Maiden met mijn KDS450S

Nou toch net maar even naar de locatie gegaan waar ik rustig kon vliegen. In de hoop dat het zo was en zo bleef. Nou rustig was het! Bijna eng gewoon haha.

Mijn eerste vlucht(je) gemaakt en het viel me niets tegen moet ik zeggen. Hij ging op een gegeven moment eigenlijk heel makkelijk een stukje de lucht in en na enig verbaast te zijn over het gemak heb ik er maar gelijk gebruik van gemaakt door een beetje te gaan hoveren. Nee viel niet tegen gezien de wind ook aardig opstak en het überhaupt mijn eerste hover was met een 450.

Wat me wel erg tegenviel is de lipo. In de winkel werd me verteld dat ik zo ongeveer 7 minuten moest aanhouden, dus had netjes mijn speciaal gekochte wekkertje gezet op 6 minuten (voor de zekerheid) Maar voordat deze ging piepen, en ik stond ook af en toe stil, merkte ik al dat de heli kracht verloor. Ben toen maar gelijk gestopt met de wetenschap dat je een lipo helemaal niet leeg mag vliegen! Zou ik hem nu al vernield hebben? Hoop het toch niet zeg.

Maar goed 6 minuten vind ik wel erg weinig dus zal hopelijk snel een lipo erbij aanschaffen met wat meer power. De lol was er nu snel af.
Maar goed, het ging goed en voelde naar mijn verbazing best wel hetzelfde als de simulator, wat makkelijk is! Veel daarop oefenen zal dus zeker nut hebben.

Over welke lipo hebben we het hier ?

Ikzelf vlieg met Outrage 25C 2200 mAh lipo's met mijn T-Rex 450. Ik heb mijn timer staan op 5min50, zodat ik nog de tijd heb om 'm rond de 6 minuten aan de grond te zetten. Wel in idle-up, ff en loopings, rolls, en een stukje idle-up 2 waarbij ik flips oefen. En dan zit ik aan een ontlading van rond de 75 %.

Moest ik gewoon in normal mode vliegen denk ik met die lipo toch zo'n 7-8 minuten te halen.

11.1V 1800 MaH 3 SUN 3s1p 703496

Dat staat er op.

Op de site: 11.1V-1800mah-15C Lipo Battery

Maar goed als ik naar jouw tijden kijk moet het toch aardig kloppen. Maar heb ik hem nu gesloopt? Hij vloog nog wel dus. Maar niet meer van harte.

Laatst bewerkt:
Toch nog gevlogen dus ;)

Waar ik 'm wil bestellen komt ie met een 11.1V 2200mAh 15c LiPo.
Zegt mij nu nog verder niet zo veel, maar volgens mij moet je daar wel langere vluchttijden mee kunnen halen...

Toch nog gevlogen dus ;)

Waar ik 'm wil bestellen komt ie met een 11.1V 2200mAh 15c LiPo.
Zegt mij nu nog verder niet zo veel, maar volgens mij moet je daar wel langere vluchttijden mee kunnen halen...

Ja dat denk ik wel, zeker een minuut langer zo niet 2. Die wil ik ook binnenkort. Samen met deze kan ik dan toch ff vliegen.

Volgens mij zijn je vliegtijden dan toch normaal.

Gesloopt ? Moeilijk te zeggen.

Enkele factoren die de levensduur van een lipo bepalen :

- procentuele belasting van het maximum (1)
- procentuele ontlading (2)
- C-waarde tijdens het laden (3)

Dit zijn 3 zaken die van belang zijn. De eerste 5-6 cyclussen doe je best wat rustig aan om de chemie in je lipo langzaam op gang te brengen : langzaam opladen, zachtjes ontladen, en niet teveel ontladen. Verder zijn er nog factoren die van belang zijn, maar de drie hierboven heb je in de hand.

Uitleg :

(1) als je een lipo hebt van 2200 mAh 20 C, kan die een continue belasting aan van 20 x 2,2 = 44 A. Heb je een lipo van 2200 mAh 30C, kan die een continue belasting aan van 30 x 2,3 = 66 A. Gebruik je beide lipo's op een heli die een gemiddeld verbruik heeft van 30 A, zal de heli goed presteren met allebei, maar bij de 20C zit je korter op de limiet dan bij de 30C. Dit heeft een effect op de levensduur. 1800 mAh 15C houdt in continue belasting van 15 x 1,8 = 27 A. Je heli wordt nog niet zwaar belast bij het hoveren, je zal misschien amper aan 20 A komen, maar je zit toch dicht bij de limiet, dus verwacht van die lipo geen te lang leven....

(2) je mag een lipo nooit te ver ontladen. Ga je onder de 3V per cel kom je in de gevarenzone. Lager dan 2,8 V beschadigt je lipo onherstelbaar. Sommigen hanteren een 85 % norm, anderen een 80 % norm, ikzelf probeer nooit boven de 75 % ontlading te gaan. Soms ga ik iets hoger, als ik de lipo zwaar belast heb, en op het ogenblik dat mijn timer piept ben ik nog veraf, zodat ik de heli nog moet terugbrengen en landen, maar dat is uiterst zelden. Je moet dat in het begin uitzoeken met je lipo's : enkele minuten vliegen, opladen, kijken hoeveel mAh je erbij laadt, halve minuut meer vliegen, weer opladen, ... en zo zien hoeveel je kan vliegen alvorens je aan de door jou vooropgestelde norm komt. Voor je 1800 mAh lipo is 80 % dus 1440 mAh. Als je zorgt dat je nooit meer dan 1440 mAh moet bijladen blijf je altijd onder de 80 % norm. Hoe lager het percentage, hoe minder de lipo belast wordt en hoe langer hij goed blijft...

(3) hoe je een lipo oplaadt is ook van belang. Hoe langzamer, hoe beter...laad je een lipo op aan 1C (voor je 1800 mAh dus 1,8 A) dan loop je wienig risico. In het begin best iets minder A, maar na een 5-tal ladingen mag je rustig aan 1C opladen. Kwaliteitslipo's kan je aan meer C opladen, 1,5, 2, 3, ik heb al gehoord dat Flightpowers aan 5C mogen opgeladen worden, maar hoe minder hoe beter. Helaas, hoe minder C, hoe trager het laden gaat. 1C betekent in theorie 1 uur om de lipo op te laden, dus voor jouw lipo 1,8 A zorgt ervoor dat er 1800 mAh bij geladen wordt. In de praktijk klopt dit nit, omdat je nooit je lipo leeg gaat vliegen, en je dus nooit 1800 mAh zal bijladen, maar je lader gaat ook niet aan 1,8 mAh continu laden, in het begin 0,1, oplopend tot 1,8, en op het einde gaat hij de laadstroom laten afnemen van 1,8 tot 0. Dus en uurtje is redelijk voor een lipo. Ga je aan 2C laden kan het in een half uur klaar zijn, maar je belast de lipo weer meer en de levensduur verkort erdoor. Ook weer een afweging die je moet maken.

Zoals gezegd, die drie factoren zijn niet de enigen die de levensduur bepalen, maar het zijn wel belangrijke die je zelf in de hand hebt. Het is jouw keuze : vlieg ik wat langer, en vlieg ik mijn lipo's leeg tot 90 % van de capaciteit, OK, maar de lipo zal minder lang meegaan. Wil ik mijn lipo's snel geladen hebben en doe ik dat aan 3C, OK, maar je belast de lipo meer en hij zal minder lang meegaan. Koop je een lipo van 15 C die goedkoper is dan een 30C, OK, maar ook weer hetzelfde verhaal : je belast hem procentueel zwaarder, wat ook weer de levensduur niet ten goede komt...

Een 1800 mAh is inderdaad wat aan de krappe kant.
Je hebt toch wel minimaal een 2200 nodig als je wat meer lef krijgt.

Ik heb een Flightpower 2170 mAh. Vlieg ik zo'n 9 minuten mee, simpel hoverwerk. Zodra er wat meer aan de sticks gehangen wordt, gaat ie zo'n 7 minuten mee.

Ik laad mijn 2200 3S1 lipo's in 45 minuten op 1,5C dus een uur is redelijk normaal.
De lipo zal nog niet stuk zijn, je moet het niet vaak blijven doen zo want dan gaat hij niet zo lang mee waarschijnlijk.
1800 Mah bij 15C is i.d.d. wat weinig voor een 450 heli.
Ik zou de volgende keer gaan voor 2200Mah 25C lipo's.

Je vliegtijd hangt helemaal af van het merk heli (massa/vermogen), motor+regelaar+tandwielverhouding+lipo+bladen en gascurve instellingen (headspeed).
Minder toeren en efficient stroomverbruik (weinig warmte in lipo en regelaar) is in de regel langer vliegen.

Ik hou zelf van kort maar heftig trouwens ;).

Eric

Ik laad mijn 2200 3S1 lipo's in 45 minuten op 1,5C dus een uur is redelijk normaal.
De lipo zal nog niet stuk zijn, je moet het niet vaak blijven doen zo want dan gaat hij niet zo lang mee waarschijnlijk.
1800 Mah bij 15C is i.d.d. wat weinig voor een 450 heli.
Ik zou de volgende keer gaan voor 2200Mah 25C lipo's.

Je vliegtijd hangt helemaal af van het merk heli (massa/vermogen), motor+regelaar+tandwielverhouding+lipo+bladen en gascurve instellingen (headspeed).
Minder toeren en efficient stroomverbruik (weinig warmte in lipo en regelaar) is in de regel langer vliegen.

Ik hou zelf van kort maar heftig trouwens ;).

Eric

Haha die laatste zin doet het hem helemaal! Mooie quote. Ok nou thanx en die 2200 komt er zeker. Wil nog zoveel (koffer, lipo, betere lader)

Ik kreeg door de winkel een Lipo Flightpower EVO 2170 mAh 3SLipo Flightpower EVO 2170 mAh 3S aangeraden. Kan ik nou ook nog 1 met meer mAh nemen? Wat is belangrijk, dat de 11.1V gelijk blijft? Kan ik bijvoorbeeld een FLIGHT POWER 11.1V 2500mAh 18C Lipo-accu 2 erin gooien?

Ok dus die 2500 zal niet echt een optie zijn.

dat moet je gewoon gaan passen...
In principe wordt je begrenst door de batterij houder en de cap.
verder wil je ook niet te veel gewicht voorin anders wordt de COG verstoord (centrum of gravity / zegmaar je zwaarte punt.)
Maar tot zo'n 3S 25C 2400mah moet je zonder problemen kunnen gaan....
Ik heb vandaag wat berekeningen gemaakt met een paar verschillende heli's elders op dit forum....
Grof weg het volgende..
Vlieg gewicht x 0,15 = hover vermogen
accu capaciteit x spanning = vermogen per tijds eenheid..

dit klingt moeilijk maar is het niet zo...

Voorbeeld...
Zet je heli met accu en cap op de keuken weegschaal..
je meet ong 800 gram..
dan zal een goed ingestelde heli van 800 gram x 0,15 = 120 watt opnemen bij hoveren..
jij steldt dat je hebt 1800mah 11,1 Volt...
Dus dat is 1,8x11,1=20watt per uur...
Dat is dus ook 20x60=1200 watt per minuut..
Dan kan je dus 1200/120=10 minuten hoveren om het 100% leeg te maken...
dus 80% leeg is een veilig tijd dan is dat dus 8 minuten..

Goed ga me nou niet aanvallen op 7 of 9 minuten...
belangrijk hierin is dat je de heli goed en redelijke normaal hebt afgesteld.
Verder gaat deze berekening niet uit van wind en andere omgevings variabelen.
Verder is een 3D piloot helemaal een uitzondering...

Verder raad ik je aan nooit meer voor 15C op deze heli te gaan maar voor minstens 25C.
Een nieuwe lipo zal het vlieg vermogen makelijk kunnen geven echter naar een paar maanden mishandelen gaat de onladings capaciteit behoorlijk omlaag en zou die 15C bij vol pitch wel eens behoorlijk kunnen inkakken.

Trouwens een belangrijke andere reden voor het verliezen van je vermogen is de lipo saver die waarschijnlijk in je ESC zit.

Benno

Laatst bewerkt:
Dankje Benno, heel duidelijk verhaal. Nu nog een keukenweegschaal ;) Tja dan denk ik toch dat ik misschien voor wat meer mAh ga. Want 6 minuten is wel erg kort.

Vond ook nog dit op RC groups, iemand met dezelfde heli:

Originally Posted by TachyonDriver
OOH you got metal bling. The KDC is plastic but with a metal tail boom. The frame design is different to the pidgeon - hard black plastic - I thought it was aluminium at first!

Well, got her in the air in the warehouse at work! It allowed me to get the blades tracked (I'd balanced them on my break with a bit of tape
wink.gif
) and get used to the characteristics a little. I didn't need dual rate to calm it down
smile.gif
she wasn't as twitchy as I thought. I may have to have a look at the ESC programming - switching into idle up didn't make a deal of difference to hover rpm, although the collective pitch DID change to give me upright hover at around 3/4 stick. Either way, once the collective "bit" the air, the motor rpm died a little

Motor and ESC were ambient temp, but battery got warm. Perhaps the battery will improve with successive flights and charges.

Overall though, she appears to be quite well behaved in the hover - can't wait to set her free outdoors.

BTW - I googled for the bird as well and could not find any info either!
Tach.

Antwoord van een ander:

my pigeon arrived with a 12c 2200 lipo which was not up to the job (got quite hot) I now use a 25c 2200 and this barely gets warm after 8-9 mins of hover

Lijkt 50 euro je wat veel voor een 2200mAh lipo ? Gelijk heb je.
Kijk hier maar even :

Rhino 2250mAh 25C lipo
Rhino 2150mAh 20C lipo
Rhino 2350mAh 20C lipo
Zippy-R 2000mAh 20C lipo
Zippy 2200mAh 20C lipo

Allemaal packs van tussen de 16-25 euro (1 euro = 1.5 dollar). Tel er nog pakweg 5 euro per pack bij voor verzending (hoef je niet eens benzine te verbruiken)
Dan heb je voor je 50 euro 2 packs en kan je lekker 2x zo lang vliegen voor hetzelfde geld.

LET WEL : bestel enkel lipo's die op voorraad zijn, anders kan je soms maanden wachten op nieuwe voorraad !

Laatst bewerkt:
Lijkt 50 euro je wat veel voor een 2200mAh lipo ? Gelijk heb je.
Kijk hier maar even :

Rhino 2250mAh 25C lipo
Rhino 2150mAh 20C lipo
Rhino 2350mAh 20C lipo
Zippy-R 2000mAh 20C lipo
Zippy 2200mAh 20C lipo

Allemaal packs van tussen de 16-25 euro (1 euro = 1.5 dollar). Tel er nog pakweg 5 euro per pack bij voor verzending (hoef je niet eens benzine te verbruiken)
Dan heb je voor je 50 euro 2 packs en kan je lekker 2x zo lang vliegen voor hetzelfde geld.

LET WEL : bestel enkel lipo's die op voorraad zijn, anders kan je soms maanden wachten op nieuwe voorraad !

Die stekkertjes op de Rhino lipo's zijn dat beschermhoesjes of is dat een andere aansluiting dan op mijn heli zit? Ik heb gewoon een zwarte en rode en 1 met hoesje ander niet (vrouwtje mannetje).

De accu aansluiting op je heli is altijd een probleem..
De ene fabrikant gebruikt deen (die T connectoren) en de andere losse gold connectoren..
Ik weet niet waar je de heli gekocht hebt maar als die uit doetinchem komt dan weet k voldoende..
Je zou dan het gemakelijkste de accu's ook daar vandaan kunnen halen want die kunnen ze dan leveren met de juiste connetcor aangesoldeerd..
Ben je zelf handig genoeg om batterij cannectoren aan te solderen kijk dan eens op 2x 25C Max 30C 11.1v 2200mAh LiPo Li-Po Batterie RC 450 on eBay, also, Véhicules radio-commandés, Jeux, Jouets, Figurines (end time 16-Aug-08 08:43:39 BST)
ik denk dat op ebay zonder twijfel de goedkoopste accu's te vinden zijn.
Die chinezen zijn wel scheutig met hoge C waardes maar de mysteries zijn wel redelijk betrouwbaar. Hun inkomsten zit in de combinatie van zowel de prijs als de verzendkosten dus let op wat je besteld..
Aan die accu's ziten dus de @#$% T connecteren..
Maar ik geloof ook wel dat een accu van 50 euro beter zou kunnen zijn maar dat merk je pas over 2 jaar wanneer je merkt iets langer er mee gedaan te hebben...
Ik heb ze trouwens tot nu toe meer kapot gemaakt door mishandeling dan door ouderdom..
Als je een 50 euro accu helemaal leeg trekt door heb vergeet aftekoppelen is die ook stuk.

Benno

Back