Maiden E-Vibe 50 eindigd in tragedie

Discussie in 'Flybarless' gestart door Lazerbeak, 16 mrt 2010.

  1. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Heren,

    Eindelijk was het dan zover, na maanden lang wachten op mooi weer ging dan vandaag de custom electro Vibe fifty de lucht in. Bouwverslag is trouwens hier te vinden:
    %5Bbouwverslag%5D-e-vibe-fifty-10s


    Setup:
    - JR X9303 2.4Ghz
    - JR DS8915 x3

    - JR DS8900G
    - Mikado V-bar
    - Kontronik Jive 80+ HV
    - Kontronik Pyro 30-20

    - 10S (2x5S) FlightPower Eon-X 30C 4350mAh


    Na nog even opnieuw de Jive 80+ HV geprogrammeerd te hebben kon de Vibe eindelijk de lucht in. Alles nog even gecheckt, All systems go, gaan met die banaan! Idle-up 2 erop en de hold eraf… BWWWWWWWwwww mooie soft start ging over in een toerental waarvan ik even een stapje achteruit deed. Man wat een geweld!!! Vervolgens opgestegen en ze hing heerlijk! Het vliegt!

    Geen bladspoor, rustig even cyclisch aanvoelen en vervolgens de tail wat getest op de stops en rate. Allemaal prima en solid. Pitch-pumps steeds harder, wat een power! Omhoog met het beesje en wat flips en stationairy rolls geprobeerd. Ging allemaal super en het voelde heel vertrouwd aan, cyclisch iets te traag nog. Het veldje bij mij achter is niet al te groot dus kon geen grote figuren vliegen, dan maar een tic-tocje proberen. Het begon allemaal super, ik stond met een smile van oor tot oor te glimmen “yeah mijn creatie doet het, en nog goed ook!!!” Helemaal overdonderd van het extra vermogen kon mijn dag niet meer stuk, tenminste dat dacht ik.

    Tijdens het tic-toccen (niks te wild) draaide plots de staart opeens weg. Hij hing in 1 beweging opeens side-in, toen hing ze even stil (nog geen halve seconde) en begon vervolgens oncontroleerbaar te “breakedanceen”. Hij ging alle kanten op, ik probeer hem te corrigeren maar ik heb het idee dat mijn input helemaal overruled werd. Mijn eerste gedacht was, “de sensor zit los” wat ik mij niet zou kunnen voorstellen. Toen ik in de gaten kreeg dat er geen houden meer aan was had ik zoiets van “je kunt me de boom in” en deed de hold erop…

    [​IMG]

    [​IMG]


    Daar hing ze dan, in diezelfde boom … De servo’s schreeuwden het uit van de pijn en no-way dat ik daar zonder hulp bij ging komen. Gelukkig kwam er een fietser langs die het hele schouwspel aanschouwd had en vlakbij woonde. Hij heeft gauw een ladder opgehaald zodat ik de E-vibe uit de boom kon plukken, dat zijn nog eens grote vruchten! Wat was de zichtbare schade:


    [​IMG]
    Hierboven misschien de oorzaak van de crash, de grijze JR link is misschien tijdens het tic-toccen finaal afgeknapt of de zwarte is van het balletje geschoten. Toch geloof ik niet in beide mogelijkheden aangezien als eerst de staart wegdraaide, dat zal ze waarschijnlijk niet doen als er een linkje in de kop los komt. Daarnaast zit het boutje van het heveltje aan de bladegrip vol met boomschors wat betekent dat hij daar flink een tak mee heeft geraakt. Ik vermoed dus dat dit bij de ontmoeting met de boom is gebeurd.


    [​IMG]
    Hierboven zie je dat de packs wat naar voren zijn geschoven, ik denk niet dat een verandering in het zwaartepunt zo’n chaotische chaos kan opleveren… Daarbij schat ik 99% dat dit gebeurd is bij de nose-dive de boom in.


    [​IMG]
    Bladen weer lekker beschadigd, weer nieuwen kopen. Houd ook nooit op…


    [​IMG]
    Kleine boomstrike, de staart verder weinig schade maar hing er wel scheef achter.


    [​IMG]
    Ook jammer, maar heeft goed zijn werk gedaan in een deel van de klap opvangen.


    [​IMG]
    Mijn canopymount “breek-systeem” om het frame te besparen bij een crash werkt dadeloos!



    Ik denk trouwens niet dat het signaal/ontvangst probleem is geweest. De hold werkte direct dus ik had nog wel verbinding. Of de ontvanger knipperde (storing-melding) na afloop weet ik niet. Eenmaal in de boom heb ik direct de stekkers los getrokken om de servo’s van hun lijden te verlossen.


    Verdere inspectie wijst uit:
    - Alle kabels zitten nog goed vast.
    - Sensor zit nog vast.
    - Servo linksvoor doet niks meer.
    - Rudderservo reageert half.
    - Servo armen NIET gestript.
    - V-bar initialiseert niet meer!!!


    Het laatste wat ik wil doen is alles op de V-bar afschuiven, ik heb erg veel vertrouwen in het systeem. Toch ben ik bang dat het toch wel de oorzaak is geweest. De V-bar wil immers ook niet meer initialiseren. Hieronder een filmpje van wat er gebeurd bij het aansluiten:
    Vbar initialization problem on Vimeo

    (in het filmpje gebruik ik een 4-cel ontvangerpack 4,8V. Met de 10S aansluiting heb ik hetzelfde probleem) Je ziet constant de servo's "zoeken" zoals hij dat ook tijdens het initialiseren doet. Het lijkt op het eind als ik cyclic input geef dat de servos “slippen”, maar er is niks mis met de heveltjes.


    Ik heb verder nog op geen enkele manier elektronisch zitten troubleshooten. Ben zeer benieuwd met welke verklaringen jullie komen. Erg jammer dat de eerste vlucht zo moest aflopen…


    Groenten en alvast bedankt voor de antwoorden,
    Tjerk ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    NNNNNNNNNNNNNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee:(:(:(:(:(:(:(

    Als ik het zo zie (in het filmpje) denk ik echt dat er iets met de sensor is.... als hij zich al niet kan initialiseren dan klopt er echt wat niet. (maar ben geen vbar kenner dus dit weet ik niet 100% zeker)

    Daarbij had ik al vermeld(op msn) dat de Jive (volgens handleiding) 5.5V standaard levert en dat de staartservo maar 4.8V aan kan. Zal ook niet lekker zijn geweest maar binnen 1 vluchtje kapot.... tjah lijkt mij ook erg snel.

    Al met al wijs ik toch richting de vbar sensor....

    Laat je niet ontmoedigen !! want het is echt een prachtheli!
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2010
  3. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Spijtig Tjerk!

    Torquetube slipt niet door? ( heb ik ooit eens gehad )
    Dat de vbar niet meer opstart is geen goed teken trouwens! Was een totaal nieuwe vbar?
     
  4. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    OH NOH!

    Ga je contact opnemen met Mikado?
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    ooooohhhhhhh, noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :nooo:

    maar dat zei je zelf ook al.

    mijn medeleven, snif.
     
  6. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bedankt heren voor de antwoorden!

    Ik denk niet dat de Jive BEC output een oorzaak van een of andere doorbranding is geweest. Er zijn velen die zonder problemen met deze setup vliegen.

    Nee het was geen nieuwe V-bar wel ruim een jaar oud maar niet erg veel gebruikt, onder de 50 vluchten. TT ziet er goed uit.

    Ik denk wel dat ik Mikado even ga benaderen.
     
  7. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Neeee..Getver, balen Tjerk!
    Maar de schade had veel erger kunnen zijn, die boom heeft je ook enigszins goed gedaan.
    Als de Vstabi niet meer initialiseerd...dan lijkt het me vrij duidelijk dat er daar iets is misgegaan.
    Of je hebt ergens anders sluiting gehad (servo?) waardoor er meer kapot is gegaan..
    Het is gissen.
    k.u.t. met peren, maar je weet in ieder geval dat je eigen creatie het goed doet :)
     
  8. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Nog een vergezocht theorie! :

    Op de bec heb je daar 1 of 2 kabeltjes op aangesloten? Met 1 kabeltje haal je de ampère niet en kan je heli een brownout krijgen. Hierdoor valt de Vbar uit, ---> heli hangt stil ---> vbar initialiseerd met verkeerde centerpoint. --> breakdance --> in de boom --->vbar sensor kapot.

    Met 2 kabeltjes KAN het natuurlijk ook dat er 1 slecht contact heeft gemaakt en het verhaal nog kan kloppen. Zitten ze alletwee muur vast vervalt deze theorie.
     
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    oei, balen !!
    succes met opsporen van de fout en reparatie ....

    Bas
     
  10. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Eric, dankje, de boom heeft me idd een beetje "gered". De rest van de elektra moet allemaal nog nagekeken worden, het kan dus idd ergens anders wegkomen!

    Paul, Ik heb 2 kabeltjes vanaf de Jive naar de ontvanger. Je theorie klinkt goed het verklaard alleen niet waarom hij nu niet meer wil initialiseren.


    Nog even wat anders, ik heb hem even aan de pc gehangen, ik krijg wel de groene balkjes met "ready" en "connected". In de setupmode stoppen de servo's niet met "zoeken" ookal wordt in het setup-menu de gyro uitgeschakeld.. Vreemd allemaal..
     
  11. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Ik voeg toe aan het (vergezocht) lijstje:

    Aangezien 2 servos niet meer functioneren ga ik ervan uit dat die motorish zijn doorgebrand in de boom. (binding)

    High load Brownout --> Vbar uit --> heli hangt stil --> voltage komt terug --> vbar initialiseerd met verkeerde centerpoint. --> breakdance --> in de boom --> heli zit vast en 2 servos binden zich kapot --> high Amp loopt langere tijd door de vbar module --> vbar kapot

    Dit is het enige alternatief wat ik zo snel kan bedenken IPV dat de vbar van 50 vluchtjes oud spontaan kapot gaat.... tenzei ik nog informatie / observatie mis.

    Success !!!
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2010
  12. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Quoted: link

    Klinkt bijna hetzelfde!
     
  13. henry luchtmeijer

    henry luchtmeijer

    Lid geworden:
    4 jul 2007
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Bussum
    Damn Tjerk dat is erg balen vooral als er zoveel vragen zijn, met wat er dan gebeurd is...
    Ik heb het met de G3 gehad tijdens de maiden, na 2 min toen de heli op 3 meter hoog plots draaide en met een rotgang negatief naar beneden kwam .. grrr ook zo'n probleem crash maar ik ondekte dat de rode draad van de sensor geen goed kontakt maakte in de connector tja zo aan de buitenkant niks te zien. Succes met de zoektocht maar als ik je video zo bekijk is je v-stabi niet ok is er niet iemand in je buurd om even een andere sensor te testen of deze het probleem veroorzaakt.
     
  14. nwolsink

    nwolsink Guest

    Ik heb met V Bar ook al een paar keer een onverklaarbaar tail probleem gehad.
    Heli aanzetten, motor starten (ja oldschool ik weet het) lopen naar de weide en op weg zie ik de staart servo in de hoek staan waar hij ook blijft staan wat ik ook doe.

    Heli aan uit ( pff motor weer starten) en het is over, dit heb ik al zeker 5x meegemaakt.
     
  15. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Toch fragiele dingen die Vbars. Althans als ik dat zo lees. Echter zijn er ook heeeel veeeel in omloop en de absolute hoeveelheid foutieve units is dan automatisch ook groter, helaas.

    Een brown-out zou een mogelijkheid kunnen zijn echter verklaard dit niet, zoals je zelf al zegt, het niet meer initialiseren van de Vbar.
    5.5Volt is geen enkel probleem voor een tailservo, met je 4.8V packje haal je dit ook als die volledig is geladen en daarop is de servo ontworpen, geen probleem dus hier. Dat een servo sluiting zou hebben gemaakt en de Vbar hier schade bij zou hebben opgelopen lijkt mij ook erg ver gezocht, aangezien de Vbar voedingstechnisch gezien nog functioneert. Als er wat zou zijn gebeurt met kortsluiting zou je verwachten dat printsporen zijn verbrand. Echter de Vbar werkt nog, dus in het voedingcircuit voor de elektronica lijkt niets kapot te zijn. Wat je nog kan proberen is om alle servo uitgangen van de Vbar te testen met een servo die 100% werkt, blijkt dat er dan een uitgang niet werkt kan hier een printsppor verbrand zijn, maar het lijkt mij vrij sterk, het kan heel wat hebben zo'n printspoor.

    Zelf denk ik dat een los contact de meest waarschijnlijke oorzaak is van dit gedrag. Ofwel er is een soldering in de Vbar, sensor o.i.d. kapot/los getrild. Kun je zien of er inout van de sensor binnenkomt bij de Vbar middels de interface?

    Ik zou in ieder geval contact opnemen met Mikado en het hele verhaal uitleggen. Om vervolgens de gehele unit een keer volledig te laten testen door hun. Je hebt de unit natuurlijk wel gebruikt in een brandstof model en wellicht zijn door de trillingen vermoeiingsbreuken ontstaan in de print, componenten o.i.d. Maar dat zijn vervelende dingen om te ontdekken en moet je zeker aan een specialist overlaten.

    Nogmaals: sterkte met de verwerking van het verlies

    Greetz,

    Michiel.
     
  16. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Je hebt gelijk wat betreft 4.8V nimh waarop de meeste servo's gebaseerd worden. De reden dat ik dacht dat 5.5V op de lange termijn schadelijk zou kunnen zijn (niet specifiek gerelateerd aan deze crash maar meer in het algemeen) is dat JR de 8900 servo aangeeft als zijnde 4.8V ONLY. Een nimh 4.8V zakt ook in zijn voltage onder load en ook na er een paar mah uit zijn. komt dus niet in de buurt van 5.5 regulated.

    Ik heb ergens gelezen (maar kan het even niet terug vinden) dat meer dan 5.0V regulated sterk wordt afgeraden. Doordat veel mensen ze op hoger voltage vliegen zijn er veel 8900 spontaan onder het vliegen zijn gestopt. (bijvoorbeeld door de align stepdown die verlaagt tot 5.1+) Dit dus meer als een algemene tip dan een aanleiding van het voorval.

    Wat betreft de cyclic servo's. De DS8717 en DS8915 zijn dezelfde. Deze staan bekend dat ze VEEL amp trekken (meer dan gemiddeld) Er zijn een aantal officiele waarschuwingen geweest hierover. O.A van castle creations:
    [​IMG]
    Dit is onder gewone (non flybarless, non stall) load. In de vbar handleiding staat dat je Amps wel tot 50% hoger kunnen liggen met Vbar en ik heb eens gelezen over 8Amp stall waardes voor deze servos.

    Hierdoor kwam ik tot de conclusie dat er wel eens veel amps door de vbar gegaan kunnen zijn. 1 servo stalled zich totdat de motor doorbrand, 1 servo stalled totdat hij niet goed meer functioneerd, en 2 servos hebben het blijkbaar nog overleefd.
    Ik ben geen elektrisch expert dus ik weet niet precies wat er hierdoor wel OF niet kapot kan gaan.

    Ik zeg niet dat het dit is hoor! dat het aan de sensor ligt zou veel meer voor de hand liggen. Ik licht alleen even mijn denkwijze toe ;)
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2010
  17. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bedankt heren voor de antwoorden en het meedenken! Helemaal super!!! :thumbsup:

    Paul, het lijkt idd erg veel op de quote die je geplaatst hebt. Alleen bij hem deed de sensor het achteraf nog? Dan moet idd de sensor in de boom zijn doorgebrand. Ik geloof wel in je theorieën, ik hoop alleen niet dat ze waar zijn. We blijven zoeken!

    Henry, het is idd erg zuur dat je niet weet wat het nu geweest is. Zoals ze zeggen, je kunt hem beter zelf de grond in sturen dan een technisch mankement hebben. Ik heb zelf nog een V-bar op de Prôtos zitten, dus dat zou ik kunnen proberen. Iets waar ik bang voor ben dat ALS er iets mis is met de main-unit, deze sensor er ook aan gaat. De bedragen zijn me te duur om het maar even "te testen".

    Michiel, bedankt voor je uitgebreide en duidelijke verklaring. Ik denk om nog enige vorm van "garantie" te houden ik hem niet even kan openschroeven om de spoortjes te controleren. Een goede test zoals je omschrijft met een werkende servo is een goed idee! Dat geeft al veel informatie denk ik...

    Maar hoe voorkom ik eventueel een "brown-out"? Michiel en Bas, jullie draai(d)en toch exact de zelfde setup? En met ons vele anderen... Vreemd hoor.

    Vanmiddag ga ik verder met troubleshooten.


    Groeten en bedankt!
    Tjerk ;)
     
  18. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Mijn theorie van de brown-out is gebaseerd op het feit dat:

    De normale servo connectors een rating hebben van 3A continuous. Jij hebt dus 2 kabels aangesloten. Uit de praktijk blijkt dat deze goed voldoen. Maar zoals in mijn eerdere post ging ik ervanuit dat de mogelijkheid bestond dat hier (misschien eventjes) 1 v/d 2 kabeltjes niet goed contact heeft gemaakt. <-- aanleiding van alles in mijn theorie. Natuurlijk kan een brown-out ook gebeuren met beide kabeltjes aangesloten maar dan is de kans nihil.

    Hierdoor zakt de continious amp naar 3 en als ik het plaatje hierboven moet geloven kan je dus een probleem hebben als de servos 6.6A trekken in load.

    Een brown-out voorkom je door ervoor te zorgen dat je voltage hoog genoeg blijft zodat de electronica zichzelf niet uitschakelt (veelal 3.8V) een goede lipo, regulator, kabels, acceptabele load in Amp etc is hierin noodzaak
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2010
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Als ik alles zo lees heeft de sensor (of vbar unit) het opeens begeven. Ontvangst was er nog anders was de boel niet gaan breakdancen en had hold ook niet gewerkt, dat kan niet anders. De staart schoot weg, dat duidt op een gyro (vbar) probleem. Daarna even geen response (vbar reset oid) en daarna wilde acties (vbar op hol). Alle mechanische problemen moeten door de boom zijn gebeurdt.

    Brownout lijkt me erg stug, dan was de regelaar er ook zeker mee gekapt. De regelaar en ontvanger zijn het enigste wat los staat van de vbar en servo's en dat is het enigste wat is blijven werken (zover merkbaar).

    Laat de vbar unit maar controleren door mikado, je zal zien dat daar iets niet goed is. De oorzaak van het falen kunnen hun ook het beste bepalen.

    Zonder van je heli man, een vibe vliegt erg lekker.... Volgende keer beter moet je maar denken :)
     
  20. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Maar zoals altijd met mijn theorieën blijkt het uiteindelijk dat het gewoon de butler was geweest. :rolling:
     

Deel Deze Pagina