** MAIDEN**Grumman HU-16 Albatross ** MAIDEN**

Discussie in 'Watervliegen' gestart door jetpropdlx, 2 dec 2006.

  1. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Ik ben ook al helemaal in de watervlieg stemming
    mijn nieuwste aanwinst, alleen nog een paar dingetjes repareren
    Een Grumman HU-16 Albatross van : hvp modell voor twee speed 400, spanw:1430mm lengte:920mm gewicht:1250-1350gr
    De vorige eigenaar heeft er mee gevlogen met 2 speed480 en 8cellen Nica 2000mAH en vloog goed maar hij kwam niet los van het water,
    Dus wil ik twee brushless en lipo's gaan gebruiken , maar ja welke???? :?: (want de propjes 6x4 raakte het water af en toe ) iemand ideën/voorstellen

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ben onder tussen ook nog bezig met drijvers voor onder mijn Simprop Sunny
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    :) kijk steeds meer vliegers die in de watrevliegstemming komen :banana:

    Nu nog een lokatie en datum :roll:
     
  3. helerik

    helerik Guest

    Hoi,

    Afgelopen zomer heb ik een groot artikel gelezen in MFI. Ik zoek het op en mail jou wat ze gebruikt hebben. Succes.

    Groetjes, Erik.
     
  4. Ron 01

    Ron 01 Guest

    Hoi Eric, vraag eens aan Theo Janssen (Aeroclub Bladel) wat hij in zijn Partenavia heeft zitten, ik dacht 2x Robbe Roxxy BL.
    Hij schijnt daar goede ervaringen mee te hebben.
    Mooi toestel trouwens.
    Groeten, Ron Elias
     
  5. helerik

    helerik Guest

    Hoi,

    IK weet ondertussen ook wel een beetje van de partenavia van Gonzelmann (Freescale). Ik ben ook erg geiteresseerd in dit model. Hier moeten zowiezo twee borstelmotoren in, minimal 480 en dan vliegt hij zeer goed. Echter borstelloos kan altijd.

    Nu de Albatros; het zeer uitgrebreide artikel stond in de Modellflug international van juli 2006.
    Men gebruikte daar twee borstelloze buitenlopers en wel de Typhoon micro 6 met twee (2!!!!!!!!!!!!!!) regelaars Tsunami 10. Als voeding een lipopakket 3cellen van 2000 mAh.
    Als propellors twee drieblads varioprops van Ramoser, scale prop met ovale bladvorm. En dan vliegt de Albatros zeer goed van het water. Hij stuurt hem op het water met het toerental van de propellors.
    Met deze motoren en regelaars (ietrs meer als 100 gram) moet de accu zo ver als mogelijk naar voren.

    Groetjes, Erik
     
  6. helerik

    helerik Guest

    Hoi,

    O ja dat was ik gisterenavond nog vergeten te schrijven. Zelf ga ik de Canadair GL-415 van Aeronaut bouwen en vliegen. Hij moet zeker van het water kunnen opstijgen. Ik vlieg al jaren met watervliegtuigen maar dan vooral in de grote vakantie als wij met de caravan in Frankrijk (deze Canadair heb ik vlak voor de caravan water zien innemen , de echte dus)aan het water staan. Bijna niets is leuker dan dat. Ik hoop dat hij klaar is, als de watervliegdag georganiseerd wordt. Ik ben dan zeker van de partij met wat voor watervliegtuig dan ook.

    Groetjes, Erik. :D
     
  7. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Bedankt allemaal voor jullie advies !!
    @ erik , voor mij is het ook hoofdzakelijk te doen om kennis te maken met watervliegen dus als dit niet gaat
    dan heb ik er niets aan deze vliegboot (een Canadair is ook een mooi model bij ons in Bladel vliegt er ook een maar deze is niet gebouwd voor watervliegen)
    maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.
    (een canadaire is ook een mooi model bij ons in Bladel vliegt er ook een maar deze is niet gebouwd voor watervliegen)
    ps weet jij waar je ergens de buurt mag watervliegen (tussen eindhoven en de Belgische grens)

    Morgen ga ik naar perba
    2 motortjes, regelaars, servo's en een lipo 3S 2000mAH kopen

    als motortje adviseerde Roland de 2212-15
    deze kost 15 euro en bv de Typhoon micro 6 , kost ongeveer 3 keer zoveel )
    [web:5d260bd13d]http://www.perba.com/product_info.php?cPath=24&products_id=198[/web:5d260bd13d]
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Je kan ook 3 of 4 blads props nemen om toch meer blad oppervlakte te krijgen en toch niet een grote diameter. Als je dan een iets zwaardere motor neemt (80g oid) dan kan je erg veel vermogen gebruiken en kom je makkelijk los van het water. Je kan dan zeker 300W per motor krijgen en dus 600W totaal! Het vliegt dan rustig op 1/3 gas al rond ;)
     
  9. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Hallo allemaal ,
    Ik ben Net terug van mijn EERSTE watervlieg ervaring :banana:

    Het was wel spannend in het kwadraad.
    Een nieuw vliegtuig, onbekend met watervliegen, is het motorvermogen voldoende , een locatie waar je normaal niet mag komen/vliegen, geen boot ter beschikking. :Fade-color

    Deze week dus elke avond een het toestel gewerkt, en spullen gekocht.
    De aandrijving is dus toch de boven genoemde 2212-15 geworden, met twee 15A regelaars en een 2000mAh lipo
    wat ge-experimenteerd met propjes het toestel op zijn neus op de weegschaal en het verschil in gewicht tussen motor aan en uit is de trekkracht met gunther propjes iets minder 600gr met graupner 6x6 propjes iets meer dan 600gr en met 2 gunther propjes per motor ongeveer 700gr. Het toestel weegt vliegklaar rond de 1400gr. morgen bij Rose een Amp meter halen om eens te kijken hoeveel stroom de motortjes trekken

    [​IMG]

    Van morgen de lipo geladen toestel in de auto gezet het wwer was voor het eerst deze week vliegbaar en naar de lokale (gesloten) zeilclub gereden. Oeps hier loopt een spannings kabel midden over het water opletten dus (niet te hoog vliegen)
    vliegtuig in het watergezet en eerst wat foto's maken.
    Eerst maar wat taxien, dit is ook al anders , omdat de neus altijd in de winddraaid ik snap niet dat de vorige eigenaar met 1 regelaar en een klein richtingsroertje kon taxieen (door de twee regellaars te mixen met het richtings roer ging het redelijk.
    Een keertje vol gas geven om te kijken of hij versneld, hij kwam bijna meteen omhoog om op de step te gaan staan. dat zag er veel belovend uit.
    een beetje verder taxien en langzaam gas geven snelheid laten maken op de step laten komen en ........ hij vliegt :banana: :banana:
    nu nog terug vliegen onder de hoogspanning door en niet te ver op het water landen (je weet maar nooit)
    het toestel vliegt goed maar veel sneller dan ik had verwacht.
    Landing: neus in de wind , zakken, snelheid er uit halen, afronden touchdown . oef gelukt het is wel leuk .
    terug taxien en nog een keer , en nog een keer, ondertussen geprobeert met de rolroertjes iets omhoog bij het landen en omlaag bij het opstijgen , dit leek een positief effect te hebben.
    Voor mij was het geslaagt het was de eerste keer maar zeker niet de laatste


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Gefeliciteerd met je geslaagde maiden vanaf het water.

    Kijk dit is er weer 1 voor de meeting.

    Begin 2007 hopen wij onze Calmato op drijvers de waterdoop te geven :D (Dat wordt gefilmd natuurlijk ;-) ).
    (April nadert snel, of ik mijn Super Decathlon nog voor die tijd gereed krijg, is wel de bedoeling ;-) ).
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    hmm, ik zal taco even betalen als ik mijn internetbankier wachtwoord weer heb( hij krijgt nog steeds het geld van de bestelling van me).dan maar de charter afbouwen, en ook de luchtdoop geven. :D
     
  12. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Eric, gefelciteerd met de maiden 8)

    Waar heb je precies gevlogen? Het lijkt mij ook erg leuk, maar zou niet weten waar ik zou kunnen watervliegen in de buurt. (e3-strand :roll: ?)
    Stefan
     
  13. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    @ Berto Watervliegen 28 april staat in de agenda hopelijk werkt de gemeente Oss mee

    @ Danny Mulders ?????????????????

    @ Stefan Riemens De maiden is gemaakt vanaf plas van de zeil/surf club Maasmechelen die ligt bij de grensovergang B-NL bij Stein

    ben net nog een keertje geweest (ik heb nog maar een accu) en van morgen begon het te regen en ik denk dat het zwaartepunt iets verder naar voren mag de accu ligt al helemaal voorin de kan ik niet anders dan lood in de neus stoppen :(
     
  14. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ja, vorige post was wat vaag, ik bedoelde ermee dat iemand nog geld van me kreeg voor de towerhobbies bestelling, en dat ik dan de charter af kon bouwen zodat die dan ook kan watervliegen :wink:
     
  15. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Ok,

    dat is dus best een eindje rijden (drie kwartier ofzo :roll:

    Mag je daar ook met brandstofmotoren aan de gang ?

    Stefan
     
  16. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    en kun je niet nog iets gewicht uit de achterkant halen?
     
  17. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Mooi, weer een uitaging gedaan alleen jammer dat de plas,een plas voor de zeilvereniging is en wat Stefan
    wil zal niet gaan om daar te gaan gaan vliegen. :oops:
    Het is gewoon een kwestie van door graven in je tuin. :banana:

    Ik zie je morgen wel Eric.
     
  18. helerik

    helerik Guest

    Hoi,

    Geweldig zo'n maiden. Ik zou willen dat dat bij mij ook altijd het geval was. Ik ben jaloers op jou. Ik hoop dat dit met mijn Canadair ook zo zal zijn. Wel moet ik zeggen dat mijn tweemotorige Adventuta III ook vanaf de allereerste minuut keigoed vanaf het water gevlogen heeft. En nu al vier jaar. Dus......ooit zit het mee, soms zit het tegen.

    Groetjes, Erik.
     
  19. Arvid

    Arvid Guest

    Gefeliciteerd met je maiden! Toch we speciaal zo op het water. Blijf het mooi vinden :D
     
  20. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    [​IMG]


    Nu ik een goeie Amp-meter te leen heb van vliegman, kon ik niet wachten om de stroom te meten.
    Beide motoren op volvermogen met de "vierblads"gunther propjes trekken samen 22 Amp, lijkt mij wel oke??
    Dus ik denk dat ik bij deze configuratie blijf.
     

Deel Deze Pagina