Mahonielatten op triplex

Ik heb een klein, maar prangende vraag:

Ik heb de Ferrari hydroplane van Amati gekocht.
De romp is al klaar en nu ga ik de romp beplanken met de vele,vele mahonieplankjes.

Waar kan ik dat nu het beste mee lijmen.
Houtlijm lijkt mij qua drogen wat te lang duren en secondenlijm laat na verloop van tijd los.

Heeft iemand de gouden tip voor mij?

Dank je.

Groet,
Harry

Beste Harry,
gewone waterbestendige witte houtlijm, droogt transparant op. Open tijd max 12 minuten. Dan een keer poriënvuller. Een keer of twee Yachtvernis. Je hebt de keuze uit mat, satijn of glanzend. Klaar! Komt nooit niet meer los!
Groetjes, Jos

Laatst bewerkt:
Hoi Jos,

Bedankt voor het advies.
Porienvuller is ook transparant?

Heb jij goede ervaring met een bepaald merk houtlijm of maakt dat niet uit?

Beste Harry,
poriënvuller dringt in het hout en beschermd het tegen vocht en vervuiling, de losse vezels van het hout komen recht opstaan. Het hout lichtjes opschuren. Het hout is dan spiegelglad. Poriënvuller droogt transparant op.
Yachtvernis wordt gebruikt voor zeegaande yachten. Het zal dan ook wel deugdelijk zijn voor onze noden.
Ik gebruik Pattex waterbestendig, Profix 300 D3. Ik heb er ook mijn transportkisten van 4 mm multiplex mee gelijmd. Een keer poriënvuller en drie keer Yachtvernis glanzend ( de glanzende versie is erg krasbestendig ). Deze kisten hebben al enkele van onze klassieke Belgische stortbuien en duurregens doorstaan. Tot heden heeft nog geen van deze kisten een krimp gegeven.
Ik ben zeker dat de witte houtlijm van de andere merken, die dezelfde kenmerkende eigenschappen heeft zeker evengoed geschikt is.
Groetjes, Jos

goede avond

ik ben zelf nogal betrokken bij het houten boten gebeuren op schaal 1/1
hier wordt veel met epoxylijm gewerkt onder vacuum (niet te realiseren in de modelbouw), verder VEEL lagen 2 componenten vernis, keihard en een super resultaat. voor de riva's wordt 2 componentenvernis gebruikt voor de dikte op te bouwen (deze droogt zeer snel, op een mooie lente dag kunnen er 2 lagen aangebracht worden, dit 2 dagen achtereen) dus 4 lagen dan en weekje laten verharden, uitdampen dan fijn schuren (400 à 800 nat) en hetzelfde proces een keer of 4 herhalen, ja idd 16 lagen, dan extra fijn schuren (1200 nat) en afspuiten met carrosserie vernis (jaja ook nog een laagje of drie), de lagen voor de dikte opbouw worden best met de borstel opgezet. je zal zien dat na elke reeks de houtnerven beter en beter gaan uitkomen. ik weet het, het is een werk van lange adem en veel stank maar het resultaat zal perfect zijn. op het laatste nog even polieren en je hebt een perfecte spiegel. als je mahonie latjes nogal veel kleurverschil vertonen kan je dit wegwerken met een verdunde kleurpasta zoals bv pasta mogano van stoppani, hiermee wel oppassen want het kleurt zeer hart. veel succes ermee want de echte is ook een juweeltje !!

ga je het een varend model maken ???????????

Bedankt voor de info.

Ik ga het model statisch maken, want dit is er 1 van Amati, zo verschrikkelijk mooi gedetailleerd, die ga ik niet in het water gooien.

Als ik genoeg tijd heb maak ik denk ik een bouwverslag van de hydroplane.

Ik wordt nu al duizelig van de 17000000000 rivets die ik in het dek moet boren, maar dan wordt het ook echt mooi

De doelstelling:

`

Hoi Harry,

Ik heb me helemaal suf gezocht, maar niet kunnen vinden.
Waar heb jij dat bouwpakket vandaan ?

Groet, Cees

Ik heb hem gekocht van een lid van dit forum.

Volgens mij heeft brothers in Bussum ze ook, zegt die niet helemaal zeker zijnd

Hi,

En dat lid heeft ook nog een hele leuke Amati Riva Aquarama te koop staan..... wel wat werk maar je kunt er een juweeltje van maken..... Bekijk anders even mijn verkooptopic.

Harry: succes met de bouw!

Groet, vincent

He Vincent!

Ik heb er helemaal zin in om aan de slag te gaan. Briljante kit!
Heb vanalles aan tools gekocht om er iets moois van te maken.
Ik denk dat ik er een bouwverslag van maak, want er staat er geen op het net.

btw.; Je eerste feedback heb je binnen!

ik las een een andere trhead (die over die bond 007 boot) dat je rivets kon naabootsen met druppel lijm oid (vergeten wat ze gebruikten).

lijkt me makkelijker dan 10.000 gaatjes te boren.

Back