Ik had al veel gevlogen met een mustang p51 d van slechts 1meter, heb daar rolls meegedaan, loopings, tot up-side down gevlogen.
Ik ken alles vann dual rates, cog expo, zelfs gyro's schrikken me niet af.
Al deze toestellen heb ik gevlogen met 27mhz,
Now to the point... ik wou het toch uitsluiten.. nieuwe batterijen erin (alhoewel dat nie nodig was) rangecheck op act van de spektrum, na nog geen 2 meter dood als een pier, niks meer, bij gas geven, nog veel vroeger, zonder rangeckeck in te schakelen, om en bij de 50 meter, niks meer.... storing al vanaf 35 meter (schokkerige ailerons). Dit had ik nooit kunnen denken....
Niet om flauw te doen... maar begrijp je nu echt niet, dat mensen hier een beetje lullig op kunnen reageren????
Je "kent er alles van", maar het komt NU pas bij je op om eens een range check te doen....
En DAT is nu, wat mensen op een club "anders doen": toen ik als 15 jarig jochie voor het eerst op een club kwam met mijn vol trots zelfgebouwde charter, zender en startspulletjes, bleek het ding zo krom als een hoepel te zijn, en redelijk wat bouwfouten te bevatten, de RC apparatuur was twijfelachtig en mijn velduitrusting sloeg nergens op. En ik heb dat nooit, zelfs toen, als opstandig pubertje niet, op welke manier dan ook als vervelend ervaren dat daar commentaar op kwam. Men heeft me laten zien wat er fout zat, wat er beter moest, en de tweede middag kon ik toch aan het leren vliegen beginnen....
Het is er in geSTAMPT dat ik voor iedere vlucht de roeren controleer, minstens de voor de eerste vlucht een range check en nog zo wat van die kleinigheidjes deed, en dat deed iedereen! We hielpen elkaar erbij en hielden elkaar ook in de gaten: Je kist hoefde echt niet een wonder van perfectie te zijn, maar je moest ook niet je stuurstangen met plakband gerepareerd hebben...
Ik ben dol op vliegen, maar wildvliegend ben ik met een half uurtje klaar, het vliegen in clubverband daarentegen maakt dat ik na een hele middag op de club bijna nog met tegenzin mijn spullen inpak om naar huis te gaan: ik geniet ook van het kijken naar anderen, het slap ouwehoeren, het leren van anderen en het overbrengen van kennis aan de volgende generatie.
Daarnaast verbaast het mij ZEER, dat iemand die beweert wel degelijk te kunnen vliegen, niet in de gaten heeft dat zijn besturing niet functioneert: als je dat niveau hebt, MOET je merken dat je toestel niet reageert, of een andere kant uit gaat dan jij stuurt. Op een club zou er onmiddelijk iemand opgestaan zijn die, op dat moment waarchijnlijk reeds jouw vliegstijl kennende je op het geode spoor gezet had met een opmerking in de geest van "het lijkt wel of hij helemaal niet reageert" of iets van die strekking.
Bertus reageert mischien wat al te sterk, maar ik begrijp zijn reactie volkomen: mijn reactie zou vergelijkbaar zijn geweest waarschijnlijk.
Heel lullig voor je overigens, dat je zender defect is... dat wel.
Groet, Bert