verwarring compleet te maken heb je ook 500C- en D modellen rondvliegen die na een revisie van een puntneus voorzien zijn. Die neus ziet er dan wel iets anders uit; hij heeft b.v. minder raamstijlen. Ook zijn er versies die uitgerust zijn met een 4-blad staartrotor.

Hughes 500E

Hughes 500D met nieuwe neus
De 530"F" was weer een sterkere versie van de 500E. In 1984 werd de Hughes heli-afdeling overgenomen door McDonnel-Douglas, zodat ze vanaf toen door het leven gingen als MD 500. De laatste en hedendaagse nazaten van de heli zijn de MD520N en MD530N die het zg. NOTAR systeem bezitten (NO TAilRotor).

MD520N
DE "MAGNUM" HELI
Veel mensen denken dat de Magnum heli een speciaal gebouwde uitvoering was, maar het kleurenschema was standaard af-fabriek zo geleverd en er waren er heel veel van gemaakt. Er zijn drie verschillende Hughes' 500s gebruikt in de serie. De eerste, een 500C, is maar een paar keer gebruikt.

Hughes 500C
Daarnaast zijn er twee stuks 500D gebruikt, de N58243 is degene met de lange ski's en de drijvers erop. Deze is tijdens de tweede episode in zee gestort waarbij een cameraman om het leven kwam.

N58243
Dan is er nog de 500D N4943T, deze had kortere ski's. Deze heli heeft de meeste uren gedraaid voor de show en dit is dan ook de heli die ik na wil bouwen. Ook deze heli bestaat niet meer; net na het afsluiten van de serie is de heli gecrashed bij werkzaamheden. De piloot raakte hierbij gewond en kon daarna niet meer vliegen helaas. Deze crash is in verschillende televisieprogramma's te zien geweest zoals "destroyed in seconds" eTradeAuto.com - Helicopter crash

N4943T
Laatst bewerkt: